handdator

Visa fullständig version : gissningsleken

DusterV8
2004-06-04, 19:14
ok här kommer nått att fundera på..
hur fort bör en 73:a duster som väger 1400kg gå på 1/4 och 1/8delen?

har en 340 med mekansik rulllkam som lyfter över 0.600" rullvippor
holley stripp dominator insug med 650 dubbelpump holley
klena 1 5/8 headers 3" avgasystem med flowtech afterburner dämpare mickey thompson indy ss däck 25" höga 255 breda
3.21:1 i bakaxeln
904låda som är iordninggjord efter konstens alla regler och en converter som bara stallar 1900 rpm

vet att convertern och bakaxelutväxlingen är käpprätt åt helvete med gissingar är alltid skoj!

Fizz
2004-06-05, 08:36
http://users.erols.com/srweiss/index.html#jcalc

DusterV8
2004-06-06, 23:13
bra länk! :D mina gissningar e att jag har cirka 400 hästar och det ska tydligen räcka till mitten 11: or =) men då måste jag nog göra nåt radikalt åt bakaxel och converter

swede
2004-06-08, 15:10
förgasaren är alldeles för liten!kan rekomendera en edelbrock eps 800 till den snurran.har nån gammal mopar action med bromsning av småtrimmad 340,och bara byta till en 800 gjorde underverk, även med resten helt original,dom behöver rätt kycke luft dom däringa mopar snurrorna

DusterV8
2004-06-08, 23:28
ok förgaseriet har jag redan funderat på men man får ju höra så många olika intresanta ideer om sånt nu kör jag med den jag har å sen byter jag när jag fått ordning på det andra känner att det är viktigast att få converter och bakaxel rätt först! tackar iaf för tipset älskar edelbrock förgasarna dom är kanon blir ju bara rörigt när man pysslar med holleyn!

DusterV8
2004-06-08, 23:46
imorron får vi se vad dustern går för på 1/8 delen på gatan... kör i akalla!

DusterV8
2004-07-02, 00:19
förbannade jävla holleyskrot! får inte till nått som liknar tomgång på fanskapetman ställer maskin på en jävligt ryckig 700rpm tomgång sen rappar man på gasen å när man sen släpper så stanar den på 1300rpm... nåra bra förslag som inte innefattar vakumläcka?

Kent
2004-07-02, 11:26
Lite att fundera på...............

Förgasaren är EN komponent i ett system.

Följande lista ger exempel på vanliga anmärkningar och dom vanligaste problemen förutom förgasaren. Dessa punkter bör kontrolleras innan man ger sig på förgasaren.

Svårstartad
1. Bränsletrycket, igensatt bränslefilter eller ledning.
2. Cylinderkompression.
3. Luftfilter.
4. Tändsystemet avseende tändstift, tändspole, kondensator, rotor, lock, tändkablar, rätt spänning till tändspolen, förtändning (tändningsintällning).
5. Choken avseende länkage och anordningar på insuget.

Flödning
1. Skräp mellan nålen och sätet i nålventilen.
2. Nålen tätar inte vid första uppstarten.
(Notering: En lätt knackning på förgasaren i närheten av bränsleingången kan hjälpa nålen att sätta sig).

Dålig tomgång
1. Alla punkter under Svårstartad.
2. Fotpackningen felaktigt monterad.
3. Förvärmningen.
4. Vacuumläckor.
5. PCV ventilen.
6. Blandskruvarna och tomgångsvarvet.

Motorn stannar
1. Alla punkter under Dålig tomgång.
2. Trasig eller feljusterad vacuumbreak.

Tvekan eller ryck (När spjällen öppnas)
1. Accpumpslänkaget böjt eller ur läge från transport eller installation.
2. Vacuumläcka.
3. Förtändningen.
4. Vissa accpumpsgummin måste vara i bensin ungefär 12 timmar för att fungera ordentligt.
5. Kolla bränslefilter, luftrenare och bränsletryck.

Det LÅTER ju som den får för mycket luft i förhållande till bränsle, om den gått bra innan kan det ha kommit skräp i tomgångskretsen, om den aldrig gått riktigt bra kan det vara så att tomgångskretsen är för mager.
Att tändinställningen är rätt och att rätt komponenter används där förutsätter jag..................

................Kent