Find us on Facebook

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Tändningsproblem

Reg.datum
    May 2015

Standard Tändningsproblem

Har nyligen köpt mig en Nova med en trimmad 350 i. Vet inte så mycket vad som är i motorn mer än att det är
    högkompskolvar. Byggd i usa av ett racing team så det är väl inga dåliga delar i antar jag samt att den är rätt
    ihopsatt. 400hk i den.
    Nu till mitt problem:
    Förra ägaren sa att tändningen måste justeras då han monterat en ny fördelare och ställt in den eft känsla.
    Starta lätt och när jag skulle ställa in den så gick ju självklart min tändningslampa sönder. Så jag körde hem och stanna flera gånger och ställde in den så bra jag kunde och kände. Nu har jag ställt in ventiler, flyttat om tändkablar och kollat rätt tändföljd, fixat vevhusvent som var åt h-e.
    Nu vill den inte starta. Hostar och misständer med förgasar smällar som följd. Vrider på fördelarn men blir inte bättre. Hur noga är det med tdc? Håller på nu och rensar ett tändstift för att tillverka ett verktyg men nu har jag bara satt ett finger i stifthålet och gått på kompet. Måste ju vara rätt nära ändå och vrider man fördelaren så ska det väl gå ändå??
    Tändspolen sitter i locket. Pluskabeln som går dit är det nån som vet om det ska va direkt från batteri?
    Ska tillägga att jag justerade ventilerna efter felet uppstått.
    mvh

Reg.datum
    Jul 2003

Standard

Välkommen till Forumet!

När du får komp i 1:ans cylinder och märket på dämparen närmar sig 0:an på skalan så har du 1:an i tändläge, drag dämparen tills märket står på 0:an.
    Kolla då att rotorn pekar mot 1:ans post i fördelarlocket, om inte, sätt 1:ans tändkabel där och resten av kablarna i tändföljden medurs.
    Drag tlllbaks dämparen till 10-12° före och vrid fördelaren så att rotorn pekar mot 1:ans post, drag fast fördelaren en aning.
    Starta motorn och verifiera tändpunkten 10-12° före TDC med en stroboskoplampa.
    Obs att slangen till vakuumförställningen ska vara bortkopplad och pluggad under justeringen.

Plus till tändspolen kan du ta via ett vanligt enkelrelä som får styrström från exempelvis IGN-posten på säkringsdosan.

Har du ställt ventilerna i rätt sekvens med avstängd motor, var du säker på att 1:an var i tändlägen med stängda ventiler innan du började?
    Eller ställde du ventilerna med motorn igång? Lossa mutter tills det börjar klappra, dra åt tills det precis slutar klappra och sedan ett halvt eller ett helt varv till?
    1966 GTO TriPower
    1970 GTO TheJudge
    KentsQjet
    Pontiacservice
    http://www.poci.org/
    http://gtoaa.org/

Reg.datum
    May 2015

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kent Visa inlägg
    Välkommen till Forumet!

När du får komp i 1:ans cylinder och märket på dämparen närmar sig 0:an på skalan så har du 1:an i tändläge, drag dämparen tills märket står på 0:an.
    Kolla då att rotorn pekar mot 1:ans post i fördelarlocket, om inte, sätt 1:ans tändkabel där och resten av kablarna i tändföljden medurs.
    Drag tlllbaks dämparen till 10-12° före och vrid fördelaren så att rotorn pekar mot 1:ans post, drag fast fördelaren en aning.
    Starta motorn och verifiera tändpunkten 10-12° före TDC med en stroboskoplampa.
    Obs att slangen till vakuumförställningen ska vara bortkopplad och pluggad under justeringen.

Plus till tändspolen kan du ta via ett vanligt enkelrelä som får styrström från exempelvis IGN-posten på säkringsdosan.

Har du ställt ventilerna i rätt sekvens med avstängd motor, var du säker på att 1:an var i tändlägen med stängda ventiler innan du började?
    Eller ställde du ventilerna med motorn igång? Lossa mutter tills det börjar klappra, dra åt tills det precis slutar klappra och sedan ett halvt eller ett helt varv till?
    Tack. Ska prova detta men får nog köpa ny skala. Den som sitter där nu är klippt och visar 4-8 grader bara.
    Om man som nu inte har nån direkt nollmarkering, kan man göra den genom kolvstoppvarianten i tändstifthålet om jag markerar dämpare och på motorn?
    Ventilerna behövde justeras och gjordes i rätt sekvens med avstängd motor men ingen skillnad.

Reg.datum
    Jul 2003

Standard

Det kan bli riktigt fel om ytterringen på dämparen lossnat och flyttat sig och man dessutom inte har 0:an på rätt ställe.
    Kolvstoppet är bra om man ska verifiera tändmarkeringarna, men man bör ju ha en skala med 0:an på rätt ställe till att börja med.
    1966 GTO TriPower
    1970 GTO TheJudge
    KentsQjet
    Pontiacservice
    http://www.poci.org/
    http://gtoaa.org/

Reg.datum
    May 2015

Standard

På dämparen finns ett streck markering, men det är skal plåten som är skruvad i kåpan som är klippt.
    Har dock fått lite större problem nu. När jag skulle vrida runt motorn så var 8 ans cyl fylld med vatten.
    Så nu blir det att lyfta toppen på den sidan och hoppas på packning o inget annat.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nova Visa inlägg
    På dämparen finns ett streck markering, men det är skal plåten som är skruvad i kåpan som är klippt.
    Har dock fått lite större problem nu. När jag skulle vrida runt motorn så var 8 ans cyl fylld med vatten.
    Så nu blir det att lyfta toppen på den sidan och hoppas på packning o inget annat.
    Hej.
    Det är svårt att skriva goda råd till någon man inte vet något om, det kan misstolkas, jag kan upplevas som en Besserwisser, eller bara allmänt dryg i värsta fall. Men jag tar risken :-).

När jag läste ditt första inlägg så var min reaktion, den där killen kommer få problem med det här, med motorn m.m.

Det här är det bästa tipset du kan få tror jag.

Eftersom du ställde frågan om hjälp, så fick jag uppfattningen att du inte har stor erfarenhet att skruva motor och bilar ( jag kan ha fel ).

Ta hjälp av någon som verkligen kan det här med gamla V8or.
    Lyft ur motorn ta av toppar och oljetråg titta igenom motorn, så du vet vad som verkligen sitter i den. Samt kolla vilket skick grejorna är i.

Det här betyder inte att du absolut måste göra en helrenovering av motorn just nu, även om det ser slitet ut här och var.

Reparera det nödvändigaste så att du får köra med bilen.
    Gör du detta så har du klara förutsättningar att få köra någorlunda problemfritt, du har också FAKTA om din motor och kan ta framtida beslut på ett riktigt sätt och slippa obehagliga överraskningar ( dom har du förmodligen redan fått i första skedet ).

Jag har skruvat med jänkare i över 30 år. Det är mer regel än undantag att det som sitter i motorn INTE stämmer med det som tidigare ägaren uppger, om han inte byggt motorn själv och har allt dokumenterat samt har stenkoll på vad han håller på med.

Glöm nu inte att mäta upp topp och block så att packningsytorna är plana annars så har du snart samma problem igen.

Det tar inte mer än en timme att lyfta ur motorn ur en Nova om man har gjort det förut.

Det här låter kanske lite omständligt, men det kommer att löna sig i längden.

Med vänlig hälsning.
    Jörgen K.
    Framgångsrik Bracketracer
    Nova -69 400csb/TH 200-4r "raggarbil"
    Malibu -79 "bakhalvad" SFI 25.5 racebil under uppbyggnad.

Reg.datum
    May 2015

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nova Jörgen Visa inlägg
    Hej.
    Det är svårt att skriva goda råd till någon man inte vet något om, det kan misstolkas, jag kan upplevas som en Besserwisser, eller bara allmänt dryg i värsta fall. Men jag tar risken :-).

När jag läste ditt första inlägg så var min reaktion, den där killen kommer få problem med det här, med motorn m.m.

Det här är det bästa tipset du kan få tror jag.

Eftersom du ställde frågan om hjälp, så fick jag uppfattningen att du inte har stor erfarenhet att skruva motor och bilar ( jag kan ha fel ).

Ta hjälp av någon som verkligen kan det här med gamla V8or.
    Lyft ur motorn ta av toppar och oljetråg titta igenom motorn, så du vet vad som verkligen sitter i den. Samt kolla vilket skick grejorna är i.

Det här betyder inte att du absolut måste göra en helrenovering av motorn just nu, även om det ser slitet ut här och var.

Reparera det nödvändigaste så att du får köra med bilen.
    Gör du detta så har du klara förutsättningar att få köra någorlunda problemfritt, du har också FAKTA om din motor och kan ta framtida beslut på ett riktigt sätt och slippa obehagliga överraskningar ( dom har du förmodligen redan fått i första skedet ).

Jag har skruvat med jänkare i över 30 år. Det är mer regel än undantag att det som sitter i motorn INTE stämmer med det som tidigare ägaren uppger, om han inte byggt motorn själv och har allt dokumenterat samt har stenkoll på vad han håller på med.

Glöm nu inte att mäta upp topp och block så att packningsytorna är plana annars så har du snart samma problem igen.

Det tar inte mer än en timme att lyfta ur motorn ur en Nova om man har gjort det förut.

Det här låter kanske lite omständligt, men det kommer att löna sig i längden.

Med vänlig hälsning.
    Hej Jörgen. Ska börja med att du har fel ang min erfarenhet. Jag har skruvat bil sen 12 års ålder ( 43 idag) och novan är min femte jänk, men det var det 17 år sen den förra och man har glömt mycket. Denna är dock min första som är trimmad.
    Visst att man kan lösa det mesta men ibland fastnar man och då kan det gå fortare och fråga nån än att nöta bort färgen på skärmarna. Mycket kan också misstolkas med text än att ta det muntligt.
    Tycker att ta ur motor är lite överdrivet. Jag har just lyft topparna och bara där ser man mycket av skicket på motorn. TRW kolvar, kam, lyftare, stötstänger är allt relativt nytt. Min tanke är att nu få bilen att gå så man kan köra i sommar. Sen i vinter ska mycket av bilen plockas ner och renoveras (även motorn)
    Denna bil är ett rullande objekt. Ska köras sommartid och renoveras vintertid.
    M v h Robban

Standard

Haha, som jag skrev..Så fel jag kan ha, det är inte lätt med text alla gånger :-)

Ja alla jobbar vi olika, jag lyfte ur motorn förra veckan, just av anledningen att det läckte i en topp-packning ( lång historia finns här en bit ner på sidan, http://forum.savarturbo.se/viewtopic...4808&start=180 ).

Vad är det för toppar du har?
    Jörgen K.

Reg.datum
    May 2015

Standard

Toppnr: 8947041, 64cc Vet inte vad det är men sökte på det numret och fick bara veta att det var bra toppar
    att trimma med. Har inte mätt ventilerna än men det går inte att få större i alla fall
    Har som sagt inte hunnit kolla allt vad jag har. Nu ska bara bilen igång ( till helgen hoppas jag)

Standard

Det står nog 3947041 -69 -70 302 eller 350. bra toppar på den tiden, finns en 3947041X också den har 165 cc insugskanaler.

TRW kolvarna brukar ha ett nr på kolvtoppen så går det att kolla vad det är för några.
    Jörgen K.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •