handdator

Visa fullständig version : Shiftkit 727

Zpinty
2010-07-03, 15:33
Nu när motorn går som den ska märker man att lådan slirar lite väl mycket mellan 2an och 3an. Så min tanke hamnade på ett shiftkit.
Någon som har några bra eller dåliga erfarenheter på vad man ska kolla på??
Vilka e bra kontra mindre bra osv.

DusterV8
2010-07-04, 14:48
trans-go är bra, har deras steg två competition i min 904 och den växlar mycket distinkt, är lite pyssel att få klart men funkar.

bra sak att kolla efter är att det ska vara low band aply.

Zpinty
2010-07-04, 22:44
Det råkar inte vara så att det kan gå att justera hur den växlar mellan 2-3. efter som den växlar as bra mellan 1-2.
När jag var ute å körde idag så slirar den så mellan 2-3 så att motorn rusar för att den slirar så i lådan.

red442
2010-07-04, 23:01
Här kan du läsa lite om 727:an
http://www.allpar.com/mopar/transmissions/torqueflite-tom-hand.html
kolla speciellt troubleshooting osv

mopar62
2010-07-05, 08:16
Att lådan slirar mellan 2an och 3an så motorn rusar brukar ske om det är för lite olja i lådan. Annars bör det vara en justersak.

Lycka till!

Zpinty
2010-07-05, 17:05
Att lådan slirar mellan 2an och 3an så motorn rusar brukar ske om det är för lite olja i lådan. Annars bör det vara en justersak.

Lycka till!

Ok. Så med andra ord, om oljenivån ligger rätt så kan det vara en justering. Vad i så fall? Är det krångligt? Behöver jag specialverktyg eller så? Tacksam för all hjälp jag kan få.

red442
2010-07-05, 18:01
Om du tittar på funktionsbilderna på länken jag skickade så ser du att det är helt olika delar som är i ingrepp växlingen 1-2 och 2-3
Det var detta jag ville att du skulle läsa:

The last long term problems are usually the hardest to diagnose. Shift related problems sometimes take a long time to surface as you can have long, drawn-out shifts, incorrectly timed shifts, slipping shifts or non-occurring shifts. All of these can start out almost non-noticeable and then get continually worse.
A common but easy discrepancy to find might be a slipping second gear which eventually changes to no second gear. Many things could be wrong but if the fluid is the right level and everything else is correct, the kickdown band is probably out of adjustment, worn out, or broken.

On pre-1971 727s and especially hard used units, it wasn't unusual to get engine spin or flare-up during the 2-3 shift. This is more often than not turned into the loss of 3rd gear with reverse quick to follow. Chances are the steel rings sealing the front clutch retaining drum to the reaction shaft have worn themselves or the I.D. of the drum. This was probably caused because the narrow bushing in the drum allowed the drum to "wobble" on the reaction shaft causing the rings and/or drum to be worn prematurely. From 1971 on, the bushing was lengthened and a few other front clutch items were redesigned to eliminate premature ring and drum wear.
Some of the older units had symptoms of low fluid during operation when in actuality, the level was correct. This was probably due to a partially clogged filter. In 1973 the filter was enlarged approximately 50% to prevent early restriction (if nothing is wearing out, the filter will probably never plug anyway).

Det är ingen bra sak om den varvar upp mellan växlingen 2-3 och jag TROR (rätta mig om jag har fel) inte du löser det med ett shift kit, utan du måste ta reda på problemet först, kan ju vara så enkelt som ett feljusterat kickdownstag
Ett olje och filterbyte kan göra under...

Zpinty
2010-07-05, 23:37
Om du tittar på funktionsbilderna på länken jag skickade så ser du att det är helt olika delar som är i ingrepp växlingen 1-2 och 2-3
Det var detta jag ville att du skulle läsa:

Det är ingen bra sak om den varvar upp mellan växlingen 2-3 och jag TROR (rätta mig om jag har fel) inte du löser det med ett shift kit, utan du måste ta reda på problemet först, kan ju vara så enkelt som ett feljusterat kickdownstag
Ett olje och filterbyte kan göra under...

Låter inge bra det här. Bytte turbin förra året och passade då på att byta olja och filtersats. SÅ det ska vara ok. Kanske att det kan vara kickdown wiren som inte är helt 100, men då borde den väll slira mellan 1-2 med eller?

Ska kolla oljan och wiren i morgon.
Om jag ska kolla wire så borde det väll vara så enkelt som att se till att armen på lådan inte dras för långt framåt eller??

mopar62
2010-07-06, 09:21
Nej, armen får inte dras för långt framåt för tidigt.
Vid full gas ska kickdownarmen vara framåt och vid tomgång ska armen vara i startläget (i princip så långt bak armen kan gå), alltså om wiren är för hårt spänd så kommer det bli konstigheter eftersom kickdownarmen följer hela tiden gaspådraget. Om kickdownarmen inte är rätt justerad (för hårt) så kan det resultera i att 3an heller aldrig går i. Om kickdown inte alls används (eller är för dåligt spänd) så matar lådan i 1-2-3 i en mycket snabb takt. Inte för att det är nyttigt, men om du vill se om det är något fel på lådan, lossa wiren och se till att kickdownarmen är i "startläget" och ta en liten runda med bilen, då märker du om den slirar mellan 2-3an.

Zpinty
2010-07-06, 23:04
Nej, armen får inte dras för långt framåt för tidigt.
Vid full gas ska kickdownarmen vara framåt och vid tomgång ska armen vara i startläget (i princip så långt bak armen kan gå), alltså om wiren är för hårt spänd så kommer det bli konstigheter eftersom kickdownarmen följer hela tiden gaspådraget. Om kickdownarmen inte är rätt justerad (för hårt) så kan det resultera i att 3an heller aldrig går i. Om kickdown inte alls används (eller är för dåligt spänd) så matar lådan i 1-2-3 i en mycket snabb takt. Inte för att det är nyttigt, men om du vill se om det är något fel på lådan, lossa wiren och se till att kickdownarmen är i "startläget" och ta en liten runda med bilen, då märker du om den slirar mellan 2-3an.

Skall hänga av den och se fall det funkar. Tack för det enkla testet....

Gunnar
2010-07-07, 00:46
Vänta nu lite...

Är det inte tvärt om...? Armen framåt vid stängt spjäll (tomgång) och längst bak vi fullgas...
Grejen med Mopar-lådor är ju att de är väldigt ömtåliga om kick-staget/wiren INTE är inkopplat, så att rekomendera att hänga av den låter lite konstigt i mina öron, men jag är absolut ingen expert...

Lite gaspådrag -> lågt tryck -> slirar i växlarna. Om man då har kicken bortkopplad, så slirar ju växlarna i även vid fullgas och då slits lamellerna ut ganska omgående...

Låter som att det är dags för en genomgång av lådan. Är inte så svårt på 904/727 då det inte behövs några specialverktyg för att ta isär eller sätta ihop.

Nisse Hult
2010-07-07, 06:01
Är det som att laga en punka på cykeln kanske... :D

mopar62
2010-07-07, 09:21
[QUOTE=Gunnar;27781]Vänta nu lite...

Är det inte tvärt om...? Armen framåt vid stängt spjäll (tomgång) och längst bak vi fullgas...
QUOTE]

Jo, det stämmer ju, så fel det kan bli när man inte har grejerna framför sig att se på.:redface:

Visste att det skulle komma... Att provköra utan kickdown inkopplad ska inte skada något nämnvärt... men då pratar jag inte busköra eller köra långstreckor... :)

Att den slirar utan kickdown inkopplad har jag ingen egen erfarenhet utav, min gjorde inte det.

DusterV8
2010-07-07, 11:57
Är det som att laga en punka på cykeln kanske... :D

ja ungefär :D

lancer
2010-07-08, 11:26
Enda skillnaden är väl att du behöver en glidhammare för att få bort oljepumpen, i övrigt så är det ungefär som att laga punka.

Jag menar kan man byta bromsbackar eller bromsbelägg så kan man plocka ner en gammal 904 (och få ihop den igen).

Nisse Hult
2010-07-08, 12:40
Okidoki. Då behöver man inte ens en glidhammare eftersom TH 350 ska också öppnas med en sådan
och jag har aldrig använt en hammare där. :good:

DusterV8
2010-07-08, 14:27
Okidoki. Då behöver man inte ens en glidhammare eftersom TH 350 ska också öppnas med en sådan
och jag har aldrig använt en hammare där. :good:

korrekt, det är inte rätt men fungerar lysande att skruva i bultar i dom hålen i pumpen som är tänkta för glidhamaren och sedan med mycket förstånd ta kobenet och dra ut pumpen med hjälpa av nämnda bult växelvis:) :)

Zpinty
2010-07-08, 18:34
Har varit taskigt väder så jag har inte testat ännu.

Om det nu skulle visa sig att allt e riktigt med lådan men den slirar ändå. Vad e det som behöver göras om jag lyfter ur lådan. Vad e det som behöver bytas? Finns det en massa saker som skall justeras och i så fal hur mm. Finns det info om renovering på nätet kanske? Vad behövs i repsats väg till ex?

Kan ju inte vara så svårt att fixa om det är som att byta en punka ;)