Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Val av kamaxel mopar 440-77

Reg.datum
    Nov 2017

Standard Val av kamaxel mopar 440-77

Hej! Jag har en Mopar 440 från -77 alltså en smog motor. Den är original vad jag vet. Jag tänkte byta kamaxel i vinter och då kanske till snäppet vassare men hur vet jag vad jag kan stoppa i ? Vad är kam specen för dessa original? Man byter ju både kammen och lyftarna men hur är det med stötstänger?

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Stötstängerna måste du inte byta så länge de är raka och fina och längden fortfarande stämmer.
    Du bör byta ventilfjädrar till de fjädrar som tillverkaren av kammen rekommenderar eller motsvarande.

Vilken kam du kan byta till är upp till dig och vad du trivs med men det hänger väldigt mycket på bilens vikt,utväxling och vilken converter du åker med,och om motorn verkligen är original så bör den ha väldigt låg kompression vilket helt klart begränsar kamvalen men nog finns det någon kam som kan ge lite mer mos inom den ram som du har att röra dig inom.

Var ärlig mot dig själv så kan du finna en bra kam,är du oärlig mot dig själv och väljer den där kammen längst ned på sista sidan i katalogen,du vet den där som kommer i en låda med urtag för nockarna så lär du inte bli nöjd alls,där är det många som varit

De lite mindre alternativen i Comps XE serie och Lunatis Vodoo serie tycks uppskattade bland de som har milda motorer.

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Tack så mycket för svar!! Jag är ju inte helt 100 på att motorn är helt original men jag har ett högt insugs vakuum (19-20 hg/inch) på tomgång så troligen original kam iallafall, kompen borde som du säger vara låg om det är original kolvar, kan jag kolla det på nåt vis? Vet inte vad man ska få för värden om msn gör ett komp test.

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killer Visa inlägg
    Tack så mycket för svar!! Jag är ju inte helt 100 på att motorn är helt original men jag har ett högt insugs vakuum (19-20 hg/inch) på tomgång så troligen original kam iallafall, kompen borde som du säger vara låg om det är original kolvar, kan jag kolla det på nåt vis? Vet inte vad man ska få för värden om msn gör ett komp test.
    Komptest berättar som du är inne på ingenting om kompressionsförhållandet som man ofta pratar om.
    Se till att göra det med full gas (öppna spjäll). Och det viktiga är att det är ungefär lika mellan cylindrarna. Sen om det visar 10, 12 eller 14 spelar mindre roll.

Kamval är svårt att göra själv. Speciellt när man inte vet något om motorns innehåll.
    Jag rekommenderar att du frågar ett par olika kamtillverkare där du uppger bilens specs.
    Eftersom det är en originalmaskin så gissar jag på original i drivlinan också? (låg numrerisk utväxl, standard turbin osv) Gå inte på för vass kam är mitt råd. Bilen blir jättetråkig eftersom allt skall lira ihop.
    Men är det en originalkam i en standardmaskin så kan du gå upp ett snäpp tycker jag
    BB Nova -68
    Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52
    RUNNER UP NORD VS SYD 2004
    VINNARE VALHALLA CUP 2006
    RUNNER UP STOCKHOLM CUP 2006
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2012
    VINNARE ESKILSTUNA SHOOTOUT GATDÄCK 2013
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2014

VINNARE 50th Anniversary Tour 2018

Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Är det en orginal smogger motor kommer den trots kamaxel byte vara rätt handikappad pga lågt komp. Innan du börjar köpa ny kam så ta dig en djup och ärlig funderare vad du försöker uppnå med motorn? Är det bara en kruiser bil så ok, men oftast så har det där med att bygga om motorer en tendens att exponentiellt bli ett större projekt... Med tanke på vad det kostar att bygga en motor så var ärlig med dig själv om vad du vill uppnå och bygg enligt det, så slipper du köpa delar två gånger....

/Tom

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Tack så mycket för era svar!! Så vitt jag förstår enligt mitt höga vakuum på 20 hg/inch på tomgång så är kammen original. Kolvarna vet jag inget om då komp prov inte säger något om det. Motorn verkar vara i gott skick ändå då jag har stadigt vakuum på 20 hg på tomgång samt vid snabbgas så sjunker nålen under 5 och slår tillbaka till 25 för att sedan återgå till stadiga 20 hg/inch. Dumt att riva en frisk motor kanske, får åka tills det verkligen behövs åtgärdas något

Tyckte att kammen såg lite sliten ut när jag tittade på den men inget har ändrats med vakuum testet på 200 mil så det verkar inte va nån fara ändå.

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killer Visa inlägg
    Tack så mycket för era svar!! Så vitt jag förstår enligt mitt höga vakuum på 20 hg/inch på tomgång så är kammen original. Kolvarna vet jag inget om då komp prov inte säger något om det. Motorn verkar vara i gott skick ändå då jag har stadigt vakuum på 20 hg på tomgång samt vid snabbgas så sjunker nålen under 5 och slår tillbaka till 25 för att sedan återgå till stadiga 20 hg/inch. Dumt att riva en frisk motor kanske, får åka tills det verkligen behövs åtgärdas något

Tyckte att kammen såg lite sliten ut när jag tittade på den men inget har ändrats med vakuum testet på 200 mil så det verkar inte va nån fara ändå.
    Svårt att se på bilden. Men byter du kam så byt till rullkam. Ja, det är dyrare. Men effektivt och du kan åka lite vassare utan att tappa körbarhet. Som grädde på moset slipper du den vanskliga inkörningen av en flat tappet som kan bli dyyr.
    BB Nova -68
    Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52
    RUNNER UP NORD VS SYD 2004
    VINNARE VALHALLA CUP 2006
    RUNNER UP STOCKHOLM CUP 2006
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2012
    VINNARE ESKILSTUNA SHOOTOUT GATDÄCK 2013
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2014

VINNARE 50th Anniversary Tour 2018

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av vigg Visa inlägg
    Svårt att se på bilden. Men byter du kam så byt till rullkam. Ja, det är dyrare. Men effektivt och du kan åka lite vassare utan att tappa körbarhet. Som grädde på moset slipper du den vanskliga inkörningen av en flat tappet som kan bli dyyr.
    Tackar för svar!!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •