Find us on Facebook

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 32

Ämne: Projekt E85 Asscar Nova

Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Känns som jag får skriva nåt här igen...
    Har inte hänt så mycket sen sist, har bråkat med fästet för soppapumpen, hade ju svetsat dit ett par U som den skulle sitta i, men sen när jag testade olika möjligheter med 45-90-120-150 graders krökar satt ju ljuddämparn i vägen
    Jaha. Bara in under med lill-kapen och ta väck igen. slipa till och gjorde om.
    sen dess har jag legat under där bak o funderat vilka kopplingar jag behöver. ( av ALLA överblivna ANkopplingar i garager, en hel hög, passade bara 1st 90 graders.....)

Funderade en stund på pressade stålkopplingar, men det funkade inte heller. för tajt och för stel slang- No Funk.

Så när lönen kom blev det beställning av en jä....la massa nickelpläterade ANkopplingar + slang o rör-sleves.
    Ger mig 17 på att det kommer fattas nån krök iallafall !

Fick dit en tjusig durkalu-bit att sätta fast filtrena i. lånade jobbets planförsänkare igen o snygga till ytan för pop-nuttar o fästmuttrar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Plåt o plan 2.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	88,5 KB 
Id:	4609Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	filter på plåt.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	85,5 KB 
Id:	4605Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	filter på plåt upponer.jpg 
Visningar:	132 
Storlek:	83,8 KB 
Id:	4606
    Tänkte behålla de långa skruvarna till gummiklämmorna, då kan man lossa filtret utan att klämman trillar ner.

Det var väl det jag hade 4 nu....
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Reg.datum
    Aug 2007

Standard Vilken mapp o knacksensor ?

Väntar fortfarande på alla slangar o kopplingar, några blev restade...

Har vart inne på "Holley insprutningaforumet" där man ladda ner olika mappar, men hittar ingen som verkar vara OK för min kombination. Hur gör man ?

Knacksensor eller inte och isåfall vilken ? Vissa säjer att mekankan kan lura en sån, andra säjer OK och man ska sätta den lågt ner i blocket..... Verkar finnas många olika uppfattningar där.

Reg.datum
    Sep 2013

Standard

Citat Ursprungligen postat av nova383 Visa inlägg
    Väntar fortfarande på alla slangar o kopplingar, några blev restade...

Har vart inne på "Holley insprutningaforumet" där man ladda ner olika mappar, men hittar ingen som verkar vara OK för min kombination. Hur gör man ?

Knacksensor eller inte och isåfall vilken ? Vissa säjer att mekankan kan lura en sån, andra säjer OK och man ska sätta den lågt ner i blocket..... Verkar finnas många olika uppfattningar där.
    Är det dags att starta?

Du har mail med en startmapp gjord av mig. För E85 med hyffsade startvärden för E85. Jag har skissat den på 700hk med E85 som bränsle. Om du inte har 18436572 som tändföljd så ändra detta.

Gällande knacksensor är de bara sätta dit GM:s, lägg sedan in 5 grader tändningsback. Om den fortsätter att indikera lika mycket knack efter att graderna tagits bort så kan du anta de är kamrelaterade.

Mvh
    Stefan

Reg.datum
    Aug 2007

Standard

QUOTE=brillko;42025]Är det dags att starta?

Du har mail med en startmapp gjord av mig. För E85 med hyffsade startvärden för E85. Jag har skissat den på 700hk med E85 som bränsle. Om du inte har 18436572 som tändföljd så ändra detta.

Gällande knacksensor är de bara sätta dit GM:s, lägg sedan in 5 grader tändningsback. Om den fortsätter att indikera lika mycket knack efter att graderna tagits bort så kan du anta de är kamrelaterade.

Mvh
    Stefan[/QUOTE]

Super tack för det
    Kan sätta en sån där knacksensor med genomgående bult nånstans på blocket, tror inte mitt block har gängat hål för "vanlig" knacksensor.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	smp-ks79_w_ml.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	6,4 KB 
Id:	4612[

Kanske start första veckan i juni - Spännande !

Reg.datum
    Sep 2013

Standard

Tänk på att sätta den så den sitter dikt mot blocket. Inga brickor eller på halvkant ,)

De flesta av knocksensorerna är för nya GEN3 (LS) och då är det metriska systemet som gäller med M8... Gamla block har en tendens att använda 3/8 så du får skaffa en konverteringspinnbult, eller dra i helicoil för M8 i blocket.

Lycka till.

Mvh

Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av brillko Visa inlägg
    Tänk på att sätta den så den sitter dikt mot blocket. Inga brickor eller på halvkant ,)

De flesta av knocksensorerna är för nya GEN3 (LS) och då är det metriska systemet som gäller med M8... Gamla block har en tendens att använda 3/8 så du får skaffa en konverteringspinnbult, eller dra i helicoil för M8 i blocket.

Lycka till.

Mvh
    Vissa av mina beställda ANkopplingar fortfarande restade ... : (
    Men har iallafall fixat till elen till pumpar o relä och annat, kör dubbla reläer till dubbla pumpar så att jag kan köra ena pumpen eller båda. tydligen kan man ställa in när andra pumpen ska starta, men vet inte om jag har någon nytta av det ? förutom att mycket soppa (det mesta? ) kommer gå tillbaka till tanken på låglast....

Knacksensor igen då. PÅ holleyforumet säjer dom "The AC Delco PN 213-324, GM PN 10456288 is often used as a universal knock sensor and now that the sensitivity can be tuned by the ECU software, it's a viable option"

Den ser ut som en vanlig knacksensor. Borde vara tumgängad ? blocken var väl tumgängade ända till LS kom ?
    http://www.summitracing.com/dom/part...engine-type/v8

Kan den vara ett bra alternativ ?

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Jag har inget bra svar till dig mer än att jag är nyfiken på hur det kommer att funka!
    BB Nova -68
    [I]Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52
    RUNNER UP NORD VS SYD 2004
    VINNARE VALHALLA CUP 2006
    RUNNER UP STOCKHOLM CUP 2006
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2012
    VINNARE ESKILSTUNA SHOOTOUT GATDÄCK 2013
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2014
    VINNARE 50th ANNIVERSARY TOUR 2018

Reg.datum
    Sep 2013

Standard

Tja, Svarade inte på alla frågor i mailet.

Gällande soppapump steg 2 så ska du definitivt köra den på "secondary fuelpump" funktionen. Du hittar den tillsammans med fläktstyrningen under SYSTEM och Basic I/0.

Jag brukar på en sugmotor starta sekundära pumpen på 50% TPS och 4000rpm så den kliver in strax före vridpuckeln där det drar mycket soppa.

Fläkten på en E85 motor är lämplig att starta på 195F och stänga av på 185F om du har en 180F termostat i.

Anledningen att du inte vill köra båda pumparna hela tiden är att regulatorn inte klarar av att returnera båda pumparna på tomgången då inte motorn tar nån soppa. Detta resulterar i att trycket inte håller sig. Sen är det inge bra att åka runt med 15A extra last, samt att du spolar igenom all soppa i motorrummet snabbare. Vilket värmer tanken.

Mvh

Reg.datum
    Aug 2007

Talking

Citat Ursprungligen postat av brillko Visa inlägg
    Tja, Svarade inte på alla frågor i mailet.

Gällande soppapump steg 2 så ska du definitivt köra den på "secondary fuelpump" funktionen. Du hittar den tillsammans med fläktstyrningen under SYSTEM och Basic I/0.

Jag brukar på en sugmotor starta sekundära pumpen på 50% TPS och 4000rpm så den kliver in strax före vridpuckeln där det drar mycket soppa.

Fläkten på en E85 motor är lämplig att starta på 195F och stänga av på 185F om du har en 180F termostat i.

Anledningen att du inte vill köra båda pumparna hela tiden är att regulatorn inte klarar av att returnera båda pumparna på tomgången då inte motorn tar nån soppa. Detta resulterar i att trycket inte håller sig. Sen är det inge bra att åka runt med 15A extra last, samt att du spolar igenom all soppa i motorrummet snabbare. Vilket värmer tanken.

Mvh
    Kalas ! Stort tack för den informationen
    kör med 180F termostat och har förberett dubbla styrsladdar (relä) till soppapumparna.

Reg.datum
    Aug 2007

Standard Lite närmare start

Fick mina kopplingar till slut,

Namn:	slangar o kopplingra.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	91,7 KB 
Id:	4629
    och tanken blev färdig i torsdag också,

Namn:	Alutanken på plats1.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	88,0 KB 
Id:	4628
    så nu är alla slangar och sånt klart, ink returen.
    Bak vid pumpen blev det lite bökigt, men fick till det till slut. ca 8 cm blev över av AN8-slangen och ca 6cm av AN6an.

Namn:	pumpfilterkopplingarunder1.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	72,6 KB 
Id:	4627

Elen till pumpen är nästan klar, gör som Brillko säjer, kör ena först och andra sen.
    Idag krälade jag om kring under och letade efter bra ställe för knacksensorn, de där dräneringspluggarna längst ner på blocket verkar vara samma gänga Det gäller bara att få loss en sån, har väl suttit där i 40 år eller så....
    Ska plugga vacu-pan rören i headersena och den sölar AFTolja, får ta en titt på den där också.
    Lambdasonden passar bra i den gamla sondmuttern.

några steg i rätt riktning, men en del pyssel kvar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •