Find us on Facebook

Sidan 3 av 24 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 235

Ämne: Huggern goes ZL-1!

Reg.datum
    Sep 2014

Standard

Riktigt trevlig tråd att följa!

Håller själv på att bygga en kul maskin till min Corvette 72 cab.
    Började med att jag "bara" skulle byta kam, men det visade sig att det mesta var slut...så..
    Blir en 468:a där jag byter allt.
    Scat vev, eagle stakar, mahle kolvar, ny rullkam från Straubtech med nytt "valvetrain" och rullvippor från Comp cams, behåller mina .049 toppar original men fräser dit nya viton tätningar.
    Byter i stort sett allt på insidan o dyrt blir det....men KUL!
    Ska bli kul att se det färdiga resultatet på din kärra.
    /Claes

Standard

Citat Ursprungligen postat av clwi Visa inlägg
    Riktigt trevlig tråd att följa!

Håller själv på att bygga en kul maskin till min Corvette 72 cab.
    Började med att jag "bara" skulle byta kam, men det visade sig att det mesta var slut...så..
    Blir en 468:a där jag byter allt.
    Scat vev, eagle stakar, mahle kolvar, ny rullkam från Straubtech med nytt "valvetrain" och rullvippor från Comp cams, behåller mina .049 toppar original men fräser dit nya viton tätningar.
    Byter i stort sett allt på insidan o dyrt blir det....men KUL!
    Ska bli kul att se det färdiga resultatet på din kärra.
    /Claes
    Wow, de låter som ett blivande monster!
    Kul att du följer med här men resultatet färdigt i bil kan dröja ett bra tag.....
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44
    Håkans Motorsida eller Hugger69 på Garaget

Reg.datum
    Mar 2016

Standard

Även jag följer tråden med spänning, kul att se när folk är engagerade i sina bilbyggen. Gör ju såklart att man själv blir sugen!
    ”Livets brokiga väv är densamma vare sig du nöter ut den skrattande eller gråtande.”
    Japanskt ordspråk

Standard

Citat Ursprungligen postat av Bollkalle Visa inlägg
    Även jag följer tråden med spänning, kul att se när folk är engagerade i sina bilbyggen. Gör ju såklart att man själv blir sugen!
    Härligt, Kalle!
    Att du blir inspirerad känns ju extra roligt!
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Standard

Så kom då äntligen en ny kartong med smågodis till Huggerns nya hjärta.....

Det här blev vår lösning på att få ned kompet på de andra originalkolvarna som var alldeles för busigt för undertecknad då de låg på 12,5 i komp och motorn förmodligen hade fått gå på riktiga tunga grejer för att bli hög....som vanligt fann vi lösning på eKöp Långtbortistan då de erkänt duktiga tillverkarna ICON tagit fram en smidd kolv i original dimension till 427 men med något decimerade domer vilket resulterar i ett komp på i sammanhanget blygsamma 10,8...vilket torde kunna öka mina möjligheter att köra på vanlig svensson-soppa?!

Stiliga pistonger är d i alla fall:

...å här är specen:

Bore: 4.25
    Stroke: 3.76
    Compression Height: 1.765
    Compression Ratio: 119CC-10.8
    Weight piston/pin: 703/141

Så nu har det aldrig vart närmare till slutet än så här....
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Standard

Så har då ännu en liten last med Camaro-grejer anlänt till Huggerns rede.

Först ut är väl nåt om kanske inte förknippas med en ZL-1 men jag gillar att vara lite annorlunda så nu har jag två kompletta uppsättningar NOS-stänkskydd till ´69 Camaro, relativt ovanligt tillbehör och kul att ha!
    Den här låddan är inte ens öppnad sedan 1969!

.. å tillsammans med den andra uppsättningen:

Har även fått mina nytillverkade original ventilkåpor till Chevrolet big block, komplett med alla attiraljer:

Några bra-att-ha-saker till startmotorn...det främre viktiga fästet samt värmeskydd över solenoiden:

Sist men inte minst fick vi vår nya kam från Crane. En 10313 som förhoppningsvis skall göra sitt jobb i
    ZL-1:an...

För den detaljintresserade så ser specen ut som följer:

Description:
    Rough idle, performance usage, good mid range HP, bracket racing, auto trans w/3000+ converter, 3800- 4200 cruise RPM, 10.0 to 11.5 compression ratio advised. Good w/Roots supercharger, 15 lbs. max. boost w/8.0 max. compression ratio advised.

Lift: Intake @Cam 3347 @Valve 569
    Exhaust @ Cam 350 @Valve 595
    Rocker Arm Ratio 1.7

Cam Timing: TAPPET @ .004
    Lift: Opens Closes ADV Duration
    Intake 34 BTDC 80 ABDC 294 °
    Exhaust 87 BBDC 37 ATDC 304 °

Spring Requirements:
    Part Number 99893
    Loads Closed 130 LBS @ 1.850 or 1 27/32
    Open 346 LBS @ 1.280

Recommended RPM range with matching components
    Minimum RPM 3200
    Maximum RPM 6800
    Valve Float 7200

Cam Timing: TAPPET @.050
    Lift: Opens Closes Max Lift Duration
    Intake 10 BTDC 48 ABDC 109 238
    Exhaust 63 BBDC 5 ATDC 119 248
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Standard

Trots det massiva intresset för detta projekt så försöker jag klämma in en uppdatering....

Plötsligt händer det.... Fyllde bagaget på Opel limousinen med grejer för en tripp till Ulf på Umeå Motorslip:

Uppackat på bänken ligger nu vevaxel, vevstakar, kolvar, flexplatta och svängningsdämpare som samtliga skall vägas in och balanseras.

Även topparna har hittat hit men bara för en översyn och borttagning av fjädrar inför framtida inkörning av kammen.
    Tanken är att Umeå Motorslip levererar ett short block till mig dvs med vev, kolvar, stakar och kam monterat. Resten hade jag tänkt att skruva ihop själv, skrämmande men spännande!
    Tidplanen är att inte stressa utan att göra allt rätt och bra istf fort & fel!

Jag var tvungen att ta en snabb titt på blocket och kika på gjutnummer och märkning:

Originalblocken till ZL-1 blocken var 3946052/53. De nya gjutningarna i de gamla, men något modifierade, formarna har fått 394605D som gjutnummer. Har inte riktigt fått kläm på varför det är ett "D" där men det har förmodligen med upphovsrättigheter mellan Winters Foundry och GM att göra. Min egen gissning är att "D" kanske står för D som i "Developed"....eller Dumbass...eller Deamon....eller kanske Doomed? :mrgreen:

Det företag som gjort all maskinbearbetning heter Schwartz Machine Company och de har även markerat med ett eget serienummer:

Operatörerna på Schwartz ville hedra den legendariska motorn på sitt eget sätt när de fick uppdraget från GM Motorsports så alla nygjutna block har fått ZL-1 ingraverat på ett antal ytterst diskreta ställen på motorn som bara syns nu, som ex.här på den bakre täckbrickan för kammen:

Så nu är det bara vänta och kanske smyga in uppdateringar eftersom när Ulf har lagt lite jobb på aluminiumklumpen!
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Reg.datum
    Sep 2014

Standard

Kul o följa ditt bygge, vet hur det känns..
    Min 468:a är klar efter många om och men o några misstag på vägen...learning by doing.
    Lycka till, följer detta med spänning!

Standard

Citat Ursprungligen postat av clwi Visa inlägg
    Kul o följa ditt bygge, vet hur det känns..
    Min 468:a är klar efter många om och men o några misstag på vägen...learning by doing.
    Lycka till, följer detta med spänning!
    Tack, uppskattar verkligen att du följer med här då du säkert har massor att tillföra från dina egna erfarenheter!
    Jag har följt din tråd med men inte kunnat tillföra något då era diskussioner vart på imponerande hög nivå för en novis som jag....
    Det finns ju heller ingen exakt tidplan som jag följer så därav blir även uppdateringarna mer av det sporadiska slaget emellanåt!

En annan kul grej att nämna är att Huggern blev utsett till oktobers ROTM, Ride Of The Month, på en av USAs största Camarosajter, www.camaros.net !
    Blev inte bara äran utan både delar, kläder och presentkort på en speedshop!
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Följer tråden även om jag inte har så mycket att tillföra.
    Kul att bilen blev utsedd till Ride of the month,Grattis!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •