Find us on Facebook

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Soppan rinner rakt igenom förgasaren

Reg.datum
    Aug 2013

Standard Soppan rinner rakt igenom förgasaren

Förra fredagen så hämtade jag min el camino ss396 som varit inne på verkstad.
    där gjordes följande:
    - bytt HEI fördelare då den andra va sprucken å kass.
    - bytt stift då dom som satt i var för långa gängor så dom hade gått igenom.
    - fixat allt vakuum, tändning, ja allt så motorn går precis så mjukt och fint som sig bör.
    väldigt stor skillnad på före och efter inlämning.

fick veta tidigt av mekanikern att min förgasare inte var i bästa skick å att de va lite glapp och slappt, även att den inte orkade leverera så mycket bränsle som motorn kräver vid en kickdown, att det är därför den rycker lite innan den kommer iväg ordentligt.

MEN. efter jag fick tillbaka den så bara pissar det soppa ur avgasröret när jag svänger.
    står jag på tomgång fuktar den knappt nått alls eller när jag kör på raksträcka.
    luktar väldigt starkt med soppa i bilen under hela körningen och vid sväng blir det så här:

rekommendationen jag fick var att byta ut förgasaren mot en holley 650 dubbelpump med elektrisk choke.
    vad rekommenderas annars för förgasare?, det sitter en vassare kam i samt headers. vet ej vad det är för kam
    samt skall jag satsa på vacuum secondary eller mekanisk ?

min tanke är då, hur kan det bara bli så att den förgasaren som sitter på nu bara pissar soppa efter man varit där och ställt in allt?
    bilen går som sig bör och startar hur lätt som helst osv men de rinner bara rätt igenom..

Reg.datum
    Jul 2003

Standard

Har du ställt samma frågor till verkstan?

Fast å andra sidan, de rekommenderar dig att byta ut original-förgasaren till en Holley 650DP (som är en av de sämsta förgasarna ö.h.t. vad gäller soppaförbrukning) i stället för att få din original-förgasare renoverad?
    Kolla priset på en 1970 CBB Rochester Quadrajet på exempelvis eBay (de är eftertraktade av en orsak).
    Dessa original-förgasare räcker lätt till för 700 hästar i Stock/SuperStock/GT-racing med lite "massage".

Fick du tillbaka GM HEI fördelaren som satt på?
    Monterade de en Kina-tillverkad HEI eller fick du en motsvarande renoverad GM HEI?
    Vilket artikelnummer hade stiften som var "för långa och gått igenom", gått igenom vadå?

Har du kollat så att vätskan som rinner ur avgassystemet inte bara är kondensvatten?
    Om det vore bensin så skulle knappast cylindrarna på den sidan kunna antända bränslet i den formen (rinnande).

Att det luktar soppa (oförbrända kolväten) under körning tyder på en för magert kalibrerad förgasare, vilket den vassare kammen är skyldig till.
    Med rätt kalibrerad förgasare så luktar avgaserna "gott" igen, och motorn går som avsett, lugnt och fint med stark tomgång växel ilagd (A/T).
    1966 GTO TriPower
    1970 GTO TheJudge
    KentsQjet
    Pontiacservice
    http://www.poci.org/
    http://gtoaa.org/

Reg.datum
    Aug 2013

Standard

Har ställt samma frågor och fått som svar att förgasaren är slut och behöver bytas eller renoveras.
    att det bara rinner rakt igenom nu och inte innan den var inlämnad fick jag som svar att " nu när allt är rätt inställt så händer det grejer" han menar på att nu när det är rätt bränsletryck, att allt vakuum, förtänding osv är som det ska så blir det "för mycket" för den förgasaren.

jag tror ej det är originalförgasaren som sitter på. ska försöka få till lite bilder så kanske man kan identifiera den.

bilen går som sig bör, inga konstigheter alls, men det stinker bensin inne i bilen å de bara pissar rakt ut ur avgasröret. det är inte kondensvatten. så som det ser ut på bilden blir det vid varje sväng.
    mekanikern åkte förbli mig för att kolla så det verkligen va soppa, han trodde oxå att det var kondensvatten men han sa direkt att det var ren bensin.

undra då vad som har hänt med förgasaren, nått måste han ju pillat på så den flöder som fan eller vad som nu händer? innan har den inte läkt något alls ur avgasrören hur illa den än gick.

fördelaren kostar 1500kr, antar att det är en kinafördelare då, x-part eller liknande sa han att den hette.

skall kolla stiften sedan, dom som sitter i nu har betydligt kortare gängor iaf.

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Är du säker på att det inte är läckage från tank,tankens lucka för bränslerör och mätare,eventuell avluftning från tanken,tankpåfyllningsrör eller motsv. ?

Tycks inte rimligt att den mängden bränsle går rakt igenom en motor oförbränt och särskilt inte vid just svängar.

Reg.datum
    Aug 2013

Standard

är inte säker på någonting förutom att det kommer ur avgasröret..
    står bilen på tomgång är det snustort och den gick igenom besiktningen i torsdags utan anmärkning, inte en dropp fukt någonstans.

har kollat runt förgasaren å allting men där är det torrt och fint, inget läckage i motorrummet alls..
    står jag på tomgång å sedan trycka till gasen å skvätter det inte ut nått heller, endast vid sväng...

,måste ner å kolla lite extra runt tanken nu... återkommer

Reg.datum
    Aug 2013

Standard

såå, nu har jag varit nere ett tag.
    har kollat noga runt tanken å känt på alla kopplingar och slangar osv, allt är snustorrt och ingen tendens till fukt någonstans vad jag kan se
    jag fick tillbaka den gamla fördelaren, en delco remy
    stiften som satt i heter "ac delco r43xls"
    stiften som sitter i nu heter: accel 576

kan även tillägga att bilen tvekar någon 10 dels sekund eller så när jag drar kickdown/fullgas från stillastående/lågfart. ett litet ryck å hack innan den drar iväg som sig bör.
    mekanikern sa att det är förgasaren som inte orkar leverera så mycket soppa som bilen behöver utan att det tar slut helt enkelt när jag trycker gasen i botten.
    vad säger man om det ?

EDIT: hittade denna videon, kanske det som är problemet med ryckandet?
    https://www.youtube.com/watch?v=GMLVVnBMQ1k

här kommer bilder på förgasaren samt en liten film.
    det känns som något kärvar, när ja putter med tummen upp och ner, känns som de fattas nått eller att de står fullt flöde på nått vis.
    skall tilläggas att jag kan inget alls om förgasare så jag är nog dummare än tåget när jag säger så.
    filmen är längst ner.

så här såg de ut när ja tog bort luftfiltret utan att ha rört något:

Reg.datum
    Jul 2003

Standard

Om du har en tidigt byggd 396:a så ska stiften heta ACDelco R43XLS.
    De senare byggda 396 motorerna använder ACDelco R45TS. Accel 576 motsvarar dessa.

Med original brytarspetsfördelare har de ca. 0.9mm gap, med HEI bör gapet öppnas till 1,2mm.

Eftersom nå´n har bytt till HEI fördelare på din motor måste du kolla att den får full laddspänning under gång, 13.5-14.5 Volt.
    Om bilens original el-härva, som ger reducerad spänning/ström, använts till HEI kommer den inte att fungera som avsett.

Din förgasare, en Delco/Rochester "Service Replacement" 7040507, är avsedd för en 1970 Corvette med 350 motor, och därför alltför magert kalibrerad för en BB.
    Detta är lätt åtgärdat vid en renovering av förgasaren, vilket ändå tycks vara nödvändigt?
    Med rätt kalibrering för din motor så kommer den att gå som ett skott.

Detta förutsätter dock att motorn är fri från mekaniska (cylinderkompression), elektriska (ett som avsett fungerande tändsystem) eller vakuumproblem (brustna slangar, anslutningar, felaktig eller saknad PCV-ventil, kass choke-brytare på förgasare e.d.)
    1966 GTO TriPower
    1970 GTO TheJudge
    KentsQjet
    Pontiacservice
    http://www.poci.org/
    http://gtoaa.org/

Reg.datum
    Aug 2013

Standard

Tack för svar!
    då vet jag att rätt stift sitter i nu iaf, dom som satt i innan hade längre gängor.

spänningen ligger ganska exakt på 14 volt, strömmen tas från IGN på säkringsdosan direkt till HEI fördelaren.
    cylinderkompression, elen, vakuum är allt kollat och genomgånget. trycktestat för läckage osv.

så den förgasaren som sitter i nu skall alltså klara att leverera så mycket soppa som behövs och är fullt tillräcklig för min motor, även med vassare kam?

är det en sådan här renoveringssats jag behöver då?
    http://www.ebay.com/itm/1969-70-71-C...9RpWj9&vxp=mtr

men även om jag nu köper denna satsen och hittar någon som kan hjälpa mig. är det ens möjligt att så mycket soppa bara kan rinna rakt igenom förgasaren och ut ur avgasröret, så det problemet försvinner?
    känns inte någon ide att köpa och börja skruva med något som kanske inte ens är orsaken.. vet inte vad jag skall göra... blir så trött..

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Är ganska säker på att Kent har gjort det till sitt yrke att hjälpa folk med deras quadrajetförgasare.

Känns inte logiskt att så mycket bränsle "rinner" genom en motor oförbränt och särskilt specifikt vid svängar men det är förstås inte omöjligt.

Reg.datum
    Aug 2013

Standard

Pratade precis men en väldigt trevlig herre från "carbguy" i stockholm.
    han rekommenderade inte att renovera den förgasaren som sitter i då det är helt fel för min motor. det blir lixom halvdant och risken är stor att jag inte blir nöjd, så han ville inte att jag skulle skicka in den dit då det var fel helt enkelt.

däremot så fick jag nummerna på förgasaren som skall sitta på original.

antingen "california modell" 7040500

eller om det EJ är en california 7040504

den sistnämnda skall tydligen vara svindyr så han rekommenderade den sistnämnda
    tyckte inte jag skulle ha något holley eller annat på.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •