Find us on Facebook

Sidan 20 av 24 FörstaFörsta ... 101819202122 ... SistaSista
Resultat 191 till 200 av 237

Ämne: Huggern goes ZL-1!

Standard

Citat Ursprungligen postat av vigg Visa inlägg
    Apropå turbin, vad har du för turbin?
    Kolla på sidan 17, det är en B&M Holeshot Torque series på 3.000 rpm i stall.
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44
    Håkans Motorsida eller Hugger69 på Garaget

Standard

Nej, då sitter den i växellådskudden och lutar emot motorblocket
    Exakt, tack då är jag med!
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Standard

Jehapp, då har man tagit ner en automatlåda för första gången i livet...gick ba bulla som vi säger på Teg!
    Tack för alla god tips & råd här på forumet!

Vände den upp och ned direkt för inspektion och kommande byte av tråg:

Såg som ba fint ut under skalet med:

Viss skillnad i storlek på nya ollonblå convertern och den gamle:

Var som tvungen att prova-passa det nya tråget lite, kan nog bli bra när atlt är färdigt!

Nån om vet vad alla dessa siffror kan betyda på lådan som är en TH350:

Nästa steg blir att montera tråget, byta packningen på utgående axel, fylla olja i convertern och montera den noga så att pumpen är kopplad.
    Nåt annat man ska passa på att göra när lådan e lös? Den är ju försedd med shift kit och renoverad i USA för typ 200 mil och 15 år sedan....?
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av hugger69 Visa inlägg
    Kolla på sidan 17, det är en B&M Holeshot Torque series på 3.000 rpm i stall.
    Den bör fungera någorlunda. Men det är inga stora marginaler kvar bakom en pigg 427.
    Jag gillar specbyggda converters då jag har provat ganska friskt i ämnet och åren och andra duktiga i ämnet har lärt mig att turbinen är mycket viktig. Men till det du skall ha den till så tror jag du blir nöjd.

Jehapp, då har man tagit ner en automatlåda för första gången i livet...gick ba bulla som vi säger på Teg!
    Tack för alla god tips & råd här på forumet!

Vände den upp och ned direkt för inspektion och kommande byte av tråg:

Nästa steg blir att montera tråget, byta packningen på utgående axel, fylla olja i convertern och montera den noga så att pumpen är kopplad.
    Nåt annat man ska passa på att göra när lådan e lös? Den är ju försedd med shift kit och renoverad i USA för typ 200 mil och 15 år sedan....?

Några tips till, lite sent misstänker jag dock.
    Tappa oljan och ta bort tråget innan du vänder på lådan. Minimerar att skräp som ligger i tråget rinner "upp" i lådan.
    Har du ett motorställ så sätt upp lådan i den. Underlättar mycket och det blir trevlig arbetshöjd osv

Du bör ha bra lameller typ red alto. Gärna nån extra också.
    Är det 15 år sedan renovering så byt packboxarna i bägge ändar på lådan. Byt även gärna tätningarna vid hastighetsmätaringången när du ändå håller på. Den är dock lätt att ta på plats om det skulle behövas.
    Har inte convertern "kopplat" i pumpen så klämmer man den när man drar ihop motor och låda. Det blir katastrof, därav att jag tjatar lite om det
    Ny converter förfyller du med 1 quart. Varken mer eller mindre.
    Kör på Dextron III (eller motsvarande).

Edit: Ser ut som du åkte med en standardconverter tidigare. Du kommer bli glatt överraskad vad den nya ställer till med

Se till att du har någon form av autkyl också.
    BB Nova -68
    [I]Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52
    RUNNER UP NORD VS SYD 2004
    VINNARE VALHALLA CUP 2006
    RUNNER UP STOCKHOLM CUP 2006
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2012
    VINNARE ESKILSTUNA SHOOTOUT GATDÄCK 2013
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2014
    VINNARE 50th ANNIVERSARY TOUR 2018

Standard

Den bör fungera någorlunda. Men det är inga stora marginaler kvar bakom en pigg 427.
    Jag gillar specbyggda converters då jag har provat ganska friskt i ämnet och åren och andra duktiga i ämnet har lärt mig att turbinen är mycket viktig. Men till det du skall ha den till så tror jag du blir nöjd.

Några tips till, lite sent misstänker jag dock.
    Tappa oljan och ta bort tråget innan du vänder på lådan. Minimerar att skräp som ligger i tråget rinner "upp" i lådan.
    Har du ett motorställ så sätt upp lådan i den. Underlättar mycket och det blir trevlig arbetshöjd osv

Du bör ha bra lameller typ red alto. Gärna nån extra också.
    Är det 15 år sedan renovering så byt packboxarna i bägge ändar på lådan. Byt även gärna tätningarna vid hastighetsmätaringången när du ändå håller på. Den är dock lätt att ta på plats om det skulle behövas.
    Har inte convertern "kopplat" i pumpen så klämmer man den när man drar ihop motor och låda. Det blir katastrof, därav att jag tjatar lite om det
    Ny converter förfyller du med 1 quart. Varken mer eller mindre.
    Kör på Dextron III (eller motsvarande).

Edit: Ser ut som du åkte med en standardconverter tidigare. Du kommer bli glatt överraskad vad den nya ställer till med

Se till att du har någon form av autkyl också.
    Du är verkligen en källa till kunskap, det uppskattas!
    Ja, jag ser verkligen fram mot att upptäcka skillnaden i turbiner!

- Oljan tömde jag i lådan för ett par månader sedan så den var i princip helt tom inan den vändes, check!
    - Båda packboxarna kommer att bytas men hur fasen får man bort dem på ett bra sätt?
    - Bra tips att byta packningen vid mätardrevet, där har det alltid läckt lite!
    - Kopplad pump är jag medveten om efter att ha sett otaliga motorprogram där det noga poängteras!
    - När du säger quart menar du en kvarts liter eller en kvarts typ gallon?
    - Gällande oljetyp så nämner B&M Trick shift ATF i första hand och Fård Type F i stället för just Dexron eller typ A oljor....vilken ska man ha alltså?
    - Har en extra oljekylare, förutom original i kylaren, sedan tidigare så där är det check med!
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Du är verkligen en källa till kunskap, det uppskattas!
    Ja, jag ser verkligen fram mot att upptäcka skillnaden i turbiner!

- Oljan tömde jag i lådan för ett par månader sedan så den var i princip helt tom inan den vändes, check!
    - Båda packboxarna kommer att bytas men hur fasen får man bort dem på ett bra sätt?
    - Bra tips att byta packningen vid mätardrevet, där har det alltid läckt lite!
    - Kopplad pump är jag medveten om efter att ha sett otaliga motorprogram där det noga poängteras!
    - När du säger quart menar du en kvarts liter eller en kvarts typ gallon?
    - Gällande oljetyp så nämner B&M Trick shift ATF i första hand och Fård Type F i stället för just Dexron eller typ A oljor....vilken ska man ha alltså?
    - Har en extra oljekylare, förutom original i kylaren, sedan tidigare så där är det check med!
    Så lite så

Packboxar brukar man bryta ur med en spårmejsel av lämplig storlek.
    1 quart är en fjärdedels gallon (0,946 L). President Carter försökte införa metriska systemet men stötte på patrull
    Så noga är det inte. Säg 9-10 dl så är du hemma.

Klart B&M vill sälja sin olja Nej, du behöver inte använda den.
    Dextron är avsedd för TH-lådor och bör användas i en låda som rullar på gatan. F-olja brukar användas i t.ex TH-lådor för att minimera slip när huvudändamålet är race. Jag kör med F-olja i min TH 350. Jag åker även med fullt systemtryck hela tiden med manuellt ventilhus.
    Rullar din bil många mil (säg 200+/sommar) och du inte har lust att renovera lådan var tredje år så kör på Dextron du.

Bra att du har en automatkyl. Det är ett måste när man går upp i stallspeed.
    Till 95% så är det alltid värme som dödar en automatlåda.
    BB Nova -68
    [I]Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52

Standard

Så lite så

Packboxar brukar man bryta ur med en spårmejsel av lämplig storlek.
    1 quart är en fjärdedels gallon (0,946 L). President Carter försökte införa metriska systemet men stötte på patrull
    Så noga är det inte. Säg 9-10 dl så är du hemma.

Klart B&M vill sälja sin olja Nej, du behöver inte använda den.
    Dextron är avsedd för TH-lådor och bör användas i en låda som rullar på gatan. F-olja brukar användas i t.ex TH-lådor för att minimera slip när huvudändamålet är race. Jag kör med F-olja i min TH 350. Jag åker även med fullt systemtryck hela tiden med manuellt ventilhus.
    Rullar din bil många mil (säg 200+/sommar) och du inte har lust att renovera lådan var tredje år så kör på Dextron du.

Bra att du har en automatkyl. Det är ett måste när man går upp i stallspeed.
    Till 95% så är det alltid värme som dödar en automatlåda.
    Kanon, då vet jag!

Följdfrågor dock:
    - Hur mycket olja behöver för låda, turbin och oljekylaren på ett ungefär? Har sett uppgifter på allt från 5-11 liter!
    - Vilket filter ska man köpa, finns tydligen de som flödar bättre än standard, bra eller anus?
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Kanon, då vet jag!

Följdfrågor dock:
    - Hur mycket olja behöver för låda, turbin och oljekylaren på ett ungefär? Har sett uppgifter på allt från 5-11 liter!
    - Vilket filter ska man köpa, finns tydligen de som flödar bättre än standard, bra eller anus?
    Det där är lite av "hur långt är ett snöre".
    Beror på tråg, turbin, slangar/rör, kylare.
    Men var beredd på om allt är tomt att det kan gå åt uppåt 9 liter. Kan räcka med 6-7 också. Går helt enkelt inte att svara på mer exakt än så.

Köp ett standardfilter i plåt av känt märke. Nej, "racefilter" är bortkastade pengar.
    BB Nova -68

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52

Standard

Det där är lite av "hur långt är ett snöre".
    Beror på tråg, turbin, slangar/rör, kylare.
    Men var beredd på om allt är tomt att det kan gå åt uppåt 9 liter. Kan räcka med 6-7 också. Går helt enkelt inte att svara på mer exakt än så.

Köp ett standardfilter i plåt av känt märke. Nej, "racefilter" är bortkastade pengar.
    Topp!
    ...men när d gäller olja, vilken av Dexron-typ kan man köpa då? Tips på fabrikat?
    Verkar vara en djungel när d gälle oljor till TH350! En del påstår att nyare Dexron III enbart är för moderna lådor och det är Dexron II som gäller, vilken inte går att få tag i!
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Topp!
    ...men när d gäller olja, vilken av Dexron-typ kan man köpa då? Tips på fabrikat?
    Verkar vara en djungel när d gälle oljor till TH350! En del påstår att nyare Dexron III enbart är för moderna lådor och det är Dexron II som gäller, vilken inte går att få tag i!
    Jag har kört på många olika märken och inte upplevt någon skillnad. Ta den du har tillgång till, till bäst pris.
    Dextron är bakåtkomplatiba. III ersätter II.
    Du ska ha Dextron III.
    BB Nova -68

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52

Taggar för det här ämnet