Find us on Facebook

Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Svängdämpare cheva sb

Reg.datum
    May 2015

Standard Svängdämpare cheva sb

Hej. Håller på och sätta ihop det sista på nya motorn men får inte dit svängdämparen. Såg på youtube att det finns en "pådragare" till detta. Hansen hade nån sats som var tokdyr och Åbergs hade ingen aning. En del slår dit den men jag har hört att det kan skada lager mm i motor så det vågar jag inte.
    Hur gör ni?? Tacksam för alla tips
    mvh

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Aldrig slå dit den, aldrig.
    Stor kastrull med vatten. I med dampern från början (mkt material som skall värmas) och dra på plattan, gasolkök eller vad som finns till hands. Värma i ugn så inte mer än 70-80 gr!
    När vattnet kokat ett par minuter så ur med vattnet, på med lämpliga vantar, fattar och trycker dit dampern.

Funkar inte detta så hona dampern lite. Det funkar med en billig mindre 3-tassad från biltema i borrmaskin. Det hugger till lite i kilspåret ibland men det går som sagt.
    Sen kokar du och prövar igen.
    Se till att kilen passar perfekt innan.
    Man har användning av en pådrivare men det får aldrig gå TUNGT.
    Minsta lilla korn på vev eller i damper så e det kört att få dit den.

Det är ganska vanligt att eftermarknadsdampers är lite lite för "små", om det nu är en sådan.
    Glöm inte lite STP, Fett eller i värsta fall olja på läppen på packboxen.
    Du har koll på intern/externbalanserad?

Åbergs är rätt kassa på det mesta enligt mig, inte förvånad.
    Ingen polare som känner en polare som har en "pådrivare" ? Kollat med Persåkers?
    BB Nova -68
    [I]Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52
    RUNNER UP NORD VS SYD 2004
    VINNARE VALHALLA CUP 2006
    RUNNER UP STOCKHOLM CUP 2006
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2012
    VINNARE ESKILSTUNA SHOOTOUT GATDÄCK 2013
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2014
    VINNARE 50th ANNIVERSARY TOUR 2018

Reg.datum
    May 2015

Standard

Tack för svaret. Ska pröva kastrullen Åbergs var bra när man hade van men nu åker jag bara dit akut el när hansen e stängt. Håller på o tillverka en pådragare nu. Dämparen är inte ny utan satt på denna motor och ser original ut. Motorn e beg men jag har bytt mycket på den.

Reg.datum
    Jul 2010

Standard

Jag handlade en avdragarsats på biltema som funkar bra både till att sätta dit o ta bort med, kostade nog runt en femhundring väl investerade pengar tycker jag.

Mvh Reinert

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •