handdator

Visa fullständig version : tändspolen ger ingen gnista till fördelaren.

Mäki-dart
2011-06-24, 11:34
Hej har just köpt brytar löst tändning och koppplat in de men nu får jag ingen gnista från tändspolen (funka med gamla grejerna). snabba svar tack bilen ska användas te kvällen. ritade hur jag kopplat in de, är de nå galet kan ni säga te.

Är en pro billet fördelare till en 318 motor

Feffe
2011-06-24, 12:01
Har du lite mer info om fördelaren, art.nr eller modellnr.?

Feffe
2011-06-24, 12:04
Rent spontant, så känns röd från fördelaren till minus på spolen fel (men jag kan ha fel).

Mäki-dart
2011-06-24, 12:17
Hittar inge nummer, men den gamla gick till minus.

bild på den

Nisse Hult
2011-06-24, 12:28
Rent spontant, så känns röd från fördelaren till minus på spolen fel (men jag kan ha fel).Det är riktigt kopplat.
Spolen får + från nyckeln,
och fördelarens arbete är att jorda minussidan på spolen.

Feffe
2011-06-24, 12:32
Hittar inge nummer, men den gamla gick till minus.

bild på den
Var din gamla fördelare en brytarlös fördelare?

Feffe
2011-06-24, 12:37
Det är riktigt kopplat.
Spolen får + från nyckeln,
och fördelarens arbete är att jorda minussidan på spolen.
På petronix systemen dras en plus direkt till fördelaren. Kanske är annorlunda med andra brytarlösa system?

Mäki-dart
2011-06-24, 12:54
oki, kan spolen gått sönder ?

Feffe
2011-06-24, 13:05
oki, kan spolen gått sönder ?
Har du en annan spole att testa med?
Btw, följde det inte med nåt inkopplings schema med nya fördelaren?
Hade din gamla fördelare brytarspetsar?

Mäki-dart
2011-06-24, 13:26
pröva med farsans spole men vart likadant, gamla hade brytarspetsar. och de följde inte med någe kopplings schema.

Hemi Demon
2011-06-24, 14:02
Det kan vara en fördelare som måste ha en styrbox typ Msd 6 eller liknande.

Mäki-dart
2011-06-24, 14:10
han jag köpte den av sa att de bara va å ta bort motstådent som sitter till gamla fördelaren och koppla in nya. Men de står att man ska använda den spolen som sitter i till motståndet. men spelar de någon roll ?

Nisse Hult
2011-06-24, 16:23
På petronix systemen dras en plus direkt till fördelaren. Kanske är annorlunda med andra brytarlösa system?Hmm... På mitt brytarlösa syns det tydligt att det sitter en tändspole i locket,
men på den blåa här ser jag ingen.
Därför trodde jag att det skulle vara en separat spole. :?
Vad är det för en unicabox som sitter i höjd med vakumklockan, kan det vara nå´t?

Mäki-dart
2011-06-24, 17:47
Går det att använda en spole som de står "use with resistor" direkt på 12 volt ?

Feffe
2011-06-24, 23:13
Går det att använda en spole som de står "use with resistor" direkt på 12 volt ?
Har letat runt på nätet och det enda jag hittade var detta.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Dodge-Chrysler-318-340-360-Ready-Run-Distributor-/130487281395?_trksid=p4506.m7&_trkparms=algo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D3%26po%3D LVI%26ps%3D63%26clkid%3D880347202172593177

Tror att det är så att du ska koppla 12 V till den röda tampen o den svarta ska till minus på spolen. Enligt en länk, kan man lägga den röda på plus på spolen, men det fodrar att du inte använder en "ballast resistor" (som tar ner spänningen till ca: 9V)vilket i sin tur kräver en 12V tändspole.
Dock har jag inte hittat något kopplingsschema som styrker min teori.

red442
2011-06-25, 08:50
Brytarlösa system brukar ha 12volt tändningsspänning..
Din ritning ser inte riktig ut tycker jag den borde ha någon strömförsörjning till givaren i fördelaren
Om detta är ett ignitor system så skall en + pluskabel (röd?) måste vara 12 volt , gå till tändmodulen, kan tas från plus+ på tändspolen om det inte är resistor annars före resistorn eller direkt från tändningsspänning, en -jordkabel (svart?) gå till minus på tändspolen

Feffe
2011-06-25, 10:06
Brytarlösa system brukar ha 12volt tändningsspänning..
Din ritning ser inte riktig ut tycker jag den borde ha någon strömförsörjning till givaren i fördelaren
Om detta är ett ignitor system så skall en + pluskabel (röd?) måste vara 12 volt , gå till tändmodulen, kan tas från plus+ på tändspolen om det inte är resistor annars före resistorn eller direkt från tändningsspänning, en -jordkabel (svart?) gå till minus på tändspolen

x2
Om du inte har en 12v spole (vilket jag uppfattade som att du inte har) så bara för att testa, dra en kabel direkt från plus på batteriet till den röda på fördelaren.
Funkar allt som det ska så kan du göra installationen korrekt sedan, (gå via tändningslåset som red 442 föreslog, anslut kabeln före resistorn).

Din spole som det står "use with ballast resistor" går att använda, men som det står du måste ha en "ballast resistor" till den. Använder du denna spole så måste du hämta 12V (till fördelaren) före resistorn. Eller från nån annan spänningskälla som går via tändningslåset.

Gunnar
2011-06-25, 13:47
Beror ju fortfarande på vilken typ av fördelare det är du har köpt...

Jag köpte en sådan via Tradera:

http://www.tradera.com/Mini-HEI-fordelare-Dodge-Plymouth-440-426-wedge-HEMI-413-auktion_342326_134571794

...men har inte testat den än...

Den behöver ingen tändbox, sitter HEI-tändbox inbyggt i den, men en extern tändspole måste man ha.

Du kopplar in den med den svarta till minus på tändspolen och den röda till plus (via tändningen).
Jordning sker via motorblocket.

Steff
2011-06-25, 13:49
Jag har en sån där Kines-fördelare och den ska vara kopplad som Gunnar, Feffe m.fl beskrivit.

Här är en bild på hur den var kopplad innan jag satte dit en MSD box
Upp till höger i bild syns förkopplingsmoståndet
Den övre gula går till + på spolen
Den undre gula är +12 volt från tändningslås och den röda är från fördelaren.

Motstånd krävs om du har en låg Ohm'ig spole. Det är bra om spole + motstånd hamnar på ca. 4 Ohm tillsammans.
Har man för lågt motstånd finns risk att man eldar upp slutsteget i tändmodulen.

http://i264.photobucket.com/albums/ii163/48dodge/1948%20Dodge/frdelare.jpg

Mäki-dart
2011-06-25, 15:08
Jag får tacka så jä''a mycket !! nu funkar de !! detta forum är bäst och mycket kunnigt folk !:D

Gunnar
2011-06-26, 11:02
Jag får tacka så jä''a mycket !! nu funkar de !! detta forum är bäst och mycket kunnigt folk !:D

Men?! Vad var det för fel då???

Mäki-dart
2011-06-26, 12:18
De va lite fel kopplat, jorden var ju jordan i karossen (satt den på minus på spolen) sen satt plus matning till fördelaren på plus på spolen då funka de

Mäki-dart
2011-06-30, 20:28
Måste tyvärr riva upp denna gamla tråd :( När jag hade kopplat rätt gick motor klock rent har aldrig gått bättre, men efter kört några vänder i stan så börja den sluta gå på tomgången. och den är svår startad och går bara bara på höga varv. körde utan motstånd först när de hände nu har jag kopplat in motståndet men de är likadant. någon som har en liten aning vad de kan vara?

318cui från 1968. bild på fördelaren första sidan. behöver verkligen hjälp då de är en vecka kvar till power meet och kommer bryta ihop om jag int får åka ditt med bilen :D:p

Feffe
2011-06-30, 20:43
Måste tyvärr riva upp denna gamla tråd :( När jag hade kopplat rätt gick motor klock rent har aldrig gått bättre, men efter kört några vänder i stan så börja den sluta gå på tomgången. och den är svår startad och går bara bara på höga varv. körde utan motstånd först när de hände nu har jag kopplat in motståndet men de är likadant. någon som har en liten aning vad de kan vara?

318cui från 1968. bild på fördelaren första sidan. behöver verkligen hjälp då de är en vecka kvar till power meet och kommer bryta ihop om jag int får åka ditt med bilen :D:p

Min första tanke var, vacuum läkage. Lossa alla vacuumslangar o plugga anslutningarna för att kolla. Kan också vara smuts i bränslesystemet/förgasaren
Förresten, kör du med tändspolen som sa "for use with ballast resistor" ?

Mäki-dart
2011-06-30, 20:47
oki ska kolla slangare ! byte soppa fileter, men kanske smuts i förgasaren. japp alltid kört med den spolen.

Feffe
2011-06-30, 20:54
oki ska kolla slangare ! byte soppa fileter, men kanske smuts i förgasaren. japp alltid kört med den spolen.
Finns risk för att spolen går på lunch med 12v spänning i tändläget (konstant).
Frågan är om den redan gjort det, tycker dock att antingen är den paj eller så funkar den.
Kanske nån annan forum medlem som har egen erfarenhet av detta.

Mäki-dart
2011-06-30, 21:00
Den funka först klockrent med 12 volt direkt sen börja de krångla så koppla jag in motståndent men de löste sig int. och de ska väl inte kommit in smuts i förgasaren om de sitter filer först ?

Feffe
2011-06-30, 21:56
Den funka först klockrent med 12 volt direkt sen börja de krångla så koppla jag in motståndent men de löste sig int. och de ska väl inte kommit in smuts i förgasaren om de sitter filer först ?
Motståndet i sig gör inte att motorn går bättre utan är till för att spara på spole och brytarspetsar. Utifall spolen redan gått sönder hjälper det inte att koppla in motståndet igen.

Smutsen kan ha kommit in i förgasaren före filterbytet. Vad har du för bränslefilter, kromat? Typ av förgasare Edelbrock, Holly?

Kent
2011-06-30, 22:29

Om du kört full batterispänning till spolen som är avsedd för att användas med motstånd för att få ner spänningen till 7-9 volt så har du med största sannolikhet bränt sönder brytarspetsarna.

Koppla in motståndet och montera nya brytare så ska du se att det funkar.

Mäki-dart
2011-07-01, 16:29
Har en 2 port carter, och satt biltema soppa filter före de lilla gula och nu ok's likadant. brännt brytarspetsar när de är brytar lös tändning ?

Feffe
2011-07-01, 17:22
Om du inte hittat något fel på vacuum slangarna med anslutningar (du kan använda startgas för att kolla ev. läkage) så skruva av överdelen på förgasaren o kolla i botten på flottörhusen, ligger det skräp där så får du ta bort förgasaren för rengöring av kanaler, munstycken samt nålar. Har du tillgång till tryckluft så kan du använda det med försiktighet.

Du kan mäta resistansen på tändspolen med en multimeter, för att kolla så den är okej.

Kolla denna länk
http://forum.musclecars.nu/showthread.php?t=3496&highlight=motst%E5nd+t%E4ndspole

Mäki-dart
2011-07-01, 21:36
Om en spole är trasig kan den funka på höga varv sedan när de blir lägre varv dör motorn ?

Kent
2011-07-01, 22:08
Har en 2 port carter, och satt biltema soppa filter före de lilla gula och nu ok's likadant. brännt brytarspetsar när de är brytar lös tändning ?

Sorry, symptomen du har liknar de som blir när man kör full batterispänning till brytarspetsar som är avsedda att arbeta med 7-9 volt.......

När inget annat fungerar så återgå till original-grejor, till punkt och pricka, då brukar det lösa sig.

Mäki-dart
2011-07-02, 12:49
Men jag kommer aldrig ståppa tillbaka de gamla glappa skit fördelaren med brytarspetsar. Så du tror att tändspolen gått å helvete ?

Kent
2011-07-02, 14:24
Haha, ok, jag förstår.
Kanske det går att hitta en mindre dålig brytarspetsfördelare?
Eller ett komplett original brytarlöst system, med korrekta, anpassade, delar?

Jag tror inte att tändspolen är kass, men det går ju att mäta primärlindningen mellan + och - samt sekundärlindningen mellan antingen + eller - och mittpolen där tändkabeln ska sitta.
Exakta värden står i ServiceManualen, men grovt så bör primär ligga mellan 1,5-2,0 ohm och sekundär mellan 3000-16000 ohm, alla kablar bortkopplade under mätning.

Mäki-dart
2011-07-02, 18:29
http://www.dalhems.com/Product.aspx?guid=50b5ff6e-b485-426b-b31e-2f5246d09c9c

skulle denna passa ?

Feffe
2011-07-03, 18:16
Jo då den funkar förmodligen också , men har du möjlighet att mäta upp din gamla spole för att kolla om du verkligen hjälper med en ny spole?

Det går ju att köpa nytt o byta ut allt tills det funkar, men kan bli en aningen dyrt i slutändan.

Har du kollat upp så att det inte är nåt annat som felar?

Mäki-dart
2011-07-03, 20:07
Den gammla läckte. så nu fick jag ta på en beganad. men vart ingen skillnad. och nu skjuter den eld ur förgasaren..... alla kabler sitter rätt kolllat 3 gånger och tändnings läget har väl int så stor betydelse så den ska skjuta eld ur förgasaren..

MEn någon som vet vad tändläget ska vara på en 318 från 68`?

Mäki-dart
2011-07-05, 17:02
ligger det en liten kula här ?

Kent
2011-07-05, 18:18
WTF, är det nå´n som sk*t*t i förgasaren?

Japp, det ska ligga en kula där (backventil till accpumpen).

Jag hoppas att du gjort rent i förgasaren (och resten av bränslesystemet)?

Mäki-dart
2011-07-05, 18:49
haha int min förgasare (kanske skulle skrivit de) hitta på internet. men min va skitig med de va nå gele aktigt med lite skit i

Feffe
2011-07-05, 19:15
min va skitig med de va nå gele aktigt med lite skit i

Vet du ifall bränsletanken blivit rengjord någon gång? Eller utbytt mot en ny?

Mäki-dart
2011-07-06, 16:24
den bleb ner plockad av förra ägaren iaf, det ända jag vet.

Feffe
2011-07-06, 17:45
den bleb ner plockad av förra ägaren iaf, det ända jag vet.
Jag hade ett liknande fel på min förra motor.
Helt plötsigt så tjuvstannade motorn eller var svår att hålla igång på tomgången.
När jag öppnade förgasaren var det nåt gele aktigt i flottörhuset. Gjorde rent förgasaren, tog bort bränslefiltret och när jag skakade på det så skramlade det i det. Tidigare så hade jag "reparerat" tanken med "tank sealer" så förmodligen hade detta "undermedel" lösts upp av bränslet, tagit sig förbi det skramlande filtret o satt igen förgasaren.
Dock så hade jag ett kromat bränslefilter, så det var inte ett likadant som du haft, men ändå.

Märkte du av detta problem även innan du bytte bränslefilter senast?
Kan ju vara att smutsen redan fanns i förgasaren innan du bytte filter.
Om du har tid innan Power Meet, så plocka ner bensintanken för att kolla så det inte är nåt klägg i den. Gör sen rent resten av bränslesystemet inklusive förgasare.

Mäki-dart
2011-07-06, 18:30
ja hände med gamla filtret med hinner nog inte ta ner tanken.. men han pumpar fram bra från pumpen. gjort rent förgasaren. Om en motor har för mycket olja i motor kan de va en anledning till att den inte går på tomgång?

Feffe
2011-07-06, 19:04
Beror nog på hur mycket, för mycket. Risken är att veven går ner i oljan o vispar runt oljan i tråget vilket leder till att det blir skum, luftbubblor i oljan. Och luft smörjer inget vidare samt att oljepumpen för svårt att pumpa ut oljan.
Men om motorn skulle få svårt att gå på tomgång tror jag inte, är inte helt hundra dock. Kanske nån annan som har erfarenhet av detta?

Har du fått igång maskin?

Mäki-dart
2011-07-10, 14:50
har inte fått igång maskinen.... men ska ta tag i de i veckan då jag köpt ignitor spole och ska beställa nya packningar då jag skulle byta olja va de mycket vatten i oljan...

Gurragas
2011-07-10, 17:20
har inte fått igång maskinen.... men ska ta tag i de i veckan då jag köpt ignitor spole och ska beställa nya packningar då jag skulle byta olja va de mycket vatten i oljan...

Det var vatten då?
Min olja var grå som fan, dock stank den bensin, korta körningar med kallstarter och pumpande på gasen hade övergött insuget med bensin som sen rann ned i oljan..

Mäki-dart
2011-07-10, 20:17
Nej fortfarande samma problem, men kanske viktigt att nämna att de va vatten i oljan, och kom förmodligen från nån av kanalerna mellan topp och insug. men när de vart tät så pissa han ut ur motor istället...

Mäki-dart
2011-07-13, 19:39
Felet var helt helt tokfel instäld fördelare...... tror jag vart jävligt stressad när de va så nära power meet...... :mad: Men nu funkar bilen iaf tackförhjälpen! Och vatten läckaget ska tätas och ska spola motorn.

Men skulle vilja veta vad de ska vara för tändläge på en 318 från 68a? har för mig att de va 12 grader efter ?? fel eller rätt ?

Feffe
2011-07-13, 20:29
Enl. fabriks specen skall den vara, med automatlåda, 10 grader före.

Mäki-dart
2011-07-14, 17:20
Okej, tackar så mycket.