Find us on Facebook

Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vevhusventilation

Reg.datum
    Nov 2017

Standard Vevhusventilation

Hej! Funderade lite på det här med vevhusventilation, jag har bara ventilerade oljepåfyllningslock på varje ventilkåpa på min 440, räcker det så eller bör det vara mer? Är inte så hemma på just det, jag vet ju att övertrycket måste ut men inte mer än så. Har läst lite om det och sett att det ska vara pvc ventil och slang från kåpa till luftrenare och slang från kåpa till insug osv. Men som jag sa jag har bara 2 ventilerade påfyllningslock.

Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Krav på sluten vevhusventilation kom inte förrän
    -67 eller-68. Men det hindrar ju inte att man installerar det ändå.
    Pcv ventil hittar du på ex. Hansen Racing eller ev. Persåker.

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av Feffe Visa inlägg
    Krav på sluten vevhusventilation kom inte förrän
    -67 eller-68. Men det hindrar ju inte att man installerar det ändå.
    Pcv ventil hittar du på ex. Hansen Racing eller ev. Persåker.
    Tackar för svar! Jag tänkte koppla slang från passagerar sidans kåpa med pcv ventil till ingången på förgasaren och den andra till luftburken, efter lite studerande så borde det bli bra. Finns ju även vac u pan kit så man ventilerar ut i avgaserna också men det fungerade tydligen olika bra beroende på avgassystem vad jag förstod det som

Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Låter rätt o riktigt. Det man bör tänka på
    är att anpassa pcv ventilen till vacuumet som kamaxeln ger.
    Har man en kam som ger dålig vacuumsignal kan en ej orginal pcv ventil behövas.

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killer Visa inlägg
    Tackar för svar! Jag tänkte koppla slang från passagerar sidans kåpa med pcv ventil till ingången på förgasaren och den andra till luftburken, efter lite studerande så borde det bli bra. Finns ju även vac u pan kit så man ventilerar ut i avgaserna också men det fungerade tydligen olika bra beroende på avgassystem vad jag förstod det som
    Vac u pan fungerar troligen inget vidare på lägre gaspåslag eftersom det kräver rejält med fart på avgaserna för att ge ett sug.
    Citat Ursprungligen postat av Feffe Visa inlägg
    Låter rätt o riktigt. Det man bör tänka på
    är att anpassa pcv ventilen till vacuumet som kamaxeln ger.
    Har man en kam som ger dålig vacuumsignal kan en ej orginal pcv ventil behövas.
    Mycket riktigt,bedömt så handlar man en PCV ventil avsedd för typ cheva 302 ZL1 427 Ford Boss302 eller någon liknande fabrikshighperf motor som orginal hade en kam som höll öppet typ dygnet runt och därmed kanske hade lite begränsat insugsvakum,Minns inte vad min PCV ventil hörde hemma på enligt katalog men det var någon form av Cheva highperf och den fungerade utmärkt även ihop med en lite större kam,kan eventuelt kräva att man är lite kreativ med att hitta en gummidutt som passar en udda kombination av hålstorlek i ventilkåpan och dimension på PCV men inget som är omöjligt att lösa.

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Tack så mycket för era svar!!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •