Find us on Facebook

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: HEI fördelare, vacum eller inte? + annat

Reg.datum
    Aug 2013

Standard HEI fördelare, vacum eller inte? + annat

Hej!
    bilen har börjat gå lite ojämnt och tvekar och rycker lite ibland vid gaspådrag, likaså att den hostar och håller på att tända i några sekunder även fast jag stängt av och tagit ur nyckeln, detta händer bara ibland och inte alltid. Annars går den som den skall och svarar på gas samt stänger av sig direkt utan konstigheter.
    spelar ingen roll om den är varm eller kall.

var på en firma i stan och skulle beställa stift, kablar, rotor och fördelare varpå herren sa att det inte var så konstigt att den går illa eftersom vacumet inte är i. jag har fått olika bud på hurvida den skall vara pluggad eller inte då man har en HEI fördelare.
    den har varit pluggad sedan jag köpte bilen för ca 2år sedan och har aldrig strulat på detta vis innan.

sitter en för mig okänd HEI fördelare.
    så frågan lyder ska vacumet vara pluggad men en sådan fördelare?
    sätter jag i slangen så startar inte bilen alls, bara spottar och fräser.

ang tändinställningar, jag vet inte vilka grader osv som är nu.
    någon som kan upplysa mig om vilka grundinställningarna skall vara ?

sedan skulle jag vilja byta ut den kabeln enligt bilden längst ner. då den varit kass innan. Var tvungen att isolera med eltejp annars gick den riktigt dåligt.
    följer jag den så går den ner under bilen, men till vart ?

Reg.datum
    Jul 2003

Standard

Vakuumförställningen reglerar tändpunkten beroende på hur stor belastning det är på motorn och ska vara kopplad oavsett vad nå´n okunnig säger.
    Normalt ska den kopplas till det uttag, bredvid bränsleingången på förarsidan, där det nu redan sitter en slang.
    Detta uttag ger vakuum först under körning och inget på tomgång.
    Slangen från lådan ska kopplas till det uttag där det sitter en blå plugg nu. Detta uttag ger direkt insugsvakuum.

Tändpunkten ställs till 8-10° före med slangen till vakuumförställningen bortkopplad och pluggad under justeringen.

Eftersom original brytarspetsfördelaren är utbytt till en HEI så är det risk för att nå´n använt brytarspetsarnas el-härva som ger reducerad spänning/ström.
    Detta duger inte, utan HEI fördelaren behöver full laddspänning/ström under gång, d.v.s. samma spänning som du har över + och - på startbatteriet när motorn är igång.
    Mät mellan + på tändspolen och karossjord under gång, du ska se 13,5 till 14,5 volt.
    Om du bara har 11 volt eller mindre så måste detta fixas.
    Ström till HEI fördelaren kan tas från vindrutetorkarmotorns + eller från IGN-terminalen på säkringsdosan.
    Tändstiften ska ha ett gap om 1,2mm med HEI.

När du fixat tändningen så att den fungerar som avsett är det dags att se över förgasaren, om den fått en fackmannamässig service de senaste 10-20 åren så är det dags nu samt se till att kalibreringen är justerad för dagens etanolblandade soppa som ger en magrare blandning än den som din motor behöver.
    Och, den där burken som sitter på förgasaren bör du ta bort, den förstör flödet.
    1966 GTO TriPower
    1970 GTO TheJudge
    KentsQjet
    Pontiacservice
    http://www.poci.org/
    http://gtoaa.org/

Reg.datum
    Aug 2013

Standard

Tack så mycket för bra utförlig info!
    skall se över detta innan jag börjar byta massa grejjer.
    ska även fixa en slang från lådan till blåa pluggen.
    vill få det ordentligt och så original det går.
    hoppas på att få detta fixat till helgen då jag får tillgång till garage.
    återkommer här!

Reg.datum
    Aug 2013

Standard

kanske lika bra att beställa nya grejer så man har ?

http://www.ebay.com/itm/TH350-TH400-...0188b5&vxp=mtr

Reg.datum
    Aug 2013

Standard

Nu jag forskat lite.
    så här är det kopplat nu, rätt eller fel vet jag inte men något vacum till förgasaren från lådan finns inte.

Reg.datum
    Jul 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av emel Visa inlägg
    Nu jag forskat lite.
    så här är det kopplat nu, rätt eller fel vet jag inte men något vacum till förgasaren från lådan finns inte.

Ser bra ut, huvudsaken är att lådan får fullt vakuum under gång.
    1966 GTO TriPower
    1970 GTO TheJudge
    KentsQjet
    Pontiacservice
    http://www.poci.org/
    http://gtoaa.org/

Reg.datum
    Sep 2014

Standard

Har en HEI på min 454:a
    Efter att ha provat fram och tillbaka med portat vacuum, fullt vacuum och olika grundtändningsinställningar så har jag kommit fram till detta...
    Grundtändning 14 grd o fullt vacuum till fördelaren.
    Ligger på 26 grd i förtändning på tomgång.
    Nu går den riktigt bra, motorn går svalare, känns pigg och rapp och soppaförbrukningen har gått ner.
    Det här funkar för mig, men som sagt prova dig fram.

Reg.datum
    Sep 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av clwi Visa inlägg
    Har en HEI på min 454:a
    Efter att ha provat fram och tillbaka med portat vacuum, fullt vacuum och olika grundtändningsinställningar så har jag kommit fram till detta...
    Grundtändning 14 grd o fullt vacuum till fördelaren.
    Ligger på 26 grd i förtändning på tomgång.
    Nu går den riktigt bra, motorn går svalare, känns pigg och rapp och soppaförbrukningen har gått ner.
    Det här funkar för mig, men som sagt prova dig fram.
    Gick lite fort där...24 grd på tomgång ska det vara..
    Var också till Ferrita och fick ett platsbyggt avgassystem med x-pipe, klar skillnad i respons och gång

Standard

Finns inga som helst belägg för att x pipe gör nån som helst effekt.Men mycke ljud ger mycke mental effekt kör själv helst med headers i hjulhusen ger minst 100hp.
    Kan det jävlas så gör de det,mest hela tiden.

Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av One`Chevy II´much Visa inlägg
    Finns inga som helst belägg för att x pipe gör nån som helst effekt.Men mycke ljud ger mycke mental effekt kör själv helst med headers i hjulhusen ger minst 100hp.
    To deeh ?
    Jag satte på x pip för att få dämpa ner ljudet och det funkar i allafall lite på de vassare tonerna, men låter inte V8 riktigt längre...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •