handdator

Visa fullständig version : 6-71 kompressor tändning/retard

Sebastian
2012-09-05, 20:03
Hade uppskattat om endast folk med mycket kunskap i ämnet svarar.

Har införskaffat en small block med preppad Bds 6-71 kompressor Tci pg låda, kompressor kam osv vikt 1200kg lämnar runt 600hk som den står nu. Bilen kommer bara användas till drag racing = ej reggad
Kommer växla till 2:an vid ca 5500 varv, varvtalsstopp kommer också ligga runt detta varvet.

Är dags att installera tändsytem och retard mm

Detta sitter i bilen: msd 6al box och Msd three step retard #8972 även rpm activated Window switch #8956. Hur kopplar jag detta på bästa sätt? Behöver jag något mer och ska något bort?
Vad är det optimala för hur många grader förtändning, locked out eller inte? Retard vid högre varv eller ej?
Har kört den på v-power soppa för tillfället, även här uppskattas råd?

Hoppas att här ska finnas någon kunnig drag race insatt.
Är mycket tacksam för svar.
Med vänlig hälsning,

Sebastian
2012-09-05, 20:31
Glömde skriva med att Komp: 8:1

Coronet70
2012-09-05, 21:29
Du behöver nog förtydliga lite, small block är det en 283 eller strokad till 427?
Är kompressorn en small eller largebore?
Vad har du för drivning på den, 1:1 eller?
Transbrake? Startvarv?

Jag hade nog valt att göra det enkelt och kört 32-34 grader max vid 2500 rpm beroende på vad den laddar och använt en enkel two step modul, en för start med TB och en vid 5500 rpm. Du har så litet "varvtals fönster" 3000-5500 rpm så du ska inte behöva krångla med retard i tre steg, runt 0,5-0,7 bar eller 8-10 psi i laddtryck borde hålla den från spikningar med 8,1 i grundkomp. Sedan ska ju inte du fjanta runt på gatan utan det är fullt spett som gäller 100 % av tiden du kör bilen.

Vad har du för utväxling och däckshöjd, har du räknat på slutfarten med 5500 rpm?

Har du kört något med bilen? På strippen alltså? Tid?
Har du bänkat motorn?
Ska du ha kompressor för att det är fränt eller för att bli snabb?
Vilken klass ska du köra i?

Just my 2 cents!

Sebastian
2012-09-06, 19:15
Det är en 350 betongfyllt block. Largebore kompressor. Den är lite underdriven just nu och kommer vara tills vidare. Transbreak och line lock finns. Startvarv kan jag inte svara på ännu då bilen inte körts ännu.
Efter lite mer efterforskning kommer jag sätta varvstopp vid 6000. Växling mellan 1an och tvåan blir omkring 5700-5800. Detta för att inte fresta på motorn för hårt.

Utväxling 4.10, däcken är 31x16,5
Om jag inte är helt ute och cyklar med räknandet borde det ge en slutfart vid 6000 varv 217km/h
Kompressorn vill jag ha mest för att bli snabb men även för det är en dröm sedan länge.
Vilken klass? Så långt har jag inte kommit än.

Men utveckla gärna ditt svar mer då detta är min första kompressor motor så vill jag lära mig allt som går speciellt av folk som sysslar med detta.
Initial timing? Mek advance? Hur ska jag koppla min modul? Även om jag bara använder två steg? Osv?

Mvh

Spång
2012-09-06, 23:24
Om motorn är körd i bromsbänk vet du hur tändningen och förgasarbestyckningen ska vara.
Men det går ju lika bra att prova själv på banan.
Om du har en stallspeed på 3000rpm eller mer skulle jag börja med en låst tändkurva på 25 grader, och öka eller sänka någon grad i taget tills du hittar rätt.
För hög tändning eller för lite bränsle och du kommer spika ihjäl kolvarna.
För övrigt som Coronet70 skriver, krångla inte till det mer än nödvändigt i början med olika tändkurvor och retarder osv.
Ta det lugnt och metodiskt, så går det säkert bra.

Sebastian
2012-09-09, 23:44
Motorn är tyvärr inte bromsad. Stall speed är 3500. Många amerikanska forum verkar rekommendera en låst tändning på 32 grader? Men det kanske är mycket för min motor? Bränsle tillförseln är inga problem sitter två förgasare som flödar 830cfm per st. Rejäl soppa pump mm. Hade tänkt köra V-power och någon riktigt bra oktan booster. Men samtidigt är jag inte emot att köra 102 oktan racebränsle om jag hade blivit rekommenderad det.

Ska jag bara köra msd boxen nu och skippa retard boxen helt? Vill verkligen få det riktigt bra från början så jag inte behöver gå tillbaka och göra om igen förrän jag bygger ny och större motor om någon säsong.

Hur är det att starta en bil med låst tändning runt 30grader? Är det inte tungt som bara den?

Fler och utförliga svar uppskattas verkligen
Ju mer jag vet desto bättre kan jag få det direkt.

Med vänlig hälsning,

Spång
2012-09-10, 21:31
Som Coronet70 skriver:

Jag hade nog valt att göra det enkelt och kört 32-34 grader max vid 2500 rpm beroende på vad den laddar och använt en enkel two step modul, en för start med TB och en vid 5500 rpm. Du har så litet "varvtals fönster" 3000-5500 rpm så du ska inte behöva krångla med retard i tre steg, runt 0,5-0,7 bar eller 8-10 psi i laddtryck borde hålla den från spikningar med 8,1 i grundkomp.

---------------------------------------------------------------------------------------

Du borde kunna använda en two step modul (startvarv+maxvarv) som även borde ha en startretard.
Dvs den sänker tändningen 10-20 grader vid start av motorn.

Du skriver att du kört på v-power soppa.
Vad har du då kört på för tändning, och har det fungerat bra?
En tumregel brukar vara att sänka tändningen ca 1 grad per psi laddtryck.
En SB har normalt en tändning runt 35 grader med vanlig macksoppa.
10 psi laddtryck ger då en tändning på ca 25 grader.
Många faktorer påverkar vilken tändning som är optimal.
Med högre oktan kan du ha högre tändning, eller behålla tändningen låg och öka laddtrycket för mer effekt.
Grundregeln är alltid att börja försiktigt och öka ett par grader i taget.
Det är inte heller bra att börja alldeles för lågt med tändningen, utan lagom...