Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 28

Ämne: Mopar 440-77 Stroker kit eller annat?

Reg.datum
    Nov 2017

Standard Mopar 440-77 Stroker kit eller annat?

Hej! Jag har tänkt uppgradera min Mopar 440-77 effektmässigt, bilen ska funka på gatan och jag är inte ute efter nåt race men 4-500 hkr nånting. Har haft en plan och fick tips på ett recept, renovera botten och på med edelbrock e street 75cc toppar, edelbrock rpm insug, 750 fugge, headers eller HP limpor, sen beroende på om det behövs borras eller inte så andra kolvar. Jag vet inte vad för kolvar jag i min motor nu och när den är genomgången men tycker om den nu är original så drar den iväg rätt hyffsat med min Chrysler 300-64(c- body) för att vara 200 hkr. MEN jag har även tänkt lite på ett stroker kit från 440 till 500cui, det borde väl göra sitt för effekten? Vad krävs för det mer än borrning och nya lager? Andra toppar, insug? Samt pallar min 727 låda och 8 3/4 axel av det? Någon som har erfarenhet? Tar tacksamt emot tips och råd här!!

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Generellt är strokermotor en bra ide´ om man har en stor tung bil som man vill skall flytta på sig ordentligt utan att behöva massor av utväxling och converter.
    Du måste inte ha balla toppar,insug och så vidare för att bygga en stroker motor men de hjälper såklart till att producera mer effekt effektivare.
    En väl genomtänkt 500 med rätt kam kan mycket väl producera 400+ hp och även 500 för den delen och hur mycket vridmoment som helst redan från tomgång med orginal toppar (skapligt portade med ett bra insug om du skall nå 500) och insug,däremot kommer den ha potential för betydligt mer med bibehållen god karaktär med bättre toppar och insug,sen skall det sägas att du med aluminiumkomponenter sparar rejält med vikt vilket är bra för både prestandan rakt framåt och även när du skall svänga och dessutom är det inte sopslut junk som redan renoverats oändligt många gånger under de sista åren.

Poängen med större motor är att du kan producera moset tidigare med samma komponenter.

Kan inte nog poängtera hur lite prisskilnad det kan vara mellan att hålla på och renovera gammalt skit jämfört med att köpa nya komponenter och hur mycket bättre moset kan bli.

Det skall även sägas att 440 friska kubiktum med rätt kam,bra toppar och kringutrustning lätt kan producera 4-500pållar med rejält vridmoment men en större motor kommer liksom alltid leverera mer vrid tidigare.
    En välkomponerad 500kubiktumare med 500 väl injusterade hästar kommer sparka dig i arslet hårt och rita svarta streck precis hur långt som helst på sopiga gatdäck.
    Brukar även sägas att om man vill ha allt men inte har råd med allt på en gång så bör man bygga ett riktigt bra shortblock först så kan man skruva på finare komponenter uppepå senare
    Är 727an frisk så bör den orka med det hela så länge det inte tokgreppar men skulle rekomendera åtminstone ett shiftkit om den är frisk. Är egentligen inga konstigheter, 727 och 8 3/4" monterades bakom 426Hemi som ger 425hp och 490pundarfötter i vrid orginal.
    Bakaxlarna finns lite olika varianter på och jag har ingen pejl alls på dom,men skall du få ut något värde av det hela så bör du åtminstone ha en suregrip annars blir det bara enhjulingar.
    Ok det var ett långt inlägg som nog inte besvarade särskilt mycket alls men försökte iaf få fram nått vettigt genom den här förkylningen som sparkat mig hårt i arslet.

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av Duster340 Visa inlägg
    Generellt är strokermotor en bra ide´ om man har en stor tung bil som man vill skall flytta på sig ordentligt utan att behöva massor av utväxling och converter.
    Du måste inte ha balla toppar,insug och så vidare för att bygga en stroker motor men de hjälper såklart till att producera mer effekt effektivare.
    En väl genomtänkt 500 med rätt kam kan mycket väl producera 400+ hp och även 500 för den delen och hur mycket vridmoment som helst redan från tomgång med orginal toppar (skapligt portade med ett bra insug om du skall nå 500) och insug,däremot kommer den ha potential för betydligt mer med bibehållen god karaktär med bättre toppar och insug,sen skall det sägas att du med aluminiumkomponenter sparar rejält med vikt vilket är bra för både prestandan rakt framåt och även när du skall svänga och dessutom är det inte sopslut junk som redan renoverats oändligt många gånger under de sista åren.

Poängen med större motor är att du kan producera moset tidigare med samma komponenter.

Kan inte nog poängtera hur lite prisskilnad det kan vara mellan att hålla på och renovera gammalt skit jämfört med att köpa nya komponenter och hur mycket bättre moset kan bli.

Det skall även sägas att 440 friska kubiktum med rätt kam,bra toppar och kringutrustning lätt kan producera 4-500pållar med rejält vridmoment men en större motor kommer liksom alltid leverera mer vrid tidigare.
    En välkomponerad 500kubiktumare med 500 väl injusterade hästar kommer sparka dig i arslet hårt och rita svarta streck precis hur långt som helst på sopiga gatdäck.
    Brukar även sägas att om man vill ha allt men inte har råd med allt på en gång så bör man bygga ett riktigt bra shortblock först så kan man skruva på finare komponenter uppepå senare
    Är 727an frisk så bör den orka med det hela så länge det inte tokgreppar men skulle rekomendera åtminstone ett shiftkit om den är frisk. Är egentligen inga konstigheter, 727 och 8 3/4" monterades bakom 426Hemi som ger 425hp och 490pundarfötter i vrid orginal.
    Bakaxlarna finns lite olika varianter på och jag har ingen pejl alls på dom,men skall du få ut något värde av det hela så bör du åtminstone ha en suregrip annars blir det bara enhjulingar.
    Ok det var ett långt inlägg som nog inte besvarade särskilt mycket alls men försökte iaf få fram nått vettigt genom den här förkylningen som sparkat mig hårt i arslet.
    Jag tackar allra ödmjukast för ditt svar!! Jag blir mer och mer övertygad om ett stroker 500, då har man precis som du säger grunden och om man inte har råd med allt på studs går det ju att byta toppar mm senare👍

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Ppm racing säljer strokerkit och jag får det balanserat och kollat ordentligt, det blir några tusen dyrare än att ta hem från staterna men blir lättare så tror jag. Planen är stroka till 500 cui och på med ett par Anab aluminium toppar 84cc med 2.14 insugsventil 1.81 avgas, flödar ganska bra, det skulle ge 10:8 i komp samt ett bra insug och förgasare, en halvsnäll kam, då borde jag vara i närheten av 500 hästar. 8 3/4 axeln tänker jag stoppa i en diffbroms men sen då 727:an som är från -64 tryckknapps automat vet jag inte riktigt hur jag ska göra, allt jag vet är att den växlar perfekt bakom 440:in som den är idag.

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Gott att supporta svenska firmor
    Du kommer nog få en ganska skoj knota och kraftigt förhöjt däcksslitage,glöm bara inte bort att fundera över allt bakom motorn den dagen du börjar fundera på att få bitarna att greppa ordentligt med

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Gott att supporta svenska firmor
    Du kommer nog få en ganska skoj knota och kraftigt förhöjt däcksslitage,glöm bara inte bort att fundera över allt bakom motorn den dagen du börjar fundera på att få bitarna att greppa ordentligt med
    Tack för svar! Ja det kommer bli skoj! Ska plocka i en diffbroms i axeln iallafall sen får jag prova och se hur lådan verkar bete sig, har försökt läsa om lite efrarenheter i forum osv. det verkar som 727 orkar med en del ändå, lär ju inte bli nåt super fäste med 225 breda gatdäck så misstänker att däcken släpper loss innan nåt annat ger sig😁

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Har ju klart för mig hur jag ska göra med motorn och även bakaxeln men är efter att ha diskuterat på forum lite orolig för just 727 lådan, en -64 tryckknapps automat, om den håller. Många säger att jag måste göra ditten och datten och byta det och uppgradera det osv. Men är dom ändå inte rätt tåliga? Jag ska enbart använda bilen till vanlig gatkörning och något enstaka bus med vanliga gatdäck. Min tanke är ju att däcken släpper innan nåt annat går sönder, det är ju lite skillnad på race och vanlig gatkörning när det gäller att få ner kraften i marken med slicks osv. Man för ju aldrig det greppet med vanliga däck. Vad tror ni?

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Kanske ska hålla hästarna under 500 då tills vidare med original toppar osv. och bara stroka så länge så kanske drivlinan håller bättre?

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Nu kan jag naturligtvis inte lova något men har svårt att se att något ska gå sönder i drivlinan när större delen av vridmomentet ändå kommer bli däcksrök om du inte lägger i backen i 180 eller något liknande.

727 är starka lådor från början även om jag inte vet om det är något särskilt som skilljer för trycknappsvarianterna.

Det det oftas talas om som 727ans stora svaghet på olika forum är att spraggen kan lägga ned verksameheten och då blir det en hysterisk fart på ett stycke större ståltrumma när du lagt i ettan manuelt (vilket du inte bör behöva göra med en frisk 500 och små hjul)och står och steker däck och som då kan explodera och fara genom golvet,tydligen är det vanligaste sättet att haverera spraggen att först haverera en bakaxel. Så om man skrotar en bakaxel så är det definitivt dags att även gå igenom lådan, i övrigt har jag förstått att det är en stark låda som dock med stor säkerhet mår fint av ett shiftkit för att korta ned växlingstiderna med mera och att man då bör välja ett sådant som har såkallad Low band aply om jag minns rätt.

Finns många vägar att gå personligen hade jag valt ett bra shortblock (eftersom topparna går att uppgradera senare) ihop med en diffspärrad bakaxel och ge lådan en översyn och stoppa i ett shiftkit så skulle jag känna mig skapligt lugn toppar kan man ju faktiskt byta senare om pengarna inte räcker till allt vilket de som bekant aldrig gör.

Folk tendera att tycka att man ska byta ut hela bilen till allt det nyaste ballaste bästa och starkaste hela tiden och det finns självklart poänger i det hela men med friska genomgågna bitar så kommer man ganska långt med lite justeringar där de behövs.

Själv åkte jag ett tag med en ganska ilsken 340 och skapligt fäste ihop med en 81/4 suregripaxel och en hemmarenoverad 904 med ett shiftkit i och det small förvisso av en ingående axel i den lådan en gång ( med en varvräknare som studsade förbi 8000 innan jag han kliva av)men det sorterade jag in under skit som händer i övrigt inga bekymmer trots att det var oändliga mängder olyckskorpar som förfasade sig över den veka drivlinan.
    Oftast håller grejerna bättre än många tror.

Förövrigt vet jag inte om du kikat på hotrod garage? De här två avsnitten känns lite relevanta i sammanhanget.

https://www.motortrendondemand.com/d...er/0_irgeakhu/

https://www.motortrendondemand.com/d...er/0_tpeyevxr/

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Nu kan jag naturligtvis inte lova något men har svårt att se att något ska gå sönder i drivlinan när större delen av vridmomentet ändå kommer bli däcksrök om du inte lägger i backen i 180 eller något liknande.

727 är starka lådor från början även om jag inte vet om det är något särskilt som skilljer för trycknappsvarianterna.

Det det oftas talas om som 727ans stora svaghet på olika forum är att spraggen kan lägga ned verksameheten och då blir det en hysterisk fart på ett stycke större ståltrumma när du lagt i ettan manuelt (vilket du inte bör behöva göra med en frisk 500 och små hjul)och står och steker däck och som då kan explodera och fara genom golvet,tydligen är det vanligaste sättet att haverera spraggen att först haverera en bakaxel. Så om man skrotar en bakaxel så är det definitivt dags att även gå igenom lådan, i övrigt har jag förstått att det är en stark låda som dock med stor säkerhet mår fint av ett shiftkit för att korta ned växlingstiderna med mera och att man då bör välja ett sådant som har såkallad Low band aply om jag minns rätt.

Finns många vägar att gå personligen hade jag valt ett bra shortblock (eftersom topparna går att uppgradera senare) ihop med en diffspärrad bakaxel och ge lådan en översyn och stoppa i ett shiftkit så skulle jag känna mig skapligt lugn toppar kan man ju faktiskt byta senare om pengarna inte räcker till allt vilket de som bekant aldrig gör.

Folk tendera att tycka att man ska byta ut hela bilen till allt det nyaste ballaste bästa och starkaste hela tiden och det finns självklart poänger i det hela men med friska genomgågna bitar så kommer man ganska långt med lite justeringar där de behövs.

Själv åkte jag ett tag med en ganska ilsken 340 och skapligt fäste ihop med en 81/4 suregripaxel och en hemmarenoverad 904 med ett shiftkit i och det small förvisso av en ingående axel i den lådan en gång ( med en varvräknare som studsade förbi 8000 innan jag han kliva av)men det sorterade jag in under skit som händer i övrigt inga bekymmer trots att det var oändliga mängder olyckskorpar som förfasade sig över den veka drivlinan.
    Oftast håller grejerna bättre än många tror.

Förövrigt vet jag inte om du kikat på hotrod garage? De här två avsnitten känns lite relevanta i sammanhanget.

https://www.motortrendondemand.com/d...er/0_irgeakhu/

https://www.motortrendondemand.com/d...er/0_tpeyevxr/
    Jag tackar ödmjukast för ett utförligt svar!! Jag tänker bygga short blocket som jag tänkt, 440 till 500. Då har jag en frisk botten med stor potential och kan som du säger uppgradera toppar mm senare om pengarna inte räcker, som dom som känt har en benägenhet att inte göra. Tänker precis som du att vanliga gatdäck börjar ryka innan nåt annat går sönder. Har studerat lite när det gäller 727 som kom -62 och så vitt jag förstått det så skiljer dom sig inte åt internt speciellt mycket, det är väl mest hur man reglerar växellägena som skiljer, har förstått att den som satt bakom Hemin hade lite förstärkning internt men annars rätt lika och som sagt bilen ska gå på gatan och inte med några slicks på strippen. Har beställt en bra rebuild bok på 727 så man får studera mera och se om det är något man törs sig på själv. Shift kit sa du är det en komplicerad operation eller bör man klara av det själv?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •