Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Mopar 440-77 Stroker kit eller annat?

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Hoppas att Kent och/eller Mark IV läser och svarar.
    BB Nova -68
    Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52
    RUNNER UP NORD VS SYD 2004
    VINNARE VALHALLA CUP 2006
    RUNNER UP STOCKHOLM CUP 2006
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2012
    VINNARE ESKILSTUNA SHOOTOUT GATDÄCK 2013
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2014

VINNARE 50th Anniversary Tour 2018

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av vigg Visa inlägg
    Mitt råd är att du ber om att få veta vad den dynamiska kompressionen blir. Samt ber någon annan kunnig att räkna på det och ge ett utlåtande. En second opinion är inget konstigt när vi pratar så här viktiga saker för ganska mycket pengar.

12:1 på dagens macksoppa med järntoppar utan spikningar? Vill absolut inte vara dryg eller så men det har jag mycket svårt att tro på.
    Ligger man lite över gränsen kan man spä 98 okt med lite racesoppa

Mark IV/ Vad säger du?
    Absolut diskuterar man ju med någon som kan innan man köper grejer och smackar dit, jag vill ändå förstå och begripa själv för jag tycker det är roligt, även dom som kan har ju lärt sig en gång. En statisk komp fick ju ppm racing fram när vi diskuterade kolvar och toppar till 10,8:1 och eftersom den dynamiska kompressionen alltid är lägre så ska det väl fungera, detta då med aluminium toppar.

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Här har Comp Cam svarat på en fråga ang kompression.

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av vigg Visa inlägg
    Hoppas att Kent och/eller Mark IV läser och svarar.
    Jo det finns några riktigt skarpa hjärnor på den här brädan även om det är lite tyst numera.

Det är inte helt enkelt att få ihop helheten kan man lugnt säga.

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

En sak till jag funderat på, i staterna har dom väl max 95 oktan, många kör ju 88-91 oktan i USA. Tänkte på Comp cams svar där och deras pump gas.

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killer Visa inlägg
    En sak till jag funderat på, i staterna har dom väl max 95 oktan, många kör ju 88-91 oktan i USA. Tänkte på Comp cams svar där och deras pump gas.

De mäter inte oktan på samma sätt. Vill minnas att deras premiumbensin är 93 eller något liknande och den motsvarar vår 98.

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killer Visa inlägg
    Absolut diskuterar man ju med någon som kan innan man köper grejer och smackar dit, jag vill ändå förstå och begripa själv för jag tycker det är roligt, även dom som kan har ju lärt sig en gång. En statisk komp fick ju ppm racing fram när vi diskuterade kolvar och toppar till 10,8:1 och eftersom den dynamiska kompressionen alltid är lägre så ska det väl fungera, detta då med aluminium toppar.
    Som sagt. Den statiska kompressionen är endast kompressionsförhållandet. Den har ingenting med cylindertryck att göra. T.ex det du mäter med en kompressionsprovare.

Dynamiska kompressionen räknar man fram och är den som är intressant när man pratar bränsle/tändning och spikningsrisk.

Man kan inte jämföra de siffrorna alls.

Men ja. Den dynamiska kompressionens siffror är alltid lägre.

Angående bränsle så har Duster rätt.
    Vi i Europa och Sverige anger oktan i RON.
    USA i PON. PON är (RON + MON)/2.

Förenklat så motsvarar deras 87 oct ungefär vår 95 okt. Deras 93 vår 98.

För att krångla till det har vi i Sverige numera 5% etanol i soppan. Bara för 7-8 år sedan 2% i 98 okt.
    Det har i regel inte de i USA. Så du kan inte läsa vad de (Comp) skriver rakt av i detta fall.
    BB Nova -68
    Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52
    RUNNER UP NORD VS SYD 2004
    VINNARE VALHALLA CUP 2006
    RUNNER UP STOCKHOLM CUP 2006
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2012
    VINNARE ESKILSTUNA SHOOTOUT GATDÄCK 2013
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2014

VINNARE 50th Anniversary Tour 2018

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Tack så mycket för era svar! Ska bli roligt att dra igång med detta, ska lyfta ur och börja riva så fort jag flyttat till nya garaget. Så får vi se om den är borrad nån gång och se vad jag hamnar på efter borrning, ringa och diskutera med ppm och beställa hem strokerkitet och börja bygga.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •