Find us on Facebook

Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Skärpta regler kan ge körförbud

Reg.datum
    Jun 2003

Standard Skärpta regler kan ge körförbud

Camaro hugs the road. Squeezes the competition. It's the Hugger
    www.MuscleCars.nu | www.Camaro.nu

Reg.datum
    May 2013

Standard

Vet flera vänner till mig som har fått ett rent helsike efter besiktningen då SBP helst plötsligt vill se chassienr.
    Det innebär reg besiktning för dom.
    Så Chassienr, Effekt samt ljud är något dom lägger mycket tid på

Reg.datum
    Mar 2007

Standard

Gäller detta reg-besiktning för nyintagen bil endast?
    ...eller är det vanliga besiktningar när någon av oss nu behöver besiktiga bilen igen?
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Charger -68 RT. The Black Sabbath.

Reg.datum
    May 2013

Standard

Nä, du kan bli uppmanad att visa detta nummer på en ordinarie besiktning. Likaså om du har en stroker som låter lite potent så kan dom kräva en effektmätning. och då är det bara till att bromsa bilen och visar det sig att du har en bil som är reggad med en 318 och du nu har en 493 så är det regbesiktning som gäller.
    Vet att många säger olika på alla forum, men detta är nya direktiv samt ljudet har dom blivit kinkig på.

Reg.datum
    Mar 2007

Standard

Läskigt då jag saknar fender-tag och buildsheet...
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Charger -68 RT. The Black Sabbath.

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Jag stödjer inte slaskmedia. Någon som orkar citera?
    BB Nova -68
    [I]Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52
    RUNNER UP NORD VS SYD 2004
    VINNARE VALHALLA CUP 2006
    RUNNER UP STOCKHOLM CUP 2006
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2012
    VINNARE ESKILSTUNA SHOOTOUT GATDÄCK 2013
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2014
    VINNARE 50th ANNIVERSARY TOUR 2018

Reg.datum
    Dec 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av vigg Visa inlägg
    Jag stödjer inte slaskmedia. Någon som orkar citera?

För en tid sedan skulle Kenneth Lindström från Staffanstorp får sin Chevrolet av modellen S10 CT besiktad. Bilen som har funnits i familjen i många år har blivit något av hans ögonsten som han både satsat mycket tid och pengar i.

– Den lite halvunik också eftersom det inte tillverkades så många. Klart svårfunnen och jag har aldrig sett någon i området, säger han.
    Nummer saknas

Som på alla bilar av märket Chevrolet finns ett identifieringsnummer i framrutan. Enligt Kenneth Lindström har det hittills alltid räckt med just det numret för att få bilen att gå igenom besiktningen, men den här gången krävde besiktningsmannen något mer.

För att kunna identifiera bilen ville han i stället se ett ramnummer.

– Han kunde bara säga att han hade uppgifter på att det skulle sitta över balken på höger sida. Men vi kunde inte hitta något, säger Kenneth Lindström.

I stället fick han åka hem med ett överhängande körförbud och en uppmaning att leta reda på ramnumret om han ville att bilen skulle gå igenom besiktningen.

Väl hemma slängde sig Kenneth Lindström på telefonen och tog kontakt med Transportstyrelsen. Där fick han beskedet att från myndighetens sida räcker det med identifieringsnummer och registreringsnumret.

– Men samtidigt har besiktningsmannen lagen i ryggen och har rätt att begära ramnumret om han känner sig osäker, säger Kenneth Lindström.
    "Smäll på fingrarna"

Han har nu hamnat i en riktig rävsax som han inte riktigt vet hur han ska ta sig ur.

Efter att bilbesiktningen privatiserades är det Swedac som är kontrollmyndighet. Det är härifrån besiktningsföretagen får sina ackrediteringar.

Enligt Mats Hjälm, utredare på Transportstyrelsen, har Swedac riktat skarp kritik mot vissa av utövarna just när det gäller identifieringsmärkningen. Men de skärpta kontrollerna går nu också ut över bilägarna.

– Man upptäckte att en del inte gör korrekta identifieringar av fordon. De har fått smäll på fingrarna och skärpt till sig och detta ger nu vissa fordonsägare problem, säger han till Skånskan.

Hans råd till drabbade fordonsägare är att i första hand försöka hitta ramnumret och i andra hans försöka föra ett resonemang med besiktningsföretaget.

– Har de verkligen svårt att identifiera fordonet så får man visa att man haft bilen länge och att det är det fordon som påstås, och be besiktningsmannen lägga in en speciell kod i vägtrafikregistret som visar att identifieringsmärkningen är inslagen på nytt, säger Mats Hjälm till Skånskan.
    "Vill varna andra"

Genom att höra sig för på olika håll har Kenneth Lindström fått tips om var ramnumret skulle kunna sitta och letar nu med ljus och lykta på sin bil.

– Det känns som jag sitter med skägget i brevlådan och det hela känns också väldigt godtyckligt bara beroende på vilken besiktningsman man får, säger han.

Samtidigt vägrar han säga att loppet är kört riktigt än och tror inte han är den enda som drabbats.

– Jag har lagt över 30 000 kronor i den här bilen så jag ger inte upp. Men ensam kan jag inte sätta ner foten mot Sveriges alla lagar och paragrafer och vill därför varna andra.

Varsågod

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Tack.
    Ännu ett exempel på hur jävla dumt det var att privatisera SBP.
    Jag skulle kontaktat Klintberg alt GM om uppgifter. Försöka få de på papper och ta med det.
    Min Nova brukar de faktiskt kolla både taggen i motorrummet och vin.kod.
    Alltid synd om de som hamnar i dessa sitsar. Hoppas det löser sig på bästa sätt.
    BB Nova -68
    [I]Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52
    RUNNER UP NORD VS SYD 2004
    VINNARE VALHALLA CUP 2006
    RUNNER UP STOCKHOLM CUP 2006
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2012
    VINNARE ESKILSTUNA SHOOTOUT GATDÄCK 2013
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2014
    VINNARE 50th ANNIVERSARY TOUR 2018

Reg.datum
    May 2013

Standard

Jag klarade mig med peppar peppar ta i..., men det var på håret kan jag säga. En kompis har en Mach 1 som är svensksåld och han har haft den i x antal år. En riktigt fin bil utan något prepp eller breda hjul mm. Där frågade dom efter ramnr, för att hitta ramnr så vara han tvungen att ta bort framskärmarna för numret skulle tydligen sitta där. Hur som helst så till slut så stansade han in hela vin-numret igen i kofferten för han blev tvungen att göra en ny regbesiktning. Då visade det sig att det är inte hela Vin-numret som ska sitta chassiet. Efter mycket om & men så fick han reda på vilka siffror dom ville och han stansade in det. Då var det fel höjd på numret. Han håller på fortfarande vad jag förstår och har hållit på sedan Juli. Så det kommer att bli ett jätteproblem och ett tips är att börja leta Ramnumret och finns det inte så stansa in det så slipper ni tjafs. För dom är som skattemyndigheterna, dvs hittar dom något så tar det alldrig slut sen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •