Find us on Facebook

Sidan 23 av 24 FörstaFörsta ... 1321222324 SistaSista
Resultat 221 till 230 av 238

Ämne: Huggern goes ZL-1!

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Syns vilket jobb och pengar som är lagt. Bilen är snygg rakt igenom! Gillar motorrummet extra mycket
    BB Nova -68
    [I]Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52
    RUNNER UP NORD VS SYD 2004
    VINNARE VALHALLA CUP 2006
    RUNNER UP STOCKHOLM CUP 2006
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2012
    VINNARE ESKILSTUNA SHOOTOUT GATDÄCK 2013
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2014
    VINNARE 50th ANNIVERSARY TOUR 2018

Standard

Citat Ursprungligen postat av vigg Visa inlägg
    Syns vilket jobb och pengar som är lagt. Bilen är snygg rakt igenom! Gillar motorrummet extra mycket
    Oj, tusen tack....jag blir fanimig tårögd av dina fina ord...verkligen roligt att du uppskattar bilen!
    Jag har försökt ha en röd tråd genom hela processen, som är ständigt pågående för övrigt, och det värmer extra mycket när det är fler som uppskattar samma saker som en själv...
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44
    Håkans Motorsida eller Hugger69 på Garaget

Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av vigg Visa inlägg
    Bara att hålla med, allt är precis rätt i mina ögon.
    Rätt fälgar, ingen vinge, scoop eller kjolkit.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Feffe Visa inlägg
    Bara att hålla med, allt är precis rätt i mina ögon.
    Rätt fälgar, ingen vinge, scoop eller kjolkit.
    Tack för era uppskattande åsikter, det sporrar en verkligen att fortsätta kämpa på!
    Har ju plåtisarna att byta med med men det finns inget fäste alls i de smala däcken...

Tanken i framtiden är faktiskt att även ta bort bakspoilern men jag har inte riktigt bestämt mig än....det blir ju i samband med en omlackering i så fall. Har även planer på andra stripes med...mer original och jäkligt ovanliga.
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Standard

Jaha det är ju inte så att man helt lagt av att pilla på ZL-1:an men lite dvala har det vart med tanke på allt annat som ska hinnas med på hösten men en liten uppdatering får det bli en då så att ni håller er vakna!

Vi tycker att det blivit en klar förbättring av oljeförbrukningen sedan jag monterade bypass-ventilen vid oljefiltret i våras jämfört med i fjol men den blårök som finns stör mig lite ändå. En helt nybyggd motor som detta är med hyfsad kompa och lite småvass i det stora hela kanske ändå kommer att förbruka lite mer olja än normalt under sin inkörningsperiod men vi klurade lite över vad man skulle kunna kika på utan att riva motorn eller ta den ur bilen.
    Det var då jag kom på att min motorborrare sa att det inte gick att hitta några bra ventilskaftstätningar när han monterade ihop topparna efter fjäderbytet så han satte in de de nya som följde med topparna från USA. Kikar man genom fjädern se man de vita, och ganska hårda plasttätningar, som följde med topparna:

Hmm, kan det vara så att dessa kan släppa igenom oljan som ger den oönskade röken..?
    Sagt och gjort så efter avslutad säsong så plockade jag bort en ventilkåpa och tog loss en dubbelfjäder för att kika lite mer noggrant...de glappade rätt rejält på styrningarna men var hyfsat täta mot skaftet men jag tror att de definitivt kan fungera som små pumpar av olja då de satt så toklöst över styrningarna!

Jag frågade runt lite bland några big block-kompisar och alla var rörande överens om att det som fungerar bäst i dessa sammanhang är Viton. Kikade runt lite på nätet och till slut så hittade jag tätningar som faktiskt verkade som gjorda för min kombination av styrningar dubbelfjädrar! Jag slapp rundfräsa av styrningarna vilket var skönt då det är ett hästjobb då motorn sitter kvar i bilen....

Firman med de fina tätningarna heter Liberty Performance Components, LPC, och de verkar ha ett helt gäng andra roliga saker till Cheva i första hand som egentillverkade toppar, vevar, stakar mm. Kika in här så får ni se: https://www.libertyperformance.com/shop/

Jag beställde direkt av dem och bad dem skicka sakerna i ett vadderat kuvert och det gick supersmidigt och påsen var framme på en vecka:

Viss skillnad mot de gamla vita!

Provmonterade en tätning på toppen och det blir nog riktig bra detta:

Kunde dock inte återmontera fjädrarna då den tändstiftsanslutning jag hade för luften i ventilfjäderkitet inte passade då den tog i grenrören så en sån här är beställd och på väg:

Så här är läget just nu i väntan på att delarna från USA ska komma fram:

Tänker ta god tid på mig att färdigställa allt och sedan får man göra en ny ventiljustering till våren igen och förhoppningsvis har vi en något mindre rykande ZL-1 Camaro efter detta!
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Ett rent, he he, nöje att skruva när man kan hålla på utan handskar
    och utan att bli skitig.
    Ser fin fint ut.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Feffe Visa inlägg
    Ett rent, he he, nöje att skruva när man kan hålla på utan handskar
    och utan att bli skitig.
    Ser fin fint ut.
    Tack big F!
    Visst fasen är det så...har aldrig förstått varför man ska behöva bli så jädra skitig bara för att man ska skruva lite!
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Reg.datum
    Dec 2013

Standard

Citat Ursprungligen postat av hugger69 Visa inlägg
    Jaha det är ju inte så att man helt lagt av att pilla på ZL-1:an men lite dvala har det vart med tanke på allt annat som ska hinnas med på hösten men en liten uppdatering får det bli en då så att ni håller er vakna!

Vi tycker att det blivit en klar förbättring av oljeförbrukningen sedan jag monterade bypass-ventilen vid oljefiltret i våras jämfört med i fjol men den blårök som finns stör mig lite ändå. En helt nybyggd motor som detta är med hyfsad kompa och lite småvass i det stora hela kanske ändå kommer att förbruka lite mer olja än normalt under sin inkörningsperiod men vi klurade lite över vad man skulle kunna kika på utan att riva motorn eller ta den ur bilen.
    Det var då jag kom på att min motorborrare sa att det inte gick att hitta några bra ventilskaftstätningar när han monterade ihop topparna efter fjäderbytet så han satte in de de nya som följde med topparna från USA. Kikar man genom fjädern se man de vita, och ganska hårda plasttätningar, som följde med topparna:

Hmm, kan det vara så att dessa kan släppa igenom oljan som ger den oönskade röken..?
    Sagt och gjort så efter avslutad säsong så plockade jag bort en ventilkåpa och tog loss en dubbelfjäder för att kika lite mer noggrant...de glappade rätt rejält på styrningarna men var hyfsat täta mot skaftet men jag tror att de definitivt kan fungera som små pumpar av olja då de satt så toklöst över styrningarna!

Jag frågade runt lite bland några big block-kompisar och alla var rörande överens om att det som fungerar bäst i dessa sammanhang är Viton. Kikade runt lite på nätet och till slut så hittade jag tätningar som faktiskt verkade som gjorda för min kombination av styrningar dubbelfjädrar! Jag slapp rundfräsa av styrningarna vilket var skönt då det är ett hästjobb då motorn sitter kvar i bilen....

Firman med de fina tätningarna heter Liberty Performance Components, LPC, och de verkar ha ett helt gäng andra roliga saker till Cheva i första hand som egentillverkade toppar, vevar, stakar mm. Kika in här så får ni se: https://www.libertyperformance.com/shop/

Jag beställde direkt av dem och bad dem skicka sakerna i ett vadderat kuvert och det gick supersmidigt och påsen var framme på en vecka:

Viss skillnad mot de gamla vita!

Provmonterade en tätning på toppen och det blir nog riktig bra detta:

Kunde dock inte återmontera fjädrarna då den tändstiftsanslutning jag hade för luften i ventilfjäderkitet inte passade då den tog i grenrören så en sån här är beställd och på väg:

Så här är läget just nu i väntan på att delarna från USA ska komma fram:

Tänker ta god tid på mig att färdigställa allt och sedan får man göra en ny ventiljustering till våren igen och förhoppningsvis har vi en något mindre rykande ZL-1 Camaro efter detta!
    Stoppa i ett mjukt rep el tändkabel i cylindern dra försiktigt tills det tar stopp i cylindern du tänker fixa fjädrar på, jobba fram cylinder för cylinder. Luft är lite si o så och kan dra runt hela motorn.

Är dina styrningar frästa för positiv tätning? De du köpt är vanliga och säljs av många kanske t.o.m. Hansen(beroende på ytter diameter) och ska ha presspassning på styrningen så de sitter fast på den.
    De gamla är i stort sett de enda som funkar med dubbelfjädrar om man inte fräste för positiv tätning.

Comp cams tex säljer verktyg med olika diametrar för att fräsa styrningar och även samma tätningar du har på bild använder både deras verktyg o tätningar. men det gör man inte med motorn ihop.

Reg.datum
    Dec 2013

Standard

Senaste topparna jag satte i Klines på o fräste
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EE9B217B-753A-48FC-AD86-8F94C7D19AA9.jpg 
Visningar:	1 
Storlek:	181,6 KB 
Id:	4935   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	858E6112-704F-4B87-8D22-C73A66477A46.jpg 
Visningar:	2 
Storlek:	167,0 KB 
Id:	4936   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FF01880E-85C0-4FA1-9449-3573186BC033.jpg 
Storlek:	122,0 KB 
Id:	4937   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4CB8A159-FA8E-4E13-9569-F05A77D80F24.jpg 
Storlek:	78,7 KB 
Id:	4938  

Standard

Citat Ursprungligen postat av Brytarlös Visa inlägg
    Stoppa i ett mjukt rep el tändkabel i cylindern dra försiktigt tills det tar stopp i cylindern du tänker fixa fjädrar på, jobba fram cylinder för cylinder. Luft är lite si o så och kan dra runt hela motorn.

Är dina styrningar frästa för positiv tätning? De du köpt är vanliga och säljs av många kanske t.o.m. Hansen(beroende på ytter diameter) och ska ha presspassning på styrningen så de sitter fast på den.
    De gamla är i stort sett de enda som funkar med dubbelfjädrar om man inte fräste för positiv tätning.

Comp cams tex säljer verktyg med olika diametrar för att fräsa styrningar och även samma tätningar du har på bild använder både deras verktyg o tätningar. men det gör man inte med motorn ihop.
    Jo det där tricket har jag läst om men luft känns ändå stabilare men kan som du säger röra hela motorn med. Det gick dock bra sist vi använde luft då vi monterade tillbaka dubbelfjädrarna när motorn sat i bromsbänken.
    Nej, de är inte frästa det och det var det som var så bra!... och de passar med presspassning!
    Jag letade runt och dessa var de enda jag hittade, de kanske funnit en nisch där man slipper fräsa?
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •