handdator

Visa fullständig version : Lite funderingar kring ca effekt /kompförhållande å Kam

Chevyforlife
2009-07-17, 17:16
Ja som rubrik lyder har en 350 i bilen Caprice-78a de är ett 4bultat Good Wrench block helt orginal men har bytt topparna till musse toppar(461) 62cc f-rum 160cc in å 65ut enligt mortec men tog å porta dom så skulle tippa på dom ligger på ca 170cc in å 80cc ut

Kan även fylla på med att topparna har fått störrer ventiler 2,02in å 1,6ut å lite omgjorda F-rum öppnade upp lite runt ventilerna å tog bort vassa kanter.

Kammen Gm hp.
0,50 Dur intake 222 exhaust 222
Sae Dur 290 290
Cam Lift ,298 ,298
Valve Lift ,447 ,447
Lobe Ctrs 110 118

Sitter även heders på den flowtec.

Men är lite lur på vad jag har för kompförhållande nu effter topp byte för ligger väl på 7:1? orginal med 76cc F-rum så skulle gärna vilja få reda på vad för förhållande de är nu å hur man räkna som?

Sen insug e ett orginal Gm aluinsug med en Edelbrock nånting? Ser mera ut som en gamal rockorkester men de är en Edelbrock..

Så fundera dels på hur mycket den borde ge om allt e skyst nu vilket de ska vara:) gissar personligen på ca350 där någonstans rätt eller fel?

Å vad man skulle kunna fortsätta med för å få ännu mera? Hade tänkt mig typ annat insug ett air gap eller liknande å lite vildare kam med rhoadlifters andra ventilfjädrar å ska även fräsa upp för större ventiler i vinter;) Men de ska hållas körbar ska gå som bruks å gatbil sommar/vinter med:D å även kunna dra någon husvagn å höbal på släp:good:

Hoppas på synpunkter å lite diskutioner kring min motor/ låda (Th 350) nu gilar å pröva å se vad som händer:D

Ragtop
2009-07-17, 21:11
Kanske detta kan hjälpa dig
http://www.campbellenterprises.com/Race%20math%20calculators.htm#compression%20ratio% 20calculator
Sven

Chevyforlife
2009-07-18, 07:34
Fint de där ska jag gå ut å kika mera ingående på sen:good:

Chevyforlife
2009-07-18, 15:45
Har kika å den där länken å försökte räkna ut komförhålande men de blide då riktigt galet för hamna endera på typ 16:1 eller nere på 5:6 tro inte jag förstod mig på den riktigt med min kassa kunnighet om engelska:mad:

Ragtop
2009-07-18, 17:36
Prova denna då här står det på serbokroatiska mycket lättare.
http://www.mopar70.com/html/comp.php
Sven

Chevyforlife
2009-07-18, 19:29
Tackar de där kom jag överrens med bättre;) tackar men så de var inte så jätte nogrant?
Dom värdena jag fick till närmast var 3,976"borr å 3,504"slag 348ci eller 101mm borr å 89mm slag å räknat på plana kolvar å med 1mm packning fick jag 11:18.1 i kompförhållande bra? dåligt? lämpligt? tycker de verka ganska bra ja:)

Så beräknat på de förhålandet hur pass vass kam kan man ha å ändå behålla körbarheten osv?

Chevyforlife
2009-07-24, 16:19
Ingen som tycker de e lite roligt/ intressant å hjälpa mig å fundera lite? Eller sitter ni bara i pasagerar stolen å njuter av en kall pilsner??:p

Chevyforlife
2009-07-27, 07:53
Har kika runt lite på comp cams hemsida å hitta några jag har lite funderingar kring;) Så Länkar till dom:good:
http://www.compperformancegroupstores.com/store/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=CC&Product_Code=12-246-3&Category_Code=HFTXE

http://www.compperformancegroupstores.com/store/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=CC&Product_Code=12-600-4&Category_Code=HFTT

http://www.compperformancegroupstores.com/store/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=CC&Product_Code=12-601-4&Category_Code=HFTT

Vore bra å få höra nå från någon som kan:good:

Steff
2009-07-27, 11:42
Lite matematik, om vi antar att kompet i din motor med 76cc topparna är 8,0:1 så är den totala förbränningsvolymen 716cc/(8,0-1) = 102cc
Minska 102cc med diffen mellan 76 och 62cc topparna => 102-14= 88cc

62 cc topparna ger en förbränningsvolymen a' 88cc och ett komp på 9,1:1

Med en så stor och tung bil som en Caprice och som dessutom ska dra husvagn skulle jag välja en snällare kam än de du räknar upp. De där kammarna kräver typ en 3000 varvs turbin och minst 3.90 utväxling. Då blir det en kamp att dra husvagn. Jag gissar att du har TH 350 std.turbin och 2,73:1

XE256H är mitt "vassaste" tips = 212°/218° .447/.454 LSA 110°
sedan finns en custom grind, 260AH-8 = 212°/218° .444/.444 LSA 108°
den ger nog lite "ruppigare" tomgång om man gillar sånt -och det gör man ju.

Chevyforlife
2009-07-30, 11:18
Ok så de kanske inte de är någon ide I vinter blir de anna turbin med högre stall 2800 å renovering av lådan + förstärkning;) Blir troligen annan utväxling å diff med blir roligare å sladda på vintern då:good: Men ska ju ändå gå som bruksbil denna å som du säger e stor å tung bil, men skulle vilja ha rejält å gasa med ska ju vara underhållande med.

Å tackar för hjälpen med kompen för tyckte de verka lite väl mycke de jag fick fram, Å ruppig tomgång e bara härligt de:good:

Pianoman
2009-08-05, 23:25
Håller med Steff med möjligen reservationen att jag skulle leta efter någon med större LSA.
Har du runt 9 i komp så är nog en tätare kam att föredra.

Chevyforlife
2009-08-07, 15:44
Ja men hur pass långt når man i efekt å vrid då? Är väl bara som så att i värsta fal får man öka på kompen:good: Sen är jag lite dålig på sånna termer typ Lsa så förklara gärna varför? å Vad de betyder;)

nova383
2009-08-07, 18:49
Ja men hur pass långt når man i efekt å vrid då? Är väl bara som så att i värsta fal får man öka på kompen:good: Sen är jag lite dålig på sånna termer typ Lsa så förklara gärna varför? å Vad de betyder;)

LSA = Lobe separated angle stavvning? alltså vimkel mellan högsta punkten på insugsnocken & avgasnocken. motsatsförhållandet till over lapp ????? :?
Kompen kan du ju tänka så här . Ju mer tryck innan = mer tryck efteråtmer tryck = mer pulver, Sen är det inte alltid att man tjänar nåt på att hysta på ett par gamla mussetoppar för att få upp kompet, Moderna förbränningsrum & insugskanaler + anpassad kam kan räcka långt på 9:1 Vortectopparna kanske ?

Chevyforlife
2009-08-09, 16:21
Med andra ord hur tight dom öppna? Ja topparna är i grunden 461 toppar men portade in/ut in blev de mest matchportning men ut e dom bra mycket hägre å betydligt jämnare å finare böj å tillsnyggat runt grytan;)
Har även fundera på större ventiler i vinter men frågan om de ger så mycke å sätta in större in tänkte på hur tajt de blir mellan cylindervägg å ventil om de bara stör flödet? Ut borde de ju inte vara någon fara?
Nja har kika lite på dom å med snyggt portade musse toppar borde de ju gå å komma upp i samma efekt? Å går planen på å bygga flödesbänk i kraft i vinter så borde de gå å göra underverk:good:

Chevyforlife
2009-08-11, 09:35
LSA = Lobe separated angle stavvning? alltså vimkel mellan högsta punkten på insugsnocken & avgasnocken. motsatsförhållandet till over lapp ????? :?
Kompen kan du ju tänka så här . Ju mer tryck innan = mer tryck efteråtmer tryck = mer pulver, Sen är det inte alltid att man tjänar nåt på att hysta på ett par gamla mussetoppar för att få upp kompet, Moderna förbränningsrum & insugskanaler + anpassad kam kan räcka långt på 9:1 Vortectopparna kanske ?

Ah inte riktigt vaken när jag läste sist, nu är jag med helt på vad du mena;) Men borde de inte gå å uppnå en snäll atityd på lågvarv med en vass kam å rhoadlifters? För dom"lura" väl motorn å tro att kammen är snällare än vad den är upp till 3500varv å borde ju då funka med hyfsat moderat stall å komp?

För alltid härligt å varva lite:D Sen finns de vissa glapp käftar i bekantskapen med eldfåglar som borde sättas på plats av en skabbig caprice:p

Chevyforlife
2009-09-04, 16:01
Ingen som har någon erfarenhet av sånna lyftare?

Pianoman
2009-09-04, 23:15
Har ingen erfarenhet av de lyftarna, men i mina ögon är en vinkel en vinkel s.a.s.
En kam med mycket överlapp kan ge mer mos på toppen; jättekul i en bromsbänk.
Det som flyttar din bil är dock INTE den högsta hk siffran som motorn pumpar fram utan snarare mängden vrid. Eller om man så vill den totala mängden effekt från tomgång till maxvarv. En motor som är död på låg och mellanregister och jättehög peak, kommer inte acca bilen lika snabbt som en "bredare" maskin med ngt mindre toppeffekt.

Chevyforlife
2009-09-05, 00:15
Ja men är ju som de jag eftersträvar med å köpa sånna lyftare att kombinera ett fint vrid i botten å sen även en bra klämm i toppen å dom ska ju fungera på de viset som jag har förståt de hela?
Men kan ju vara ute på hal is vad vet jag:? å sen som de står tidigare i tråden är de ju en tungbil så bra botten vrid är ju en klar fördel å även om de ska monteras drag så man kan ha med sig husvagn, så med sånna lyftare ska man ju inte behöva nått mördar stall på 3000varv:)

Steff
2009-09-05, 09:32
Jag har sparat ett test som Hot Rod Magazin gjorde på Rhoads Lifters, testet är i från 1986 så det är inge nytt påhitt dessa lyftare.

Iallafall, motorn som bänkades var en 383 csb stroker, vid 2500 rpm som var lägsta testade varvtalet ökade momentet från 320 till 345 lb/ft och effekten från 160 Hp till 173 Hp

Man skriver också att på tomgång så får man ett klapprade/klickande ljud ifrån ventilerna liknade en mekankam och att tomgången blev bättre men inga siffror på hur mycket tomgångs vacuumet ökade.

Mer intressant från detta test var att samtidigt jämfördes ett Weiand två plans insug, ett Performer och Torker II. Weiand och Performer gav 10-20 Hp mer effekt genom hela varvtalsregistret 2500-6000 rpm.
Man jämförde också en Erson kam mot en Comp cams.

Nu vet jag ju inte hur tillförlitligt dessa siffror är, för det kan ju vara så att den största annonsören i tidningen fick bäst siffror, eller??

Kent
2009-09-05, 16:13
Rhoads-lyftare är en nödlösning, precis som MSD-tändning, för de som inte anpassat förgasarens bränslekurva i tomgångskretsen så att motorn får en tillräcklig mängd förbränningsbar blandning p.g.a. den svagare vakuumsignal som en vassare kamaxel ger.

Chevyforlife
2009-09-05, 21:43
Jag har sparat ett test som Hot Rod Magazin gjorde på Rhoads Lifters, testet är i från 1986 så det är inge nytt påhitt dessa lyftare.

Iallafall, motorn som bänkades var en 383 csb stroker, vid 2500 rpm som var lägsta testade varvtalet ökade momentet från 320 till 345 lb/ft och effekten från 160 Hp till 173 Hp

Man skriver också att på tomgång så får man ett klapprade/klickande ljud ifrån ventilerna liknade en mekankam och att tomgången blev bättre men inga siffror på hur mycket tomgångs vacuumet ökade.

Mer intressant från detta test var att samtidigt jämfördes ett Weiand två plans insug, ett Performer och Torker II. Weiand och Performer gav 10-20 Hp mer effekt genom hela varvtalsregistret 2500-6000 rpm.
Man jämförde också en Erson kam mot en Comp cams.

Nu vet jag ju inte hur tillförlitligt dessa siffror är, för det kan ju vara så att den största annonsören i tidningen fick bäst siffror, eller??

Haha ne bero ju på hur man ser de teste är gjort 1år innan jag föddes så:p

Intressant de där är ju rätt rejäl skillnad i både vrid och effekt så är ju helt klart något å fundera över om de nu är så eller som du säger att största annonsören fick bästa siffror:p
Är de Edelbrock Performer? isf har jag planerat ett sådan i vinter;)

Otroligt tacksam för ett bra svar i alla fal:good:

Chevyforlife
2009-09-05, 21:51
Rhoads-lyftare är en nödlösning, precis som MSD-tändning, för de som inte anpassat förgasarens bränslekurva i tomgångskretsen så att motorn får en tillräcklig mängd förbränningsbar blandning p.g.a. den svagare vakuumsignal som en vassare kamaxel ger.

Nja isf skulle man ju kunna säga de om variabla ventiltider på moderna motorer å så där håller jag väl inte riktigt med.. Är väl snarare ett försök till att få en motor å gå bättre genom hela registret, mena spelar ju ingen roll vad de är för motor så en vass kam är en vass kam man få ju kompromissa hela tiden i vad man är ute efter?

Har ju mera duration å i regel mindre nock vinkel ju sämre botten drag å sämre fyllnadsgrad på låga varv.. Men har man förgasare med lika många spjäll som insug tex 4st stående weber ska de inte vara nå problem å få till en stadig tomgång oavsett vilken mördarkam man har.. Inte för att jag tänkt sattsa på de 32000 på misab för de paketet:eek:

Kent
2009-09-05, 23:04
Alla motorer har kompromisser för att uppnå ett specifikt mål.

Att ge motorn en stadig tomgång har inget med hur många spjäll förgasaren har, däremot att den får rätt mängd förbränningsbar blandning genom hela registret, även genom tomgångskretsen .

Rhoads är en kompromiss, liksom MSD, som man kan vara utan, de ger inget mervärde.

Chevyforlife
2009-09-07, 00:15
Jo hur mycke man än försöker så kan alldrig luften bli lika jämt fördelad a en förgasare med 2spjäl som 4st med 8spjäll, men är ju en egentligen ovidkommande fråga för kommer aldrig i livet ha råd att punga ut 32papp på nåt sånt..

Nu var de ju inte enbart för tomgångens skull jag fundera på sånna lyftare utan för å få ett fint bottendrag å mellanregister i motorn pga att de är en bruks bil å ska änvändas med släp ibland å husvagn så jag inte måste ha så högt stall..
Sen ang bestykning å förgasare vart ska man vända sig för å ta reda på info om en gamal edelbrock? för misstänker att de är hyfsat felbestyckad för del ligger den nu på ca1,7 lugn å långkörning å de tycker ja är helt åt skogen, sen när man stänger av den ruppar till på gasen å vrider av så går de en par sek sen hör man hur bensin i avgas självantänder:eek: men stiftena ser helt klokrena ut i färgen:?

Kent
2009-09-07, 01:29
Jo hur mycke man än försöker så kan alldrig luften bli lika jämt fördelad a en förgasare med 2spjäl som 4st med 8spjäll, men är ju en egentligen ovidkommande fråga för kommer aldrig i livet ha råd att punga ut 32papp på nåt sånt..

Nu var de ju inte enbart för tomgångens skull jag fundera på sånna lyftare utan för å få ett fint bottendrag å mellanregister i motorn pga att de är en bruks bil å ska änvändas med släp ibland å husvagn så jag inte måste ha så högt stall..
Sen ang bestykning å förgasare vart ska man vända sig för å ta reda på info om en gamal edelbrock? för misstänker att de är hyfsat felbestyckad för del ligger den nu på ca1,7 lugn å långkörning å de tycker ja är helt åt skogen, sen när man stänger av den ruppar till på gasen å vrider av så går de en par sek sen hör man hur bensin i avgas självantänder:eek: men stiftena ser helt klokrena ut i färgen:?

Ditt resonemang angående antal spjäll tyder på att du inte känner till att det är det atmosfäriska trycket som fyller cylindrarna med luft?

Ditt resonemang angående Rhoads tyder på att du inte förstått att välja rätt kamaxel till ändamålet från början?

Vilket nummer har din E-brock (Carter-clone) fugge?
Om motorn glödtänder när du stänger av den tyder det på att spjällöppningen är för stor vid tomgångsvarv, vilket kan ha fler orsaker, men om man förutsätter att motorn är fri från ALLA mekaniska, elektriska eller vakuumproblem så är det sannolikt att tomgångskretsen är för mager för applikationen samt att det möjligen är nödvändigt att anordna "idle bypass air" för att få igen spjällen så att inte mer än ca.1mm syns av off-idle skårorna under spjällkanterna med bibehållen styrka på tomgångsvarv.
Eller så kanske rentav PCV-ventilen saknas eller är kass?
Hur mycket vakuum är det i insuget vid tomgångsvarv med och utan växel ilagd och vilket varv erhålls i båda lägena?

Steff
2009-09-07, 11:40
Det är riktigt som Du säger "Chevyforlife" att tanken med Rhoadslifters är att duration och ventillyftet ska minska på lägre varvtal och göra kammen snällare och därmed bredda motorns effektiva register.
Det är väl därför ventilerna klappar på tomgång.
Det effektiva registret i en motor är ca. 3000 varv så det man försöker göra med div. olika hjälpmedel så som rullkammar, varriabla kammar, varriabel insugslängd och på 2-taktare rörlig avgasport är att bredda varvtalsregistret.
Det vore kul om du provar Rhoads och att vi får ett omdömme på om de funkar. Annars är det dyra alternativet rullkam.

Kent
2009-09-07, 15:50
Det är riktigt som Du säger "Chevyforlife" att tanken med Rhoadslifters är att duration och ventillyftet ska minska på lägre varvtal och göra kammen snällare och därmed bredda motorns effektiva register.
Det effektiva registret i en motor är ca. 3000 varv så det man försöker göra med div. olika hjälpmedel så som rullkammar, varriabla kammar, varriabel insugslängd och på 2-taktare rörlig avgasport är att bredda varvtalsregistret.
Det vore kul om du provar Rhoads och att vi får ett omdömme på om de funkar. Annars är det dyra alternativet rullkam.

Först skriver du "tanken med Rhoadslifters är att duration och ventillyftet ska minska på lägre varvtal och göra kammen snällare och därmed bredda motorns effektiva register."
Vilket är själva kompromissen och en oförutsägbar sådan då funktionen varierar beroende av oljans viskositet och motorns drifttemperatur.

Sen skriver du att "Det effektiva registret i en motor är ca. 3000 varv", vilken motor menar du och varför skulle man då vilja bredda varvtalsregistret enligt ditt resonemang, som verkar en aning förvirrat?

Det har gjorts otaliga tester med Rhoads-lyftare av folk som är mer eller mindre kunniga, men ju fler som får ökad skicklighet i tuning och förståelse varför och hur en förbränningsmotor fungerar som den gör desto fler upptäcker att Rhoads är en begränsning för prestandan och som sagt ger ett oförutsägbart resultat samt att de för oväsen som i vissa fall är outhärdligt.
Ett av de oförutsägbara resultaten kan vara spikningar p.g.a. för högt cylindertryck vid "fel" applikation.

Det är bättre att korrigera symptomen än att tillföra fler "felkällor"................

Steff
2009-09-07, 17:19
Ta det lite lugnt nu Kent..... när jag säger motor så menar jag såklart de motorer vi sysslar med på detta forumet. Och vad gäller effektiva varvtals registrer så vet ju både du som jag att momentkurvan är bara hyggligt bra på ett begränsat varvtalsområde, eller hur?
Sedan finns det såklart bättre och sämre lösningar på att få detta varvtal bredare.

Jag har inte själv provat Rhoads men har hört dom "live" och de lät som mekanlyftare. Funktionen fick jag inget bra svar på den gången men det fick jag ju nu, -tack.

Steff
2009-09-07, 20:50
Hittade ett test på insug i från Hot Rod mag 1984
16 st insug bänkades på en csb 350 med 8,5 i komp och en Comp cams 252°
de jämfördes mot ett Quadrajet insug + Holley 650
De två bästa var Edelbrock 2101 Performer och Weiand TEAM G, de gav ca. 15 häst mer än std. insuget. (ca.260 Hp @4500 rpm)
Sämst var ett Holley street Dominator #300-1 som gav 35-50 häst mindre är std.
Man mätte också avgastempen på varje cylinder och minst skillnad på tempen =bäst fördelning av luft/bränsle hade...........std. insuget.

Ett insug som inte testades och anses vara bra var Chevas Z28/LT1 insug.
Edelbrock Performer RPM ser ut att vara en direkt kopia av Z28/LT1.

Chevyforlife
2009-09-08, 14:28
Ditt resonemang angående antal spjäll tyder på att du inte känner till att det är det atmosfäriska trycket som fyller cylindrarna med luft?

Ditt resonemang angående Rhoads tyder på att du inte förstått att välja rätt kamaxel till ändamålet från början?

Om motorn glödtänder när du stänger av den tyder det på att spjällöppningen är för stor vid tomgångsvarv, vilket kan ha fler orsaker, men om man förutsätter att motorn är fri från ALLA mekaniska, elektriska eller vakuumproblem så är det sannolikt att tomgångskretsen är för mager för applikationen samt att det möjligen är nödvändigt att anordna "idle bypass air" för att få igen spjällen så att inte mer än ca.1mm syns av off-idle skårorna under spjällkanterna med bibehållen styrka på tomgångsvarv.
Hur mycket vakuum är det i insuget vid tomgångsvarv med och utan växel ilagd och vilket varv erhålls i båda lägena?

Jo de är jag mycket väl medveten om men går ändå inte å gå ikring att ett spjäl per cylinder är bästa lösningen..

Va? Rätt kamaxel för ändamålet har väl inget med de å göra? Är ute efter å ha bra botten å topp på motorn å finns de inga sådana hydralkammar så måste man väl försöka på något annat sätt lösa de..

Ska kolla upp numer på gasarn, men glödtänder gör den bara om man vrider av den direkt när man har hård kört den får den ta igen sig på tomgånge en stund så är de lugnt, men den självantänder bensin i avgaset när man vrider av den Pcv sitter de där å den funkar. Har inte kolla vakum men kan göra de med..

Chevyforlife
2009-09-08, 14:33

Ja vad de jag tyckete, Sen om de klappra lite på tomgång de får väl ses som ett skönhetsfel isf. Ja de med rörliga portar på e 2-taktare gör ju en otrolig skillnad,

Lutar åt att prova Rhoads så man får se vad de gör läste någon annastans någon som hade prova med dom enbart på avgas å fått en väldigt trevlig motor tydligen;)

Sen ska jag kolla upp vad de är för insug som sitter på min e ett GM alu insug finns de nå gjutnummer på insuge så man kan kolla upp de på?

Steff
2009-09-08, 18:46
Identifiering av gjutnr. hittas i länken.

http://www.nastyz28.com/sbcmenu.php#intake

Chevy4fun
2009-09-13, 16:58
Hittade en grymt bra sida med dyno testade motorer som är trimmade. Över 100 st med olika specar med volymer från 350 till 409.
Även kompet finns med.

Kan ju vara ett bra rikt märke för dom som är på effekt jakt :)

http://www.ryanscarpage.50megs.com/combos1.html

Steff
2009-10-04, 16:48
Kent, jag såg på något ställe att Du refererade till en viss Jim Hand i USA.
(Jim Hand kör en stor Pontiac hgv. fort på strippen)

I vilket fack vill Du placera Jim, till de mer motorkunniga eller mindre kunniga?

Chevyforlife
2010-02-17, 15:22

Här kommer lite bilder på fuggen å så på gjutnumret tog lite tid men nu så;)

Gjutnumer
http://i276.photobucket.com/albums/kk5/Amazon_Sleper/chevy/DSCN0862.jpg

Gasaren från lite håll..
http://i276.photobucket.com/albums/kk5/Amazon_Sleper/chevy/DSCN0866.jpg
http://i276.photobucket.com/albums/kk5/Amazon_Sleper/chevy/DSCN0869.jpg

Hoppas nu du får den info du behöver kent;)

Kent
2010-02-18, 18:03
Ok, du har ett bra ämne i.a.f.
Men denna modell behöver lite hjälp i tomgångskretsen, den är för mager och orsakar problem med glödtändning och "nozzle drip", d.v.s. att det droppar bränsle från spridarna vid tomgångsvarv vilket ger en okontrollerad förbränning och oförbränt bränsle dumpas ut i avgassystemet och får dina ögon att rinna när du står bakom bilen.
Ännu en tydlig indikation på detta är det sotiga locket på förgasaren.
De primära och sekundära accpumpstillskotten kan behöva förstoras en aning för bättre gassvar.
Hålen för blandskruvarna behöver öppnas en aning, för bättre kontroll på tomgången.
Luftspjällens öppningsgrad på denna modell är inte justerat till max 800cfm, vilket är förgasarens kapacitet.
Allt detta går att åtgärda, vilket råkar vara min specialitet.
När detta är åtgärdat så kommer du att glömma Rhoads-lyftare och en tändpunkt ställd långt utanför skalan......

Chevyforlife
2010-02-19, 13:28
Se där ja tackar mycke för den infon, Ja har vare ett helvete å få den å gå som folk på tomgång.. Å sen luktar den ju vidrigt som du säger.. Fast tändnigen står ganska så lågt på den nu en tro den står runt 12 utan vacum fast å andra sidan är jag van volvo som man kan köra med mördar förtändning på typ 20-25grader;)

Men till de viktigaste hur går man till väga med de här då?

Å vad e de för förgasare egentligen??

Kent
2010-02-19, 14:51
Ok,
Till att börja med så gör man en fullständig genomgång/renovering av förgasaren.
Sätter i bussningar i spjällplattan, om det behövs.
Byter lyftkam till sekundärnålarna, om den är sliten.
Justerar stoppet för luftspjällen så att förgasaren får full flödeskapacitet.
Gängar hålet ovanför APT justeringen för en NPT plugg, så att cruiseblandningen kan justeras under gång.
Mäter upp, justerar och anpassar tomgångskretsens luftmunstycken, stigarrör, kanalstrypning, utsläppshål vid blandskruvarna.
Mäter upp, justerar och anpassar de primära och sekundära accpumpstillskotts utsläppen.
Mäter upp justerar och anpassar huvudkretsens luftmunstycken, bränslemunstycken och primärnålar.
Anpassar och justerar sekundärkretsens lufttillskottsrör samt bränslenålar.
Måtten utförs i tusendelar av tum.
Anpassningarna i kretsarna görs utefter motorstorlek, kompression, kamaxel o.s.v.
Monterar ett nytt packningskit, ny flottör och choke pull-off.....

Det är ungefär vad jag brukar göra.
Om du vill ha hjälp med detta så kan du skicka förgasaren till mig?
Skicka ett PM i.s.f.

Edelbrock lät Magneti Marelli Powertrain USA, Incorporated, som hade köpt licensen av Rochester, tillverka en serie om 7 st olika Quadrajet förgasare åt sig under några år innan och runt 2000, tyvärr begrep folk inte hur bra dessa var, de var en aning dyrare än AFB-clonerna och inte var de högglanspolerade heller, så folk köpte hellre de billigare och avsevärt sämre (och blanka) AFB-clonerna som såldes i mängder, typ 50 gånger fler, så de lade till slut ned serien med Q-jet, tyvärr som sagt.
BTW, GM övergav AFB till förmån för Quadrajeten i mitten på 60-talet av flera anledningar.

Chevyforlife
2010-02-19, 16:09
Aha de var ju inte direkt lite de inte:? Synd de var så pass mycke annars hade jag nog villa gjortet själv är intressant å veta hur å varför å sen få de å funka själv men dra iväg ett Pm..

Men den växer med andra ord inte på träd den här gasaren...

Chevyforlife
2010-07-12, 19:18
Ja har montera på förgasaren (å renovera topparna) å bilen går riktigt fint.. Men höll på å sjustera tomgångsblandningen idag å för ej upp vacumet över15,5-16in/hg 8-850rpm fick upp den till ca16-16,5in/hg men då låg tomgången på styvt 900rpm..
Kliver ner på ca650rpm med driven i utan tillstymelse till å stanna:good:

MEn Kent har titta å läst instruktionerna jag fick av dig å kommer inte 100 på de klara hur du mena jag ska sjustera som:? På ena stället står de att så högt vacum å stadigtomgång som möjligt å sen står de att jag ska skruva in till strax innan den börjar sjunka i varv å gå dåligt, men tycker vacumet följer med samma väg? Har jag missa något? Skruvarna står på 4,75varv ut.

Sen vet jag inte om de har med förgas å göra men när ja kliver på kick-down så känns de som den går "segt" för å sedan komma i en jävla fart? Kan de ha å göra med som jag tro lite väl lansvängsvänlig utväxling 2,73?

Chevyforlife
2010-09-16, 00:14
Ja mitt motor recept finns på första sidan i denna tråd..

Men lur nu på ny kam i vinter å har kika på några som jag tro skulle bli ganska bra med de som sitter i min motor.

http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=2325&gid=297

http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=2505&gid=309

http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=2447&gid=294

http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=2412&gid=292

http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=2467&gid=296

http://www.compperformancegroupstores.com/store/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=CC&Product_Code=12-238-2&Category_Code=HFTXE

http://www.compperformancegroupstores.com/store/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=CC&Product_Code=12-242-2&Category_Code=HFTXE

Ja de är i alla fal vad jag har titta på.. Är ju ute efter hyfsad bränsle ekonomi å bra skjuts.. Men som jag har förstått den så ju mindre duration å högre lyft så mer botten drag å vise versa för högre topp effekt?
Är inte ute efter å vinna nå bromsbänks SM utan vill bara kunna riva lös bakhjulen rejält å gärna att den rita från stillastående när man kliver på..

NU blir de ju annan växling i bak bero väl lite på vilken kam med såklart men har fundera på 3;23 eller 3;42 å konverter har jag redan köpt en så ett stall på 2300-2600 är den specad tilll..

Ja fick ju inge svar på mitt sista inlägg men har pöva höja tändningen lite från 5 grader initial till 10 å tycker tvekan blev lite mindre.. Men kan ju även bero på 2;41 i bakaxeln men borde ju ändå dra jämt?

Så då faller ju såklart tankarna på kammen som inte är en direkt modern profil, därför jag fundera på kam uppgradering sen om de blir i vinter eller sommar eller nästa vinter de återstår att se..

Drar ca 1,4milen långkörning ca 140km å jämn gas (eller någon omkörning blev de) i 10mil..

Blev ett långt inlägg men har mycke funderingar å har inte lärt mig å komma under fund med kammarna till V8 än:redface: Å de är ju en hel jungel..

Så tur de finns forum som detta så man kan bolla lite ideer med folk på andra sidan landet;)

Kent
2010-09-16, 08:47
2.41 eller 2.73 eller vad det nu var du hade är ju inga rivstartsutväxlingar precis.

Med din kombination så skulle jag välja en 3.42-3.73 utväxling utan att byta kamaxel?

Om du vill bränna däck vid korvkiosken så är en helt standard kamaxel ett naturligt val, då den ger effekten i det lägre varvtalsregistret.
Kanske en 225in/235ut vid .050" lyft med 113-114 LSA?

Chevyforlife
2010-09-16, 10:47
För som de är nu när man åker så vist den går väl bra men är ju jätte slö i botten å är de blött ute å man trampa fullt så släpper den ju inte i början där imot strax innan den ska växla upp till 2an då river den lös lika dant om man kliver på fullt när man har fart uppe så den växlar ner...

För är presic jätte trög innan den kommer till runt 3000rpm då vaknar den till å som sagt när de e fuktigt så spinner den hysteriskt då..

Nja är väl inte enbart ute efter å bränna däck vid kiosken (bli så långt å åka har 3 mil dit)

Sikta på en kam med varvtalen 2000-6000 å tänkte sätta dit ett performer RPM 1500-6500 Konverter på 2300-2600 stall å endera 3;23 eller 3;42.

Ok de du säger är ju nästan en kam med dom värden jag har? Men de jag undra e då varför? Å hur tänker du då? Å varför fungera den kamen som den gör?

Finns de någon bra litteratur å läsa på om just detta vill liksom inte veta bara att den kammen ska jag ha utan vill veta varför den funger som de gör:?