Find us on Facebook

Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 32

Ämne: Motorsnack å' sånt som gör bilen snabbare

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Jodå, gamla formler funkar jättebra, -på gamla grejer

Nya grejer = Nytt tänk

Så här tänker jag.

Om man trimmar för att få högre effekt så sättar man dit:

- Fina toppar, som flödar mer
    - Ett insug, som flödar mer
    - En förgasare, som flödar ............mer

Kopyrajt. Steff
    Mopar SB
    10,78s @210 km/h
    -Turbo is the Shit-

Reg.datum
    Feb 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av Steff Visa inlägg
    Jodå, gamla formler funkar jättebra, -på gamla grejer

Nya grejer = Nytt tänk

Så här tänker jag.

Om man trimmar för att få högre effekt så sättar man dit:

- Fina toppar, som flödar mer
    - Ett insug, som flödar mer
    - En förgasare, som flödar ............mer

Kopyrajt. Steff
    Jo om detta är nog alla överens och är kapabla att förstå,skrev även själv i ett inlägg att dessa formler måste inrikta sig på standardmotorer mer. Det man saknar är en variabel i formlerna som tar hänsyn till kammens,lyftkapacitet osv. Det närmaste är ju bara hur mycket rpm man Max tänkt sig. Med de formlerna blir ju alltid förgasar rek.mindre än vad maskin kräver, och med uppskattningen 850cfm till 450-550hp tror jag själv den blir för stor i mitt fall. Nu är allt inte så jävla noga då de flesta förgasarna går att ställa in lite upp o ner? Men man får väla pröva sig fram själv,det är nog det bästa tipset när det gäller storlek på förg.till trimmade motorer om man inte är fullblodsproffs och jobbar med trimmade motorer 8 timmar om dagen. Och möjligtvis känner till alla olika variabler som påverkar. Vill ju försöka komma till minimal soppaförbrukning, men även kunna få ut Max prestanda av maskin vid behov. Detta tycker ja är särskilt viktigt när det handlar om dessa motorer , då de flesta ej går att koppla till en liten data som man snabbt läser av. Så det blir ganska mycket köra på känsla och lära känna sin egen maskin ändå. Så rätt cfm från början är jävligt viktigt för mig iallafall,hobbyn är tillräckligt dyr utan onödiga felköp som kostar än mer i form av soppa osv. Men tack för all info, gillade grafen över kam dur/varvtal tänkte mig själv Max 6500 varv ca i min maskin,så ska leta kam som hamnar på värdena däromkring. Med vänlig hälsning, cheva!

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Äh, jag drar på lite extra bara för att få igång en diskussion runt motortrimmning.

Det som du tar upp att vissa förgasare går att ställa lite upp och ned stämmer inte helt på förgasare av Holley-typ om det är är flödet som avses. Visst de går fila lite i dem för bättre flöde......

En förgasare som Rochester anpassar flödet till motorns behov på fullgas och ger bra bränsleförbrukning. En typ av CV-förgasare.
    Det vore ju häftigt på en motor som din om den toppas av en Rochester, faktiskt.
    Siktar du på maxeffektvarvtal 6500 så kommer motorn att plana ut vid ca. 7000, bara en tanke.

Kolla med Kent om han inte kan fixa fram en 800 cfm Rochester. -Den blir bara 800 cfm stor när det behövs om säger, även om du har fullgas.
    Mopar SB
    10,78s @210 km/h
    -Turbo is the Shit-

Reg.datum
    Feb 2014

Standard Förgasare

Äh, jag drar på lite extra bara för att få igång en diskussion runt motortrimmning.

Det som du tar upp att vissa förgasare går att ställa lite upp och ned stämmer inte helt på förgasare av Holley-typ om det är är flödet som avses. Visst de går fila lite i dem för bättre flöde......

En förgasare som Rochester anpassar flödet till motorns behov på fullgas och ger bra bränsleförbrukning. En typ av CV-förgasare.
    Det vore ju häftigt på en motor som din om den toppas av en Rochester, faktiskt.
    Siktar du på maxeffektvarvtal 6500 så kommer motorn att plana ut vid ca. 7000, bara en tanke.

Kolla med Kent om han inte kan fixa fram en 800 cfm Rochester. -Den blir bara 800 cfm stor när det behövs om säger, även om du har fullgas.
    . Tjena igen steff,har vart ut på nätet och hittat en jävligt bra sida om förg, tar upp bl.a. Demon,Quadra Jet Jam? Holley 3310. Boken heter visst Hot Rod horsepower handbook,bästa artiklarna jag sett än så länge om de olika förgasarna och deras inställnings möjligheter,rekomenderas som läsning för de som är intresserade av ämnet. Såg där bl.a. Att man kan byta ut de såkallade venturi sleeves på Race Demon modellerna och på så sätt öka vs sänka cfm,var även möjligt på nån gammal Holly med såg jag på nån sida,tror den hette 350 eller nått sånt.Länk kommer här nedan. http://books.google.se/books?id=znQN...leeves&f=false. Om länk ej funkar sök bara på Hot Rod horsepower handbok så ska ni nog hitta artiklarna om hur de ovan nämnda förg,funkar i detalj,samt olika inställnings möjligheter. Tyvärr verkar Q jet förg, vara lite svåra att tuna in själv om man har problem,så detta kan ju tala emot dem , men annars verkar de vara ett utomordentligt val för en annan som du skrev. Men är jävligt sugen på de nyaste Demon förg,verkar vara bra grejor det med,liknar för övrigt Q Jets lite http://www.demoncarbs.com/Assets/ima...onArticle.pdf, Men byte är inte det primära just nu på min lista.Mvh Cheva

Reg.datum
    Jul 2003

Standard

När det gäller Holley och Holley-kloner, så måste du upp på de dyraste modellerna för att inte slänga pengarna i sjön. Det är inte svårt att hitta en som fungerar bra vid fullgas. De flesta behöver dock lite eller mer hjälp på primärsidan med munstycken, luftmunstycken och munstycksplattor för att få ner förbrukningen så att man slipper tanka var 20:de mil eller så.

Jag väljer Quadrajet alla dagar i veckan på denna nivå och upp till över 750 hästar. De använder mindre soppa för samma sak och presterar totalt sett även de bäst preparerade Holley/Holley-kloner. Dessutom är de driftsäkra over lång tid och all sekundär tuning sker från utsidan och tar några sekunder. De har inte heller några ställen under bränslenivån där det läcker ut soppa. På de senare modellerna med APT är även primärsidan justerbar från utsidan inom ca. 5 munstyckstorlekar och denna justering får blandningen, på ett enkelt sätt, idealisk utan en massa slabbande med soppa.

Original fabriks Quadrajet, även s.k. smog-modeller är inte långt ifrån idealiskt kalibrerade i huvudkretsen förbi tomgångskörning. En väl uttänkt ”high performance” motor behöver ofta MINDRE soppa då den är effektivare, inte MER soppa, för den ökade effektnivån. De flesta förstår inte alls detta koncept.

Där originalförgasaren brister i bränsletillförsel är i tomgångs/lågfartskretsen. Men så snart detta är korrigerat så fungerar de perfekt på motorer med de vassaste kamaxlarna trots att dessa kamaxlar ger en svagare signal till förgasaren vid tomgångsvarv.

Modifieringar i tomgångskretsen hjälper även i övergången till lågfart samt huvudkretsen vid små gasspjällöppningar. Eftermarknadsförgasare är EXTREMT generösa i detta avseende, och det är därför de fungerar bättre direkt ur kartong än en originalförgasare.

Om man vill använda en Q-jet för high performance bruk så MÅSTE den få mindre justeringar/modifieringar för den ”nya” motor den hamnar på.

När man väl sorterat ut kalibreringen I tomgångskretsen så kommer man snart att upptäcka att motorn inte behöver en tändpunkt som är dragen långt utanför skalan för att erhålla en stark och stadig tomgång med växeln ilagd, eller för att få det bästa ur motorn under hela registret.
    Att ”tuna” en speciell motor innebär att anpassa bade bränsle OCH tändkurva för att få dem att samverka på bästa sätt för motorn i fråga.
    Denna fråga om tuning är den mest intressanta i hobbyn och det är lätt att gå vilse bland alla “leksaker” som erbjuds av de som annonserar hårdast, men om man sätter sig ner och studerar ämnet mer ingående, och tar till sig den information som finns, så ser man snart att det finns alternativ som man inte trodde var möjliga, mest p.g.a. gamla myter och allmän okunskap!
    Idag finns dock en ökad kunskap och förståelse för hur och varför en motor fungerar som den gör, dessutom finns tillgång till delar som gör livet lättare för dem som vill få bättre resultat….
    //Kent
    1966 GTO TriPower
    1970 GTO TheJudge
    KentsQjet
    Pontiacservice
    http://www.poci.org/
    http://gtoaa.org/

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Min lilla erfarenhet av Rochester

Det här är från 80-talet och jag hade just börjat med att försöka trimma motorer. Hur som, vi var två stycken som envisades med att köra med Rochester.
    Jag hade en 283:a med 12,5-kolvar och "andra måsten" kompisen körde med en Cadillac 500 kubikare i en Firebird.
    Det jag vill komma till var att båda motorerna gick att tuna till, trots den ena var nästan dubblet så stor i kubik. Det visar lite av Rochesterns flexibilitet. Och så gick bilarna som helvete, förståss.

En annan grej, att tillgången på munstycken, nålar å sånt var begränsat, så man fick helt enkelt köpa på sig gamla förgasare på skroten och Swap-meets och rensa dessa på delar.
    Köpte vid ett tillfälle på Mantorp 5 st Rochesters i en låda för 50 spänn, haha.
    Sedan hade man sitt lilla stash med munstycken, nålar och hangers.
    Mopar SB
    10,78s @210 km/h
    -Turbo is the Shit-

Reg.datum
    Feb 2014

Standard motorsnack å såntnt som gör bilar snabbare o Dyrare

Citat Ursprungligen postat av Kent Visa inlägg
    När det gäller Holley och Holley-kloner, så måste du upp på de dyraste modellerna för att inte slänga pengarna i sjön. Det är inte svårt att hitta en som fungerar bra vid fullgas. De flesta behöver dock lite eller mer hjälp på primärsidan med munstycken, luftmunstycken och munstycksplattor för att få ner förbrukningen så att man slipper tanka var 20:de mil eller så.

Jag väljer Quadrajet alla dagar i veckan på denna nivå och upp till över 750 hästar. De använder mindre soppa för samma sak och presterar totalt sett även de bäst preparerade Holley/Holley-kloner. Dessutom är de driftsäkra over lång tid och all sekundär tuning sker från utsidan och tar några sekunder. De har inte heller några ställen under bränslenivån där det läcker ut soppa. På de senare modellerna med APT är även primärsidan justerbar från utsidan inom ca. 5 munstyckstorlekar och denna justering får blandningen, på ett enkelt sätt, idealisk utan en massa slabbande med soppa.

Original fabriks Quadrajet, även s.k. smog-modeller är inte långt ifrån idealiskt kalibrerade i huvudkretsen förbi tomgångskörning. En väl uttänkt ”high performance” motor behöver ofta MINDRE soppa då den är effektivare, inte MER soppa, för den ökade effektnivån. De flesta förstår inte alls detta koncept.

Där originalförgasaren brister i bränsletillförsel är i tomgångs/lågfartskretsen. Men så snart detta är korrigerat så fungerar de perfekt på motorer med de vassaste kamaxlarna trots att dessa kamaxlar ger en svagare signal till förgasaren vid tomgångsvarv.

Modifieringar i tomgångskretsen hjälper även i övergången till lågfart samt huvudkretsen vid små gasspjällöppningar. Eftermarknadsförgasare är EXTREMT generösa i detta avseende, och det är därför de fungerar bättre direkt ur kartong än en originalförgasare.

Om man vill använda en Q-jet för high performance bruk så MÅSTE den få mindre justeringar/modifieringar för den ”nya” motor den hamnar på.

När man väl sorterat ut kalibreringen I tomgångskretsen så kommer man snart att upptäcka att motorn inte behöver en tändpunkt som är dragen långt utanför skalan för att erhålla en stark och stadig tomgång med växeln ilagd, eller för att få det bästa ur motorn under hela registret.
    Att ”tuna” en speciell motor innebär att anpassa bade bränsle OCH tändkurva för att få dem att samverka på bästa sätt för motorn i fråga.
    Denna fråga om tuning är den mest intressanta i hobbyn och det är lätt att gå vilse bland alla “leksaker” som erbjuds av de som annonserar hårdast, men om man sätter sig ner och studerar ämnet mer ingående, och tar till sig den information som finns, så ser man snart att det finns alternativ som man inte trodde var möjliga, mest p.g.a. gamla myter och allmän okunskap!
    Idag finns dock en ökad kunskap och förståelse för hur och varför en motor fungerar som den gör, dessutom finns tillgång till delar som gör livet lättare för dem som vill få bättre resultat….
    //Kent
    Ok, men vad ligger en APT eller äldre modell i för prisklasser ca så man vet ungefär Med vänlig hälsning cheva.

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Tändföljd och cylindernummrering, Chevrolet Mopar Ford Pontiac Oldsmobile
    Hittade denna när jag var å letade efter annat egentiligen och den är kanonbra, lägger upp den innan man glömmer.

Här är bilden om man vill printa ut den: http://ignitioninfo.com/images/firing%20orders.pdf

Mopar SB
    10,78s @210 km/h
    -Turbo is the Shit-

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Tändföljd och cylindernummrering, Chevrolet Mopar Ford Pontiac Oldsmobile
    Hittade denna när jag var å letade efter annat egentiligen och den är kanonbra, lägger upp den innan man glömmer.

Här är bilden om man vill printa ut den: http://ignitioninfo.com/images/firing%20orders.pdf

Jättefin,men är den verkligen korrekt?l rotorn roterar inte motsols på en smallblock chrysler så vitt jag kan minnas?

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Du har så rätt, ska jag ta bort skiten...?
    Mopar SB
    10,78s @210 km/h
    -Turbo is the Shit-

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •