Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 33

Ämne: Mopar 440-77 Stroker kit eller annat?

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killer Visa inlägg
    Ppm racing säljer strokerkit och jag får det balanserat och kollat ordentligt, det blir några tusen dyrare än att ta hem från staterna men blir lättare så tror jag. Planen är stroka till 500 cui och på med ett par Anab aluminium toppar 84cc med 2.14 insugsventil 1.81 avgas, flödar ganska bra, det skulle ge 10:8 i komp samt ett bra insug och förgasare, en halvsnäll kam, då borde jag vara i närheten av 500 hästar. 8 3/4 axeln tänker jag stoppa i en diffbroms men sen då 727:an som är från -64 tryckknapps automat vet jag inte riktigt hur jag ska göra, allt jag vet är att den växlar perfekt bakom 440:in som den är idag.
    Läst hela tråden och tycker du verkar vara på rätt spår med det mesta.
    Vill dock fråga angående det fetade. Gissar att du menar 10,8:1?
    Vad har du tänkt att köra på för bränsle?
    BB Nova -68
    [I]Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52
    RUNNER UP NORD VS SYD 2004
    VINNARE VALHALLA CUP 2006
    RUNNER UP STOCKHOLM CUP 2006
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2012
    VINNARE ESKILSTUNA SHOOTOUT GATDÄCK 2013
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2014
    VINNARE 50th ANNIVERSARY TOUR 2018

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av vigg Visa inlägg
    Läst hela tråden och tycker du verkar vara på rätt spår med det mesta.
    Vill dock fråga angående det fetade. Gissar att du menar 10,8:1?
    Vad har du tänkt att köra på för bränsle?
    Tackar det låter bra det👍👍 ja det är korrekt uppfattat med kompressionsförhållandet. Vanlig macksoppa skulle funka bra där enligt PPM racing, har diskuterat med dom ang. val av kolvar och toppar eftersom jag ska handla strokerkitet där.

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Tackar det låter bra det���� ja det är korrekt uppfattat med kompressionsförhållandet. Vanlig macksoppa skulle funka bra där enligt PPM racing, har diskuterat med dom ang. val av kolvar och toppar eftersom jag ska handla strokerkitet där.
    Hmmm.
    Dagens bensin är inte vad den varit. 10,8:1 trots alulock tror jag du kommer spika på med 98 okt även med stöddig kam om du ska kunna åka med full förtändning.
    Utgår ifrån att de räknat på det dynamiska.
    Max 8,5 med järnblock och toppar är väl en tumregel. Något högre med alutoppar.
    BB Nova -68
    [I]Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Moderna förbränningsrum och bra klämspalt flytter ju gränsen en smula i rätt riktning med,antar att PPM räknat på alltihopa men visst är det högt.

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av Duster340 Visa inlägg
    Moderna förbränningsrum och bra klämspalt flytter ju gränsen en smula i rätt riktning med,antar att PPM räknat på alltihopa men visst är det högt.

Ja jag vet inte så noga men så här svarade han i mailet

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Motorn som den är ju smog och har väl strax under 8.0:1 i komp. Den kan jag ställa över 20 grader initialt utan vakuum( hamnar på nästan 30 med vakuum på tomgång) utan att det är en tendens till spikning med 95 oktan. Jag har inte handlat nåt än utan förbereder så man har en plan, har bara diskuterat med PPM angående val av kolvar och toppar för atthamna på en lämplig nivå. Dom räknade lite och svarade mig per mail som ni kan se ovan. Det verkar vara omdiskuterat med komp och vad som funkar, en del har skyhög komp utan att det spikar och andra lägre och spikar så vaf ska man gå efter, PPM är duktiga och tvivlar på att dom skulle ge mig uppgifter tagna ur luften. Har en bekant med en Corvette, han har en nybyggd 427 i den med 12.0:1 i komp med järntoppar och han åker ju vanlig 98 oktan utan minsta problem.

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Gränsen 8.5:1 är alltså dynamiskt och inte statiskt så vitt jag förstår,blir lätt att vi blandar äpplen och kiwisar här.

12:1 om det är uppmätt och inte uppskattat i en järn 427a då kanske vi kan anta att det är med moderna förbärningsrum,perfekt klämspallt och riktigt rejält med kam,annars låter det milt sagt spikbenäget.

en motor med 8:1 (teoretisk,orginalsiffrorna felar nära nog alltid en hel del och är oftast lägre i verkligheten)statisk kompression är något helt annat och verkligen inte spikningsbenäget i något hörn sålänge den inte går vansinnigt snålt,vilket många av dom iofs gjorde när de var nya för att klara en massa avgaskrav.

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av Duster340 Visa inlägg
    Gränsen 8.5:1 är alltså dynamiskt och inte statiskt så vitt jag förstår,blir lätt att vi blandar äpplen och kiwisar här.

12:1 om det är uppmätt och inte uppskattat i en järn 427a då kanske vi kan anta att det är med moderna förbärningsrum,perfekt klämspallt och riktigt rejält med kam,annars låter det milt sagt spikbenäget.

en motor med 8:1 (teoretisk,orginalsiffrorna felar nära nog alltid en hel del och är oftast lägre i verkligheten)statisk kompression är något helt annat och verkligen inte spikningsbenäget i något hörn sålänge den inte går vansinnigt snålt,vilket många av dom iofs gjorde när de var nya för att klara en massa avgaskrav.
    Som jag förstått det, med vassare kam behövs mer statisk kompression eftersom inte komprimering kan ske förän insugsventilen stängt helt och med en kam som inte stänger insugsventilen förän ett antal grader ABDC så släpps cylindertryck ut i kompressionstakten fram tills dess att insugsventilen stänger och den dynamiska kompressionen i och med det minskar.Så ju högre statisk komp desto vassare kam om jag förstått det hela rätt och den dynamiska kompressionen ska inte överstiga 8,5:1 beroende på material i block och topp, aluminium avleder ju värme bättre och risken för självdetonation av bränslet minskar.

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Mitt råd är att du ber om att få veta vad den dynamiska kompressionen blir. Samt ber någon annan kunnig att räkna på det och ge ett utlåtande. En second opinion är inget konstigt när vi pratar så här viktiga saker för ganska mycket pengar.

12:1 på dagens macksoppa med järntoppar utan spikningar? Vill absolut inte vara dryg eller så men det har jag mycket svårt att tro på.
    Ligger man lite över gränsen kan man spä 98 okt med lite racesoppa

Mark IV/ Vad säger du?
    BB Nova -68

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Motorn som den är ju smog och har väl strax under 8.0:1 i komp. Den kan jag ställa över 20 grader initialt utan vakuum( hamnar på nästan 30 med vakuum på tomgång) utan att det är en tendens till spikning med 95 oktan..
    Som Duster skrev, inget konstigt med så lågt komp.

Nu är det ju Moparsnurra vi pratar om men på Cheva BB så brukar de normalt ge mest vid 36 gr +- 1-2 gr.
    Initiala är inte så intressant.
    Man kan sänka den totala tändningen vid WOT något om maskin är nära att spika. Men man offrar då lite effekt.
    BB Nova -68

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52

Behörigheter för att posta