Find us on Facebook

Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Vad är detta? Oljetryckskontakt/tempgivare?

Reg.datum
    Jun 2017

Standard Vad är detta? Oljetryckskontakt/tempgivare?

Hej,

Tempmätaren i bilen står i botten hela tiden och efter att ha kikat bakom så såg jag att inget är kopplat till den.
    Försökte då kika var givaren sitter på motorn och se ifall det gick att koppla in men där går jag bet. De flesta sökningar på google och diverse forum säger att givaren i regel sitter mellan cylinder 1 och 3, men på min motor är där inget.. (bild1), däremot sitter det något givarliknande på andra sidan, mellan cylinder 6 och 8 (bild2). Dessutom sitter det någon, till synes, trasig, givarliknande pryl bredvid termostathuset (bild3).

Motorn i fråga är en 305a från 83, vad jag har fått fram av motorkoden (UDF) har den tidigare suttit i en pickis.
    Saknas det en tempgivare här eller är det den som är på bild 2? Om inte, vad är givaren på bild 2 till för? Och prylen bredvid termostathuset, vad är det?

Någon här som kan tala om för mig vad som är vad?

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Reg.datum
    Feb 2012

Standard

Vad för bil? Givare skiljer om det är mätare el lampa.
    Du kan montera givare i toppen, insuget el termostathuset. Har aldrig haft givare mellan 6an o 8an utan mellan 1an o 3an men det borde inte spela nån roll? Insuget ser enklast ut.
    Till ca 67 satt de i insuget 68 och upp oftast i toppen. I toppen blir det varmare än termostathuset insuget.

Reg.datum
    Jun 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mark IV Visa inlägg
    Vad för bil? Givare skiljer om det är mätare el lampa.
    Du kan montera givare i toppen, insuget el termostathuset. Har aldrig haft givare mellan 6an o 8an utan mellan 1an o 3an men det borde inte spela nån roll? Insuget ser enklast ut.
    Till ca 67 satt de i insuget 68 och upp oftast i toppen. I toppen blir det varmare än termostathuset insuget.
    Bilen är en Camaro 1977, men motorn är som sagt från en 83a pickis.

Jag frågade på Camaroforumet.se och där var det i alla fall två som var övertygade om att givaren som sitter mellan cyl 6-8 är en vattentempgivare, elektrisk sådan om jag förstod det rätt, så jag ska till garaget idag och testa lite.

Får väl börja med att koppla in mätaren och jorda den för att se om den reagerar öht.

EDIT:
    Kopplade mätaren till jord och den slog i botten på den varma sidan, så den verkar fungera. Kopplade en separat kabel från mätaren till givaren men efter 10 minuter med bilen i gång visades fortfarande inget liv på mätaren. Misstänker att givaren är kass eller ska vara till ett instrument med lampa. Beställde en ny givare för mätaren från Hansen Racing nyss, den dyker väl upp i nästa vecka så får vi se hur det ter sig

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •