Find us on Facebook

Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Olje kladd på stiften

Reg.datum
    May 2019

Standard Olje kladd på stiften

Motor Chev 327 som går riktigt bra. Problemet är att stiften kladdar igen med oljeklet / sot efter ca 100mil och den slutar gå på cylindrarna. Den drar olja och blåryker vid start och gaspådrag inte tokmycke. Musse pigg toppar som jag har satt tätningar på och ventilskaftet är inte glappt. Förslag på fel mottages för hur än det är så åker motorn ur för åtgärd.

Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Vevhusventilationen? Har du möjlighet att ta ett komptest? Den svartryker inte?

Reg.datum
    May 2019

Standard

Komp 9,5 på alla. vevhusventilationen under förgasaren och öppet / filter på oljepåfyllningen

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Är det alla cylindrar eller bara några?

Om du inte hittar något annat och det är enskilda cylindar, drar den möjligen in oljan genom en ledsen insugspackning? eller spricka någonstans i en insugsport? borde inte kunna dra så mycket olja den vägen utan att även gå rätt taskigt på grund av vakumläck men kan vara en sista utväg att undersöka om alla andra vägar är undersökta.
    Om du ändå lyfter ur motorn för felsökning,var rejält observant när du plockar isär finns många som skruvar isär saker hej vilt utan att titta på bitarna för att börja felsöka när allt redan ligger i bitar istället för att försöka vara metodiska medans grejorna skruvas isär.

Reg.datum
    May 2019

Standard

Samma lika på alla stift. Kan det vara olje ringarna? Tänkte tråka mig igenom säsongen och lyfta ur den till hösten.

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

När jag köpte min 377" så satt det "Racing-styrningar" till ventilerna.
    Bronsrör som hade en rispa i sej för oljan, ska hålla för 5-10 race...
    dom kleggade ner stiften efter en vecka.
    Så när det skulle rejsas fick jag byta stift först, nyputsade.
    Bada i avfettning, renblåsta, borstades men MÄSSINGSBORSTE, icke stålborste, renblåsta.
    Sedan var dom som nya i en hel vecka.
    En del av ventilskaften kunde jag vicka på ~2 mm i valfri riktning. (Rullvippor)

Efter renovering med nya styrningar, säten och telefontätningar far dom som nya!!
    Jag hade kraftig blårök efter mej och efter 2 veckor gick den bara på 6-7 cylindrar.
    Min egen tips-sajt. --> http://www.v8volvo.se/mekartips/

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •