Find us on Facebook

Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: GM eller Mopar?

Reg.datum
    Jul 2017

Standard GM eller Mopar?

Hej!

Tänkte fatta mig kort!
    Har funderat länge på att skaffa en gammal muskelbil. Då är frågan:
    Gm eller Mopar?
    De jag fått höra är att Gm är bäst som första amerikanare. Lättast att hitta delar till och delarna är billigare.
    Men är de nån skillnad egentligen?
    Fördelar/nackdelar med Gm/Mopar?

Mvh

Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Som Mopar fantast skulle jag vilja säga Mopar men delarna till Mopar kostar mer än
    till GM. Har du inte mek-vanan från något märke ännu skulle jag nog koncentrera mig på att
    få tag på en vagn som är i så bra skick som möjligt för den kostnad jag tänkt mig.
    Utgångsläget kommer att bli helt avgörande för hur stor kostnaden blir i slutläget.

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Feffe är en synnerligen klok herre!

Reg.datum
    Jul 2005

Standard

He he, jo. Rätt så självklara antaganden egentligen.
    Så, jag skulle satsa på en Mopar för dom är fränast

Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Nu är det även fråga om vad du vill ha för bil och vilken bilmodell du är ute efter?

Mopar bilar, speciellt B och E-body (Charger, Cuda, Challenger) 1968-1971 kostar en hel del, men dessa bilar behåller värdet rätt bra... En A-body behöver inte nödvändigtvis vara dyr, förutsatt att du inte kollar på en A-body från 67-69 typ Plymouth Barracuda... Vad gäller B-body finns det billigare modeller än Charger/GTX och vilka ser lika balla ut.... E-body bilarna är dyra, speciellt 70-71 Cuda/Challenger....

Hur som, inköpspriset på MOpar bilar är oftast högre än en Cheva/Ford, men de håller värdet. Slitdelsprisskillnaden är minimal, men allt annat vad gäller MOpar kostar ofta mer, ex. inredningsdetaljer, plåtprylar...

Ska du börja trimma o köra race så är det Cheva som är "billigast"....

Vad gäller mek så är det rätt lika lätt/svårt att meka en Cheva/Ford och Mopar....

Kolla vilken prisklass du har råd med och sen är det bara att börja söka runt tills du hittar en bil du gillar... När väl kollar in en bil på plats undvik bilar med rostiga skärmar etc.. det blir dyrt att fixa till och tar tid... Mekaniska bekymmer är ok eftersom dessa rätt långt går att fixa själv... När du väl handlat en bil gör dig själv en tjänst och köp ett riktigt set med verktyg i tumstorlek, "Googla" även runt på nätet och kolla efter modellspecifika forum, det gör bilägandet/fixande så mycket lättare....

Lycka till!
    /Tom

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •