Find us on Facebook

Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Ny enklare säkerhetsklass i Dragracing, SBF

Reg.datum
    Sep 2008

Standard Ny enklare säkerhetsklass i Dragracing, SBF

Jag tycker det är kul om fler vill prova på Dragracing med sina kärror. Nu finns det en enklare skäkerhetsklass som arrangörer kan besiktiga bilar efter. Den heter "Dragracing Street legal" och avser:

Kopierat från SBF
    "Street Legal DR, avsedd för fordon som är serietillverkade av biltillverkare som uppfyller Transportstyrelsens föreskrifter för vägfordon (dvs ej avsett för fordon registrerade som ombyggt eller amatörbyggt fordon)"

Kortfattat så får man köra 10,00 som snabbast och..........för er som tror man måste bygga om bilen för att kunna testa på dragracing, så kan man köra ned till 11,00 med 3-punkts bälte som enda kravet i bilen.

Kör man 14,00 eller långsammare räcker det med midjebältet..... (men tillsammans med integralhjälm)

Annars är det heltäckande kläder i bomull (ylle går bra också om man är frusen av sig) läderskor och skinnhandskar.
    Hjälm med ECE 22.05 godkännande ska vara OK, (finns på Biltema eller Jula för 500:-)
    Jag tycker man kan kosta på sig en hjälm enl. SNELL eller FIA, de finns för ca. 2000:- om ska fortsätta med körandet.
    Och slicks är OK.

Så nu finns inga hinder, åk till nån bana och testa kärran.
    Mopar SB
    10,78s @210 km/h
    -Turbo is the Shit-

Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Kjula och klassen Real Street. Break Out 10.00sek.

Max 16 bilars stege, blir det, vilket jag hoppas, många bilar i denna klass, så blir det en hård strid om att komma med i stegen!

Skyddsbåge om man kör under 11sek.
    Godkänd hjälm, hanskar och bumullskläder, 3 punkts bälte...
    Fria däck, osv...

/Tom

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •