Find us on Facebook

Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 5,7 stakar i 400 med 400 std kolvar

Reg.datum
    Apr 2004

Standard 5,7 stakar i 400 med 400 std kolvar

kom på den lysande ide´n att använda 5,7 långa 350 stakar i min 400 motor,varför? jo då kommer kolven ca 3mm längre upp i cylindern, och jag kan svarva av den lilla kant runt "dishen" för att få "zero deck"och jag får högre k0mp utan att köpa vare sej nya kolvar eller stakar,allt finns i gömmorna sen förut, nu till frågan vad skulle detta kunna ge för komp förhållande? original ska det va 8,5,hade hoppats på att komma upp i 9-1cr för att kunna ha den kammen jag tänkt.

Reg.datum
    Apr 2004

Standard

har räknat, jag bör komma upp i närmare 10-1 cr,jippie!

Reg.datum
    Jun 2003

Standard

Har ett 0 deckat 350" block med flata kolvar, med en toppackning på 0.041" tjocklek ska jag ligga på 10,24 i komp...
    AndersGbg.

Reg.datum
    Jun 2003

Standard

Om du svarvar av kanten runt dishen så kommer antagligen ringpacket komma alldeles för långt upp med stark risk att du bränner ringarna ellr hettar upp dem såpass att dem expanderar ihop och låser.

-Inte bra. Mär hur långt ned första ringen sitter så du verkligen får bra marginaler! Speedpro och andra har billiga gjutna och hypereutektiska kolvar till 400 med 5,7stake. Troligen är det ett bättre alternativ.

Reg.datum
    Apr 2004

Standard

ringarna kommer 3 mm längre upp,det kanske blir för mycket,tänkte bara slippa kolv kostnad nu i första besiktnings skedet.

Reg.datum
    Apr 2004

Standard

oj,länge sen man tittade här,har för lång tid sen köpt kb hypereutectic flat tops i 030 öd som ska i ,om,eventuellt och ifall allt går som planerat.
    Buford T. Justice!
    rekord coupe´-66 chev SB/th350 gatbilsprojekt
    ford b pickup -32,kaross såld,resten tillsalu: 331hemi/727 clutchflite,ram,axlar,hjul osv.
    Impala coupe -62,delar sökes,allt av intresse i plåt och krom.

Reg.datum
    Nov 2007

Question högre komp

alltså jag är ganska grön på det här men vad är det som bestämmer vilket komp man har? Kan man skaffa sig högre komp med bättre kolvar/toppar lr vad.

/Linus

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Visst.
    Med olika vevar, kolvar, stakar och toppar till ett givet block kan man ändra på
    kompressionsförhållandet lite som man vill och därmed få olika kompression i spisen.
    Min egen tips-sajt. --> http://www.v8volvo.se/mekartips/

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •