Find us on Facebook

Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 1968 Charger 6.1 HEMI

Reg.datum
    Jan 2014

Standard 1968 Charger 6.1 HEMI

Hej, jag har fått frågningar om mitt "projekt" och hur jag räknat ut allt. Jag bygger en daily driver (på riktigt) och bilen går varje dag som den står nu. Uppgraderingen kommer ske löpande under sommar/höst 2016/2017. Målet är att få en rapp rolig bil med låg förbrukning på landsväg och som verkligen kan och ska användas dagligen. Dubbla barnstolar skall monteras nu till våren också..

Följande sitter idag:

1968 Charger
    6.1L HEMI från 2008
    727 automat
    8 3/4" med 3.23 utväxling
    orginal turbin stall ca 1800rpm
    Varvar ca 3100rpm i 120km/h och drog 1.42l/mil jönköping-sthlm

Följande skall uppgraderas (och varför):
    A518 växellåda, i stort sett en 727 automat med overdrive, ODn gör 0.69 utväxling (30% besparing på RPM och förbrukning), lådan från en 91 dodge van 2wd med pressure regulator som jag hittade i USA.
    Master Rebuild kit med shiftkit till A518
    Ny diffklump med 3.91 utväxling
    Hughes turbin 2500rpm
    Skall då varva ca 2100rpm i 120km/h och dra 1.1l/milen
    Ny växellådsbalk
    Kapa kardan och balansering
    Ny installation av mindre värmepaket då orginal inte får plats med alla boxar och kablage

Allt är i stort sett inhandlat, projektet är rullande då jag använder bilen dagligen.

Så det blir lite bilder under projektets gång. Väntar nu bara på att bilen skall få rätt motor i papperen
    Hoppas detta ska lösas nästa vecka.
    Ses i sommar!

Reg.datum
    Jan 2014

Standard

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	screener-10.56.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	111,0 KB 
Id:	4852Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0117.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	171,1 KB 
Id:	4853

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Intressant projekt!

Reg.datum
    Jan 2014

Standard

Idag beställde jag ett 3.5kWh värmepaket med måtten 20x16x11cm, till denna blev det lite styrningar, torped genomföring, hastighetsstyrning av fläkten, flödesventil osv. Värme måste man ha så man kan köra kalla kvällar och sena mörka höstkvällar utan att skaka tänder... eller jag klarar mig, värre med frugan och ungarna.

Yukun-diffklump ligger på beställning i USA, kost $1,300 och sen dumpa den i skuffen på en bil som skeppas så är både tull/frakt/moms klart redan. Auburn-diff med 3.91 gears blir det. Får nog med lite annat smått och gått i den bilen också... t ex hotchkis-upphängning fram.

Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Ballt projekt. Hamnade du fixa motor/växellåda fästen själv eller finns det att köpa ett färdig kit?
    Vad kör du med för styrsystem (EFI) till motorn - orginal eller?

Vore kul om du hade flera bilder på motorn, typ motorfästen och fästen på lådan, etc...

Är Hemin från en RAM eller???

Ha det Rock!
    /Tom

Reg.datum
    Jan 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mefirst Visa inlägg
    Ballt projekt. Hamnade du fixa motor/växellåda fästen själv eller finns det att köpa ett färdig kit?
    Vad kör du med för styrsystem (EFI) till motorn - orginal eller?

Vore kul om du hade flera bilder på motorn, typ motorfästen och fästen på lådan, etc...

Är Hemin från en RAM eller???

Ha det Rock!
    /Tom
    Motorfästen finns att köpa som konverteringskit inkl databoxar (ECM) osv.
    Växellådsbalken är orginal (det sitter 727 i nu), dock när A518 lådan åker i så blir det att klippa och klistra en mall. Så man får montera 518-lådan mot motorn och koppla på kardan och sen hissa upp drivlinan där man vill ha den - sen göra en mall. Och efter den svetsa ny växellådsbalk/fäste.

Motorn är orörd orginal (PCM chip till 465hp) motor från en voltad 2008 Dodge Magnum med spridare och riktig EFI =) Har även monterat carburator-EFI som t ex Holley EFI eller FiTech EFI på andra moparbilar (440 t ex), men det ska nog inte jämföras med spridare direkt i insuget... även skillnad på en spridare per cylinder istället för fyra spridare ovanför insuget

Reg.datum
    Jan 2014

Standard

Idag blev det beställning av Borgeson Steering Box, Fast Ratio! Har alltid funderat på dessa boxar, och skulle ändå skeppa en bil från staterna, så den fick plats i trunken med lite annat godis.

Reg.datum
    Jan 2014

Standard

Bilen är nu såld men jag har redan letat upp en ny 6.1L HEMI V8 från en baksmälld 2009 Charger med 9000mil.

Så nu blir det helkonvertering med ovanstående på en gång istället.

Reg.datum
    Jan 2014

Standard

Finns en bra FB grupp nu för detta!

https://www.facebook.com/groups/g3hemiswapsweden

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •