Find us on Facebook

Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: böja blocknyckel?

Reg.datum
    Feb 2013

Standard böja blocknyckel?

Trots att jag läst Nisse Hults instruktioner om att det är TIPS som ska ges och inte förfrågningar så väljer jag att lägga ut en förfrågan. För i slutändan är min idé ett tips och själva genomförandet av idén hoppas jag att någon annan kan hjälpa mig med!

Jag hatar att skruva fast HEI-fördelaren på min CSB. Den sitter ju som ni vet fast med ett överfall som man spänner fast med en bult. Bara det att man inte får något bra tag med en normallång nyckel då insuget och ventilkåpan tvingar en till dum vinkel, och man kan dra några mm i taget eftersom vacuumklockan på fördelaren tar i. När man drar fast det sista är det lätt att oavsiktligt vrida hela fördelaren några mm med handleden.

Jag har därför tänkt att böja till en 9/16"-nyckel, idag inköpt på Jula för det hutlösa priset 26 kroner. Med nyckeln sedd ovanifrån är min plan att böja ringänden i en båge så ringen hamnar längre åt vänster, och vinkla upp skaftet några grader uppåt för att U-änden ska gå ovanför kåpor/insug.

Min alldeles egna tändningsinställningnyckel ska det bli! Frågan är då hur man gör en sådan böjning? Värma tills metallen är röd och fin och lättböjd? Nyckeln är kromad om det spelar nån roll. Behöver man kapa upp ett snitt i skaftet för att böja ihop den eller går det ändå även om det är den "tjockaste" sidan man böjer?

Att nyckeln blir lite skör spelar mindre roll, bulten ska ju inte dras gris-hårt ändå.

Reg.datum
    Feb 2012

Standard

Värm o böj kromet kommer o gå åt skogen och nyckeln blir missfärgad där du värmt ska inte vara några problem även där den är "tjockast". Har själv gjort så med nycklar då det krävts för o komma åt även kapat o svetsat i dem o inte märkt att de blivit speciellt svagare(inte dragit sönder nån iaf).

Reg.datum
    Jan 2011

Standard

värm böj banka o slå dom tål det mesta f,,n halva verktygsvagnen består ju av sånt

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Här är en till med en böjd 14mm-nyckel till fördelaren.
    Jag kapade ett snitt nästan igenom och svetsade sedan...men det berodde endast på att jag inte hade något att värma med vid tillfället.
    Värma med gasol/gas och sedan böja är klart smidigast.
    BB Nova -68
    [I]Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52
    RUNNER UP NORD VS SYD 2004
    VINNARE VALHALLA CUP 2006
    RUNNER UP STOCKHOLM CUP 2006
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2012
    VINNARE ESKILSTUNA SHOOTOUT GATDÄCK 2013
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2014
    VINNARE 50th ANNIVERSARY TOUR 2018

Reg.datum
    Jul 2003

Standard

85kr på Hansenoriginal. kul att de har en rostig jävel på bilden..( PTOW1189CFördelarnyckel
    )

Min ser ut såhär

Reg.datum
    Feb 2013

Standard

Jamen vad bra, då slipper man ju gå över ån för att hämta vatten så att säga. Tack för tipset, Stefan!

Reg.datum
    Jul 2003

Standard

75kr = http://www.race-shop.com/performance...452-c-310.aspx

Googla art. # eller Distributor tool så kanske du kan halvera den summan

Reg.datum
    Oct 2007

Reg.datum
    Dec 2003

Standard Mycket bra!

Rutilus, du har förstått det hela ser jag.
    Och det ligger helt rätt!
    Det blev en mycket bra tråd av det hela juh.
    Min egen tips-sajt. --> http://www.v8volvo.se/mekartips/

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •