Find us on Facebook

Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bälten inför besiktning

Reg.datum
    Nov 2014

Standard Bälten inför besiktning

Ska besikta till våren och har inga bälten... Vilka regler gäller för en 71:a?
    Måste man ha både fram å bak?
    Tre eller tvåpunkts?

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Utan att vara kunnig i frågan så har det väl med om bilen hade bälten från fabrik samt om bilen under åren har fått bälten monterade och inreggade att göra?
    BB Nova -68
    [I]Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52
    RUNNER UP NORD VS SYD 2004
    VINNARE VALHALLA CUP 2006
    RUNNER UP STOCKHOLM CUP 2006
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2012
    VINNARE ESKILSTUNA SHOOTOUT GATDÄCK 2013
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2014
    VINNARE 50th ANNIVERSARY TOUR 2018

Reg.datum
    Feb 2004

Standard

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr02...m#_Toc38872858

4 § Personbil av 1970 eller senare års modell skall ha bilbälten i framsäte. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1974 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon.

Personbil av 1971 eller senare års modell skall även ha bilbälten i baksätet. Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon. Bilbälte för annan sittplats än vid dörr i fordon av 1978 eller tidigare års modell får dock vara s.k. diagonalbälte.

Sittplats vilken utgörs av längsgående säte, bakåtvänt säte, klaffsits eller är mittplats på säte i en personbil av 1983 eller tidigare års modell vars sätesbredd är mindre än 1 350 mm behöver dock inte ha bilbälte.

Detta är vad lagen säger...

Har en 1970 Mopar och har besiktat den med trepunktsbälten fram, enbart midjebälten fram, inga bälten bak och med midjebälten bak. Ingen besiktningsman har någonsin klagat. Gjorde en omregistreringsbesiktning i Nov. 2014 på min Charger pga skyddsbur, inte heller då sades något om bälten, hade då enbart midjebälten fram.

Mvh. Tom

Reg.datum
    Jan 2014

Standard

Hej, jag har registrerat ett antal 70 och 71or senaste åren.

70: Trepunkt fram, inget krav alls bak.
    Skruva i dom fram i taket och besikta. Inga problem i övrigt. (ja, uppfyll allt övrigt oxå givetvis)

71: Trepunkt fram, krav på trepunkt bak.
    Skruva i dom fram i taket. Sök dispens för bälten bak.

Efter du fått dispensen så kan du regbesiktiga. Dock har jag haft dispens med mig till Carspect
    och dom har tittat på papperet och sen gett tillbaks det. Inte brytt sig alls. Fick inget inskrivet i regbeviset.

En 71-regbesiktning på Bilprovningen krävde dispensen och skrev in det i regbeviset.

Så allt handlar om vart du regbesiktar, och vem som gör det. Tyvärr.

Ska du regga i sthlmsområdet så vet jag en station du INTE ska åka till om du har en 71a. PM isåfall. Vill inte hänga ut dem här

ps. En annan polare gjorde fästen för trepunkt i en Cuda 71 och hängde in bälten. Den gick inte igenom för det fanns ingen
    som kunde garantera hans fästen. Så där blev det till slut dispens oxå.

Reg.datum
    Nov 2014

Standard

Ok. Lite som vanligt då, att det hänger på vem som besiktar...

Men det är väl bara att krypa till korset och köpa trepunkts till hela bilen då...

Eftersom detta är en köpråds-tråd, så passar jag på att fråga om någon vet något bra prisvärt alternativ till original, då jag sneglat på detta och sett att det kostar multum...

Reg.datum
    Jan 2014

Standard

Som sagt, har du inga fästen bak så är det ju svårt att köpa trepunkt till baksätet. Eller hur.
    Sök dispens så kan ingen säga ngt och du får det inskrivet i regbeviset vilket kan vara bra i framtiden (OBS ATT JAG SKRIVER "KAN VARA BRA").

Så två val, antingen chansar du med midjebälte bak, eller söker dispens direkt.

Reg.datum
    Nov 2014

Standard

Hur och var söker man dispens?

Är det en seg process, eller går det snabbt?

Reg.datum
    Jan 2014

Standard

Transportstyrelsen. Seg process... ja det beror på hur du uppfattar landets övriga myndigheters kreativitet.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...ntag---fordon/

Jag ska regga en Challenger 71 åt en polare, bilen är värd ca 300k och dispensen kostar 2600:-. Då får han inskrivet i regbeviset att han INTE behöver ha trepunkt bak på denna bil. Då vet vi att den kommer gå igenom reggen oberoende vart vi gör den.

Handläggningstiden med andra ord brukar vara 2-4 veckor.

Lycka till - omtingen om du ansöker eller försöker regga ändå!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •