Find us on Facebook

Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Chevrolet Nova

Reg.datum
    Sep 2009

Standard Chevrolet Nova

Hej,

Helt ny här på ert forum. Kan egentligen inte särskilt mycket om Amerikanska bilar eftersom jag tidigare "sysslat" med folkabussar från 70 talet.

I alla fall. Jag har under en längre tid varit sugen på att köpa mig en muskelbil och speciellt en Nova (helst ss, variant II). Har förstått att det finns x antal motor alternativ. Vilken är "bäst"?

Hur går jag tillväga? Köper man bäst i Sverige eller USA? Ca pris?

Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Hälsningar,
    Ola

Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Hej & välkommen till forummet.
    Har själv 2 Novor. en 75:a (77:a) & en 70:a. Tycker personligen att en Nova 68-71 är det vackraste som producerats i bilväg. Om du menar generation 2 med variant II ? så är väl det åren 66-67 ? Har haft en sån ochså.
    Vilken som är bäst ? Svårt att säja 68-79 är väl i princip samma teknik. 63-67 mer gammaldags & omodern teknik. Mest prisvärd är iallafall utan tvekan Gen 4 75-79. Tycker dom har fina linjer och dom har ofta 8,5" diffad bakaxel & 350under huven = rätt förutsättningar, men muskelbil ? njae. kan med lätta medel få ordentligt med muskler. Har du gott om pengar så satsa på en 68-70 orginalbil SS med BB, Men var på din vakt, just denna generation är väldigt svår att kolla orginalidentiteten på . VIN koden säjer oftast inget om SS eller inte inte heller om Bigblock eller smallblock. Dessutom kunda man beställa sin Nova i princip hursom helst. Orginal buildsheet är guld. Men även dessa går att köpa nu , oifyllda..... Värsta Novan som producerats är väl Baldwin Motions LS6 Novor, men en sån hittar du inte ens , Yenko Är ju populära både orginal och cloner = dyra som saaaatan. Den "vanliga bigblock SS :En hade som värst motoralternativ en 396/402 cui bigblock med mekanisk kam & högt komp 375 hästar & massa vrid Motoralternativet hette L78. Ska du köpa i staterna och inte kan kolla själv så var medveten om att jänlarna har ett helt annat sätt att se på kvalitet på utfört arbete. Jädrigt klantigt & slavrigt ihopsatta rishögar säljs ofta som Nice good car o.s.v.....
    Just nu skulle jag nog sikta på att köpa i sverige om du inte har kontakter på andra sidan. En hyfsat fin BB Nova bör kosta nånstans mellan 130000 - 170000. Med orginal dokumetation & L78 bucket seats, konsoll, manuell lådao.s.v över 200. ibland långt över. En skitfin 75:a 40-50.....

Reg.datum
    Sep 2009

Standard Tack för ett mycket utförligt svar!

Min okunskap i ämnet syntes direkt, jag menar som du själv skrev Nova383 att det är årsmodellerna 68-71 jag är på jakt efter.

Intressant att du säger att det är bäst att köpa i Sverige, för vad jag än söker om dessa bilar guidas jag vidare till folk som vill hämta hem dem ifrån USA. ( är kanske så med de flesta bilar på detta forum??)

Om jag väljer att satsa på en 350 small block kontra 375 big block, hur mycket gör det i pris, och är det lätare att få tag på en 350 i Sverige jämfört med en 375?

PS. Kul att få ta del av all er kunskap här på forumet, hoppas ni står ut med en som är här för att lära

Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Jo dollarn är ju förhållandevis låg nu så .... Men som sagt Jänkarna har inte samma kvalitetskänsla som vi är vana vid. Köper du en i USA genom nån kontakt så var väldigt tydlig med vilka krav du har, och att personen verkligen vet vad han eller hon håller på med. Nylackat & uppiffat = Backa !
    En äkta L78 bigblock kostar mycket mer än en vanlig 350bil
    Men en bigblock bil som säljs som äkta hade jag inte köpt utan att verkligen gå igenom den grundligt på plats. Gärna en bigblock clone eller SS clone. Satsar du på smallblock och vill göra om till bigblock senare är det en del saker som måste bytas /köpas. Det mesta finns att köpa nytt. Novan gjordes bara 68-70 med bigblock, men har sett anonnser med "ökta bigblock bil från 1971...... . 68-69 är i princip samma under hyven, 70 blev 396:an en 402:a och en del småsaker är unika för 70 bigblockmotorn, lite pyssel att hitta och få tag på (håller själv på med att bigblockifiera min 70:a) Bil med orginal bucket seats är guld, Dessa finns ochså att köpa nya nu med kostar griiiiiiiis. Ofta sitter det camaro buckets i ,med Novaklädsel på. återigen.... En bil som säljs som äkta SS eller bigblock..... Lurigt !
    Så jag skulle satsa på en bil som medvetet är en SS-clone eller bigblock-clone 68-69. En bigblock 71 eller senare SKA vara billigare. Drabbas du senare av orginalfebern (rätt gjutnummer & datumkoder o.s.v så är dessa 2 (68-69)lättare än 70:an. Våran lokala firma här i Göteborg som brukar annonsera på blocket verkar OK faktiskt, har sett deras bilar på anonnssidor i USA och infon verkar korrekt och dom lägger inte på mycket på priset heller, dessutom verkar dom vara bilgubbar & inte finansclowner.
    Stevesnovasite.com är rätt OK forum för koll & info ! Finns inga direkta svenska novaalternativ på forum.

Reg.datum
    Jul 2007

Standard

72 och 73 års är ju inte att förglömma. lite fulare front men samma kaross i stort sätt. dom borde ju ligga lite lägre i pris, så att du har råd att köp en bigblock åckså.

Standard

vill ju inte kapa tråden,men det verkar ju finnas mycket info om chevy II här?
    Har en 66 chevy II two door post,finns det många i sweden.

Reg.datum
    Jun 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av One`Chevy II´much Visa inlägg
    vill ju inte kapa tråden,men det verkar ju finnas mycket info om chevy II här?
    Har en 66 chevy II two door post,finns det många i sweden.
    Nej inte allt för många, då de flesta som kom via GM var 4 dörrars o stationsvagnar o i enstaka fall cupe´n..
    AndersGbg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •