handdator

Visa fullständig version : Oljetråg 440

plommonet
2009-11-09, 11:00
Hallå tänkte byta tråget på motorn i vinter pga läckage vid pluggen(håller ej tätt)bilen äro charger70 med 440 och servo, så till frågan :kan man byta utan att lyfta ur eller är det för trångt att göra så , kanske bara lätta den från fästerna samt lossa styrstaget?

Ingo
2009-11-09, 14:37
Du kn rätt enkelt räkna ut om det funkar,genom att se var pickupen suger olja,alltså var tråget är djupast.
Är så länge sedan jag rev en 440 (1983) så jag har glömt exakt hur det såg ut,men oljepumpen sitter ju framtill så det borde finnas mer plats än i vissa andra motorer.
men lossar du motorfästen så kan du ju lyfta rätt högt.
Om det sitter oljeskvalpplåt blir det ju ännu lite trixigare..
Fast har för mig att tråget liksom var djupast mitt på nästan....

plommonet
2009-11-09, 19:52
Du kn rätt enkelt räkna ut om det funkar,genom att se var pickupen suger olja,alltså var tråget är djupast.
Är så länge sedan jag rev en 440 (1983) så jag har glömt exakt hur det såg ut,men oljepumpen sitter ju framtill så det borde finnas mer plats än i vissa andra motorer.
men lossar du motorfästen så kan du ju lyfta rätt högt.
Om det sitter oljeskvalpplåt blir det ju ännu lite trixigare..
Fast har för mig att tråget liksom var djupast mitt på nästan....

Man tackar, var under och tittade och det ser ut som du beskrev .Bort med styrstag och släppa motorfästerna så skall det kunna byta den vägen ,det som var trångt var över k-balken och sumpen ligger ju bakom så bakåt tror ja funkar bra

Gunnar
2009-11-09, 22:16
Det räcker inte med att bara byta kopparbrickan (eller sätta dit en) på pluggen?

plommonet
2009-11-09, 22:55
Det räcker inte med att bara byta kopparbrickan (eller sätta dit en) på pluggen?

Ledsen har redan provat detta, problemet kom när ja skulle rikta tråget för ett antal år sen (en inåtgånde buckla som uppkommit troligtvis av någon truckarm innan ja köpte bilen)

Ingo
2009-11-10, 09:52
Läckage under pluggen har jag varit med om på mopar,hela plugginfästningen hade liksom tryckts inåt och det blev en liten spricka undertill.
Har du liknande problem är tipset att du hårdlöder istället för att svetsa,mycket enklare att få tätt.
Har faktiskt ofta varit mässinglod kring pluggarna på jänketråg när man fått bort färgen..

plommonet
2009-11-10, 13:05
Läckage under pluggen har jag varit med om på mopar,hela plugginfästningen hade liksom tryckts inåt och det blev en liten spricka undertill.
Har du liknande problem är tipset att du hårdlöder istället för att svetsa,mycket enklare att få tätt.
Har faktiskt ofta varit mässinglod kring pluggarna på jänketråg när man fått bort färgen..

När jag riktade den så skarv vi upp med vinkelslip pga skarpa vinklar knackade ja ut och svetsade ihop det men det droppar (vad ja tycker)genom gängorna så ja tror att plugginfästningen har blivit skev av värmen!

Nisse Hult
2009-11-10, 14:52
...men det droppar (vad ja tycker)genom gängorna...1. Locktite oljetollerant gängtätning.
2. Tunn plasttätning som rörmokarna har på rulle. Gängtejp tror jag det heter.
3. Lin. ;)

plommonet
2009-11-10, 16:55
1. Locktite oljetollerant gängtätning.
3. Lin. ;)

Kanonförslag kan börja i den endan å se om det räcker ,har inte funderat åt dessa håll innan:):):good:

Steff
2009-11-10, 19:04
1. Locktite oljetollerant gängtätning.
3. Lin. ;)

Ja inte är det gängtape i alla fall, för det är snyftande ballader inspelade på kassett.

Nisse Hult
2009-11-12, 12:49
Ja inte är det gängtape i alla fall, för det är snyftande ballader inspelade på kassett.F*n... Det tog 7 sekunder innan den trillade ner. :D

DartHenta
2009-11-16, 23:21
(Om det nu skulle fortsätta att läcka och alternativet blir att ta veck tråget)

Hade av och på mitt tråg 3ggr förra vintern:mad: Hade blivit en spricka från en av skruvarna som håller oljepumpslocket på plats(smallblock).

Mitt tips är följande:Ta ur motorn på en gång så spar du tid, svordomar och huvudverk. Är ett helvete att få tråget tätt mot blocket när det skall tillbaks igen. Rinner fan olja från blockväggarna en hel vinter vill jag lova. Sen är det svårt att se om packningen hamnat rätt osv.

Rockmater
2009-11-17, 01:57
Instämmer med föregående talare. Har du tillgång till en motorlyft är valet enkelt.

Att lyfta i och ur en motor är inget bökigt och brukar gå utmärkt utan att ta bort huven. Då har du även möjlighet att fylla motorn på olja över natten när den är ur bilen och kan på det sättet lättare hitta läckage och åtgärda det när du lätt kommer åt och ser ordentligt!

plommonet
2009-11-17, 10:01
(Om det nu skulle fortsätta att läcka och alternativet blir att ta veck tråget)

Hade av och på mitt tråg 3ggr förra vintern:mad: Hade blivit en spricka från en av skruvarna som håller oljepumpslocket på plats(smallblock).

Mitt tips är följande:Ta ur motorn på en gång så spar du tid, svordomar och huvudverk. Är ett helvete att få tråget tätt mot blocket när det skall tillbaks igen. Rinner fan olja från blockväggarna en hel vinter vill jag lova. Sen är det svårt att se om packningen hamnat rätt osv.

tackar så mycke problemet är att ja inte har något att lyfta me så tanken var om det gick att byta så men visst är det smidigare att plocka ur den på en gång

DartHenta
2009-11-17, 13:12
Finns ju "Kinalyftar" till vettig peng på typ Biltema och liknande kedjor. Annars finns det ofta fina lyftar av god kvalitet på blocket som givetvis har något år på naken men som duger alldeles utmärkt. Väl investerade pengar enligt mig iaf:good:

----------
Bröst diskuterar vi gärna här men "naken" är väl mer åt det tveksamma hållet. :D
// Nisse