Find us on Facebook

Sidan 18 av 22 FörstaFörsta ... 81617181920 ... SistaSista
Resultat 171 till 180 av 214

Ämne: Huggern goes ZL-1!

Standard

Ja, här händer det mycket lite just nu faktiskt....

Väntar på lust att skruva samt en del grejer från USA och sedan blir det väl ett ryck att försöka få ner lådan.Knepigt då man har ett litet garage utan lyft men på nåt vis borde de gå!?
    Huggern står i alla fall uppallad på alla fyra, lådan är tömd på olja och mellanaxeln är borttagen så nu är det bara resten kvar!

Startmotorn har kommit tillbaka från den lokale startmotor-experten efter en rejäl översyn och den har fått lite heavy duty-uppdateringar så nu jävlars skall den funka hoppas jag! Det som bla gjorts är att startdrevet numera är nytt och tillverkat av brasilianskt (!) stål som tydligen var det mest överdjävliga man kunde få tag i till dess starters.Även lindningarna och lager har bytts ut och uppdaterats.

Har även fått hem det nya alutråget till lådan, tycker det råa aluminium-ytan passar bra till ZL-1:an!
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44
    Håkans Motorsida eller Hugger69 på Garaget

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Tumme upp!
    Lådan ska du nog få ned. Jag har aldrig haft lyft eller stort garage och har tagit ned lådan själv åtskilliga ggr. Men det underlättar om man är två vid några moment.
    BB Nova -68
    [I]Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52
    RUNNER UP NORD VS SYD 2004
    VINNARE VALHALLA CUP 2006
    RUNNER UP STOCKHOLM CUP 2006
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2012
    VINNARE ESKILSTUNA SHOOTOUT GATDÄCK 2013
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2014
    VINNARE 50th ANNIVERSARY TOUR 2018

Standard

Citat Ursprungligen postat av vigg Visa inlägg
    Tumme upp!
    Lådan ska du nog få ned. Jag har aldrig haft lyft eller stort garage och har tagit ned lådan själv åtskilliga ggr. Men det underlättar om man är två vid några moment.
    Tack det låter bra...och två är tanken att vi ska va!
    ..är bara så sjukt pickligt att komma åt de övre skruvarna mellan låda och motor!
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av hugger69 Visa inlägg
    Tack det låter bra...och två är tanken att vi ska va!
    ..är bara så sjukt pickligt att komma åt de övre skruvarna mellan låda och motor!
    Ja, det kan vara lite klurigt. Domkrafter under både motor och låda och luta hela paketet nedåt/bakåt och flera förlängare med knut använder jag.
    Hade det varit lätt hade alla gjort det

Ps/åker du automat så knyt och spänn ett snöre i convertern och bak någonstans i lådan så den ej trillar ur vid nedtagandet av lådan.
    BB Nova -68
    [I]Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52

Standard

Ok, tack fö bra tips men måste man lossa motorn med menar du?
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Ok, tack fö bra tips men måste man lossa motorn med menar du?
    Nej då. Såvida du inte har helt stumma motorfästen så är det bara att sätta en domkraft under lådan, lyfta lite och ta bort växellådsbalken. Sen kan du sänka lådan med motor försiktigt.
    Se till att fördelaren inte tar i torpedväggen eller annat som kan komma i kläm bara.
    Då kommer man åt bultarna mellan motor och låda.
    Se till att ha stöd för motorn när du har två bultar kvar att lossa. Antingen med en träskiva/bräda och domkraft mot motorns oljetråg. Eller en 95x45 regel på högkant upp mot flexplattan.
    BB Nova -68

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52

Standard

Strålande bra tips där, Vigg!
    Dock har jag ju svintrångt mellan HEI-fördelaren ovh torpeden men vi kikar på detta sen.
    Jag hade nog tänkt lossa alla skruvar först men din erfarenhet säger mig nåt annat...
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Strålande bra tips där, Vigg!
    Dock har jag ju svintrångt mellan HEI-fördelaren ovh torpeden men vi kikar på detta sen.
    Jag hade nog tänkt lossa alla skruvar först men din erfarenhet säger mig nåt annat...
    Regel mot flexplattan är bäst när du lämnar garaget . Domkrafter brukar läcka lite internt och sjunka. Du vill inte låta motorn hänga löst i motorfästena.
    Dra ur fördelaren om det behövs. Jag åker också HEI och BB i systerbilen Chevy II. Så ja, det är lite trångt med HEI
    BB Nova -68

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52

Standard

Citat Ursprungligen postat av vigg Visa inlägg
    Regel mot flexplattan är bäst när du lämnar garaget . Domkrafter brukar läcka lite internt och sjunka. Du vill inte låta motorn hänga löst i motorfästena.
    Dra ur fördelaren om det behövs. Jag åker också HEI och BB i systerbilen Chevy II. Så ja, det är lite trångt med HEI
    Jo, de läcker ofta!
    Ja, vi får lösa problemen eftersom....
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Standard

Nu har vi äntligen kommit igång igen och nu handlar det om att försöka få ner lådan för översyn och turbinbyte...går det verkligen att göra detta i ett litet hemma-garage utan lyft? Ingen aning men vi gör ett försök i alla fall....

Lådan tömde jag den olja som gick för ett par veckor sedan och nu började vi med att lossa allt som är anslutet till lådan samt att lossa skruvarna mot blocket. Det är sjukt trångt att komma åt allt och särskilt de översta skruvarna. Där var vi tvungna att ta bort fördelaren för att komma åt, men den ska ju ändå bytas. Tur att Micke, som hjälper mig, är väldigt behändig i formatet så han kunde liggandes i motorrummet få loss den sista skruven!

Jag passar även på att vara testpilot åt min kustom-kompis Ludde och hans egenhändigt tillverkade hjulbockar. Färgmatchade i Hugger Orange å allt kan d junte bli fel!

Efter lite uppallning av lyften så fick jag till slut upp Huggern på helt nya nivåer:

Finns intresse att införskaffa en alldeles egen uppsättning av dessa tjusiga tingester så skicka ett PM till mig så löser det sig.

Jag hoppas och tror att höjden kommer att räcka till för lådnedtagningen, men det lär väl visa sig i kommande uppdateringar!
    Hugger69 från Umeå
    69 Camaro X44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •