Find us on Facebook

Sidan 1 av 130 1231151101 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 1295

Ämne: Renovering Hemi Charger -69

Reg.datum
    Nov 2005

Standard Renovering Hemi Charger -69

Hej på er allihopa! I denna tråd tänkte jag lägga ut hela mitt pågående bygge av min drömbil, nämligen en Dodge Charger Hemi RT/SE!

Bilen jag håller på att renovera/bygga är i originalutförande en Dodge Charger SE -69. Bilen kom utrustad med SE-paketet, 383-bigblock, 727-Torqueflite och en odiffad 8 3/4" 2.73.

Den är importerad från Californinen och har bara haft två äger före mig. Bilen var i så gott som oskruvat skick och allt fungerade utom ACn.
    Vad kan man mera säga... 383 med 2bbl skulle leverera ca 275bhp, men ska sanningen fram gav den nog inte mycket mera än ca 70bhp då jag köpte den. Gick nästan att spinna lös på grusvägen... :roll:
    Däremot var bromsarna bra. Man behövde bara nudda pedalen så låste de sig. Inget mellanläge där inte... var även tvungen att nästan åka ner till Skåne för att hitta en vändradie nog stor för en denna Charger... och servon gav en mäktigt oprecis styrningskänsla... detta i kombination med det bruna vinyltaket och lasträcket på skuffen inbjöd förstås direkt till sportig körning...

Bilen kommer som sagt att återuppstå i ett lite brutalare utförande, Trippelsvart, en 426 Hemi under huven, värstingbromsar, ordentliga fälgar och förhoppningsvis lite bättre väghållning än original… ops:

Nu följer en liten berättelse om hur denna bil kom att hamna i mina ägor. Läs och begrunda...

En gång för länge sedan i den soliga staden fanns det en liten Dodgeladdare med beige lack och brunt vinyltak. Alla de andra små muskelbilarna åkte alltid runt och skrövlade asfalt och övervarvade sina stora motorer, men det gjorde inte Dodgeladdaren. Han hade sitt eget favoritställe ute på gräsmattan under en stor björk och där satt han lugnt och stilla i skuggan hela dagarna och pillrade på sitt kromade lasträcke…
    Hans ägare som var en bättre begagnad bilhandlare var ibland orolig för honom. Han var rädd att Dodgeladdaren skulle bli igensotad där han stod alldeles för sig själv.
    -”Hör du Dodgeladdaren, varför cruisar du inte med de andra små muskelbilarna och spränger bakaxlar?”
    Men Dodgeladdaren skakade bara på bladfjädrarna och svarade:
    -”Jag trivs bättre här, där jag kan pillra mig på lasträcket och sola mitt vinyltak.”
    Och för att han var en så klok och förstående bättre begagnad bilhandlare så smekte han sin Dodgeladdare på bakskärmarna och lät honom stå under björken och pillra på lasträcket.

Allt eftersom åren gick fick Dodgeladdaren ett allt mera rostigt lasträcke och en alltmera blekt vinyltopp, och en dag var han plötsligt en raritet. Alla de andra små muskelbilarna som under åren bytt ut sina originaldelar mot eftermarknads ville helst av allt vara med i tävlingar och lågbudgetfilmer från Säffle. Men inte Dodgeladdaren, han tyckte fortfarande bäst om att stå under sin björk och pillra på sitt lasträcke…

En dag kom två förkrympta män klädda i cowboymössa, prasselkappa, fjällbäverbyxor, spökdjursfodrade pungskinshandskar och krämfärgade havsutterstövlar för att välja ut den allra brutalaste muskelbilen som skulle få delta i ett stort renoveringsprojekt.
    Alla de andra muskelbilarna drog långa burnouter och brände sina kopplingar så att männen skulle tro att just de var allra brutalast och välja någon av dem. Men inte Dodgeladdaren, han visste att de inte skulle välja honom. Han brydde sig heller inte om det, istället rullade han direkt till sin björk och parkerade, utan att se efter var han parkerade, rakt på ett kvarglömt elsystem från en Saab 99!!!
    -”WROOOOM!!!! WROOOM!!! BÖÖÖÖR!!! BÖÖÖRN!!!”
    Dodgeladdaren började sladda omkring, varvandes som en tokig, med ett elsystem från en Saab 99 inlindat runt drivaxeln. Och snart var Dodgeladdaren med sin odiffade 8 ¾” och sina spesulor den som la mest gummi på asfalten.
    De två herrarna såg honom och båda skrek de av glädje:
    -”Bravo! Mopar! Espléndido! Oskruvad! Portentoso! Honom ska vi ha! Jipii!!!”

Och på den stora inköpesdagen kom de båda männen körandes med Dodgeladdaren utanför OK/Q8 i Klemensnäs. Vilken dag, svartröken låg tät i vinden, Sten och Stanley spelade, och en stor välkomstparad väntade vid bensinpumpen. Först kom Muskelbilsynglingarna. Och sedan kom entusiasterna. Och sedan Växelådesprängar-Andreas själv, den stoltaste av dem alla i sin Mustang…och sen kom den nya stjärnan, och ni vet ju vem, eller hur? Mmm… just det, Dodgeladdaren.
    De kallade honom ”The mighty Dodgeladdaren with the bruna vinyltop and the kromade lasträcke”, och alla muskelbilsynglingar blev upphetsade. Och entusiasterna blev än mer upphetsade. Och Växellådesprängar-Andreas han blev jätteupphetsad!
    När Dodgeladdaren såg det underbart nötta originalbaksäte som satt monterat i Växellådesprängar-Andreas Mustang körde han snabbt med sitt 1 ¼” enkelsystem ut till Mustangen, och alla skrek för de trodde att det skulle bli ett våldsamt börnande!
    När Dodgeladdaren kom fram till mitten av samlingsplatsen parkerade han lugnt och började pillra på sitt kromade lasträcke.
    -”BUUUUU!!!” Muskelbilsynglingarna blev arga. Entusiasterna blev ännu argare. Men Växellådesprängar-Andreas blev argast utav dem alla!
    -”Kom igen då! Dra en riv så gruset viner som hagel mot min nya lack!” Växellådesprängar-Andreas sladdade i åttor och varvade så att vevstakarna åkte ut genom huven.
    Men Dodgeladdaren som var i ett orenoverat skick bara satt där och pillrade på sitt matta lasträcke. Växellådesprängar-Andreas han var jättearg. Han bröt sina rostfria lister i småbitar. Han spillde hjortronlikör på golvmattan. Han slet isoleringen ur sina ljuddämapre, men Dodgeladdaren han bara stod där och pillrade på sitt lasträcke.
    Växellådesprängar-Andreas tiggde och bad, -”Snälla du, ändra min tändföljd, pensla underredesmassa på min vindruta!”
    Växellådesprängar-Ante var så ilsken så han grät för att han inte fick visa hur hårt hans Mustang var trimmad.

Dom blev helt enkelt tvungna att skicka hem Dodgeladdaren till sitt nya garage. Och så vitt vi vet står han nu där nedskruvad för renovering…

Nästa gång tänkte jag gå igenom demontering av bilen, och allt roligt man hittar då man river en bil. Kommer även att bjuda på en hel del bilder...

Att bli fortsättad... :shock:
    Senast redigerat av Ögonbrynolf den 2007-03-17 klockan 19:45.

Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Ja, då var det dag att börja skruva isär Chargern och det är ju alltid lika roligt att se vad man hittar…

Det första jag gjorde var att sätta kniven i det gyllenbruna vinyltak som så läckert satt likt en urtvättad gubbkeps på bilen. Dessa tak brukar ju vara fan själv på att dra till sig fukt men det hade faktiskt klarat sig relativt bra. En massa små porer fanns det förstås men inget som skulle behöva större åtgärder.
    Även inredningen, som förutom inpyrd doft av American dressing var i bra skick åkte ur och golvet inspekterades från insidan. Ingen alvarlig rost här inte, men tydligen hade det legat lite fukt under passagerarsidan som fått ytrost. Den enda teori jag har är att de pilsnergubbar som blivit skjutsade inte skött sig och ej burit uridom…

Däremot hade nog en och annan pilsnerback gått sönder i bagaget. Att hugga morakniven genom golvet var inga problem. Helt upprostat, bara att byta hela skiten… detta återkommer vi till senare.
    Att framföra en Charger på annat sätt än i Bullitt är svårt, och har man då dryckenskapen i skuffen så förstår man ju… :

Instrumentbrädan åkte lös och elsystemet inspekterades. Ni vet hur det känns att försöka flytta en gammal julgran som torkat ihjäl… så kändes det att ta i elsystemet… fantastiskt trevligt... här var det upplagt för kabelbrand. Nåja, vad ska man vänta sig på en bil som stått 35 år i Kalifornien…

Nu var det dag att ge sig på motorrummet. Förmodligen har ett batteri exploderat någon gång. Hela förarsidan var väldigt härjad i ytan. Men eftersom plåten klarat sig så var det inte heller något att oja sig över.
    Bilen var duktigt utrustad med AC, tre steg vindrutetorkarmotor, servostyrning och powerbrakes… wåå jää!

Men hjälp av en enkel handsvepning åkte motor och låda ur för att arkiveras för framtida renovering, och bilen var nu klar för nedslipning.

Efter att på några minuter ha slipat ner den tunna grundfärg som låg på taket kom nästa problem. Den bättre begagnade bilhandlaren berättade att bilen var omlackad för ca 15år sedan. Och vad de lackat med vet jag inte. Färgen var både tjock och seg som det värsta tänkbara förkylningssnor och omöjlig att slipa bort även med det ack så underbara negerkrull, eller som lekmännen kallar dem scotch-skiva, som annars tar det mesta.
    Kan även tala om att maskering inte existerar i USA. Det mesta hade fått mera eller minde av den läckra färgen på sig.
    Nä, det var bara fram med värmepistolen och skrapa bord det översta lagret… inte roligt men sant. :cry:
    Sen fick negerkrullet jobba hårt och efter 16 dagar var bilens alla delar plåtrena på utsidan. Kan tala om att jag hade både nackspärra och värk i axlarna efter detta…
    Under all färg och 20kg spackel döljer sig det mesta. En uppsjö av små krockskador uppenbarade sig allt eftersom… Inte helt oväntat detta heller eftersom mannen som ägt den i Kalifornien bar väldigt kraftiga flaskbottnar på näsryggen. Hela vänstra hörnet bak hade varit intryckt och urknackat. Plåten hade givetvis blivit för vid och detta hade de bara dolt med spackel som sträckte sig efter halva bilens sida för att få en jämn linje. Här skulle plåten behöva krympas rejält.
    Ena sparklådan var totaldemolerad och behövde bytas. Så även nederkant av ena bakskärmen där de krockat så illa att plåten slitits sönder. Detta hade de enkelt lagat genom att popnita faste en plåt inuti bakskärmen och fyllt hela alltet med spackel! Även rosten hade fått lite fäste här och detta behövde åtgärdas…
    Sedan var det en massa små bucklor och andra skador som skulle behöva riktas…tror även att han kört upp på en såndära vattenpost och skrövlat underredet lite… :roll:

Nästa steg var att skruva lös resterande delar och få upp karossen i en vagga så att alla skador kunde åtgärdas. Mer om detta nästa gång…

Att bli fortsättad… :shock:
    Senast redigerat av Ögonbrynolf den 2007-03-17 klockan 19:46.
    "Ni är mina vänner om ni gör som jag befaller."
    - Jesus Josefsson, nasare

Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Ja, då var det dags att få upp bilen i en vagga och börja arbeta med karossen. Framvagn och bakaxel avlägsnades och med hjälp av pallbockar och ett spel bänglades bilen upp i vaggan… självklart med livet som insats då man gör något som detta i ett litet garage utan vettiga hjälpmedel…

Nu när bilen satt stadigt i sin vagga påbörjades nästa slavarbete. Avlägsnande av underredesmassa. Värmepistolen åkte fram igen och det blev ett väldigt skrapande. Tvättade även av underredet med avfettning för att få bort det sista. Ju renare desto bättre vid blästringen som komma skall.

Efter 8 dagars skrapande var detta ur världen och skadorna kunde börja fixas. Det första var att kapa & borra ur den rostiga plåten i bagaget. Även detta var inte så enkelt eftersom bagagegolvet sitter svetsat i ramen. Men ut åkte det så det bara dammade om det…
    Här kan ni även se den lilla krockskadan i nederkant på bakskärmen. En mycket fin lagning med någon form av dubbelplåt, popnit och en hinkfyll av spackel…

De nya plåtarna passades in och svetsades. Sedan var det bara att krypa in i skuffen med getingen och börja slipa… och slipa… och slipa…

Den skadade delen av bakskärmen kapades bort och den inre plåten fixades. Sedan bockade jag graciöst till en ny plåt och svetsade dit… som nytt!

Den krockade och perforerade sparklådan byttes även ut…

Sedan följde ett enormt svets och riktarbete på övriga delar. Som jag sa var det en hel del krockskador. Och av någon underlig anledning hade de perforerat bilen så den såg ut som ett durkslag…
    Båda framskärmarna svetsades och riktades ordentligt. Likaså sandplåten, båda dörrarna, båda bakskärmarna och en liten buckla i baken.
    Det bakre hörnet som hade varit krockat krymptes med hjälp av en speciell maskin som med hjälp av ström hettar upp plåten ordentligt punktvis. Sedan blåser man bara på den med tryckluften så drar plåten ihop sig. Fiffigt värre…
    Men hjälp av en glidhammare modell jävligt stor riktades även det sista på den krockade sidan vid sparklådan. Blev hur bra som helst fastän jag trodde bilen både skulle gå av på mitten och flyga ur vaggan som vi dängde på! Hade flera kompisar som fick stå och hålla emot karossen så att den inte skulle välta… hårda tag minst sagt!
    Även alla små skavanker på underredet fixades och tennades där det behövdes. Fint som snus!

Här ser ni en bild på en fixad framskärm som är klar för grundning. Inget dåligt resutat med tanke på hur det såg ut från början…

Det som återstod innan blästringen av karossen var att tenna skarvar och fixa samt spärra porerna som blivit på taket. Detta ska jag berätta mer om nästa gång…

Att bli fortsättad…
    Senast redigerat av Ögonbrynolf den 2006-11-07 klockan 19:41.

Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Nu är det dag att tennspackla och bygga en flyttbar vagga!

Det fanns en del skarvar och skador som behövde tennas. Ett typiskt exempel är där plåtarna är skarvade på bakstolparna.
    Först borstades skarvarna tills de var helt rena. Sedan värmer man plåten till en lagom temperatur och lägger på ordentligt med lödpasta med en lätt fuktad trasa. Snåla inte med pastan och lägg gärna bredare än det som ska spacklas, eftersom det finns risk att tennet börjar släppa i kanterna annars. Sedan är det bara att värma försiktigt på pastan tills den får en lätt gul nyans.
    Torka och värm tills du fått en blank yta som du är nöjd med. Det är detta som tennet ska fästa på. Nu är det bara att värma tennstaven och kladda fast tennet med en träspackel som man har lite olja på så att inte tennet fastnar på den.
    Det är i detta läge man önskar att man hade tre armar, men har man bara en medhjälpare så ska det inte vara några problem alls. Det gäller bara att komma på rätt temperatur eftersom det väldigt enkelt blir för varmt och vips ligger allting på backen och flyter… ops:

Sedan är det bara att hyvla eller slipa så jämt som man vill ha det…

Sedan var det dags att fixa porerna på taket. Först använde jag olivinsand och en punktbläster som jag körde försiktigt och på mycket lågt tryck för att blästra rent i de porer som blivit på taket. En stor plåt är väldigt känslig för blästring och slår sig väldig lätt.
    Sedan lag jag ett varv med etsprimer på taket för att ej fukten skulle angripa porerna igen. Porer rostar fort som attan om man inte spärrar dem direkt…

Blästrade även ur kanterna där rutorna suttit men min lilla bläster. För det är inget man vill göra med den stora klumpedunsblästern.

Ja nu var karossen klar för att blästras men eftersom jag hade en vagga som inte gick att flytta så var det dags att bli kreativ. En ny vagga byggdes med hjälp av en gammal lastvagn. Den nya vaggan fick både hjul och styrning vilket är mycket praktiskt.
    Vi gjorde även så att vaggan går att justera både i längd och höjd. Fästena för bilen fick ledade kullager vilket gör att man kan hissa upp bara ena änden om man skulle vilja det. Helt enkelt en vagga som man kan montera upp vilken bil man vill i och flytta hur man vill! :cool:

Här ser ni bilen uppmonterad i den nya vaggan:

Nu var det då äntligen dags att åka iväg och blästra karossen…

Senast redigerat av Ögonbrynolf den 2006-11-07 klockan 19:30.

Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Efter att ha klätt upp mig i min finaste utstyrsel och fraktat bilen till det lokala industriområdet så var det dags att blästra. Fantastiskt roligt detta, att se vilken skillnad det blir…

Underredet blev som nytt! Man bör använda relativt fin sand samt vinkla strålen i ca 45 grader mot plåten. Höll även ett avstånd på ca 1,5 meter från munstycket till plåten men långa svepande rörelser. Allt för att undvika att driva plåten… försiktighet är A & O…

Sedan var det bara att försöka få ut all blästerand och börja grunda karossen. Det förstnämnda var inte det lättaste. Det blev ett välda snurrande dunkande, dammsugande och blåsande innan man var nöjd. Man vill ju inte att det ska börja trilla fram korn då man håller på att lackera bilen…

Och vips så var etsprimern på plats!

Det var nu dags att kitta skarvar och lägga stenskottsskydd…

Senast redigerat av Ögonbrynolf den 2007-03-17 klockan 19:47.

Reg.datum
    Dec 2004

Standard

Ojdå ser riktigt bra ut.. håll oss up to date.. hoppas det går bra..
    If god was a car he wuld be a Mopar!

Reg.datum
    Nov 2005

Standard

När jag kittade skarvarna i karossen använde jag mig av ett överlackeringsbart kitt. Efter att ha lagt lite kitt tog jag sedan en vanlig liten pensel som jag klippt av spröten på så att de blev styva. Sedan blötte jag den och drog längst skarvarna för att återskapa de ack så åtråvärda ränderna som fanns på originalkittningen! :roll:

Sedan var det dags att spruta stenskottsskydd. Här använde jag mig av Body-Schutz från Würth. Betydligt trevligare än underredesmassa och dessutom går det utmärkt att lackera över.
    Detta sprutade jag i framskärmarna och hjulhusen. För att ta bort resonans sprutades även insidan av bakskärmarna, dörrarna och golvet.

Nu var jag då framme vid det mest tidskrävande arbetet vid en renovering, nämligen spackling och slipning av kaross…

Senast redigerat av Ögonbrynolf den 2006-11-07 klockan 19:43.

Reg.datum
    Dec 2004

Standard

Hmm ser att jag va lite snabb men men. fint projekt..
    If god was a car he wuld be a Mopar!

Reg.datum
    Feb 2004

Standard

super fint arbete och berättande! keep up the good work!
    Mopar or no car
    Duster 73 340cui
    Ja jag är såhär dryg

Reg.datum
    Nov 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Duster70
    Ojdå ser riktigt bra ut.. håll oss up to date.. hoppas det går bra..
    Jomenvisst ska jag det! Har stått och slipat i tre å en halv månad nu... börjar vara lite mör, men man är ju tjurskallig som tur är...

Återkommer med bilder på grovspackling och finslipning inom kort!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •