handdator

Visa fullständig version : köpa nytt batteri...vilket?

Jakan Jaevul
2003-11-19, 12:47
Är på jakt efter ett nytt batteri till min Mustang GT -87 och skulle behöva tips på vilket jag ska införskaffa.

BeeKeeper
2003-11-19, 22:04
Om det inte är en "bruksbil" som används regelbundet så köp en strömbrytare till batteriet så håller det längre.

http://www.mekonomen.se/inetkat/Catalog_images/tillbbild/small/40-33102.jpg

Jakan Jaevul
2003-11-20, 08:30
Hade tidigare ett Optima Röd men i samband med en liten kortis i bilen så blev batteriet urladat å gick inte att ladda upp igen.
Det batteriet e kasserat nu.
Alltså...Jag har för närvarande inget batteri och skulle behöva ett nytt.
Mycke möjligt att jag införskaffar ett nytt Optima men det finns juh fler märken på marknaden så jag vill bara veta vad ni har för erfarenheter av dom och vilket ni tycker jag ska köpa.
//Kristian

Nova67ss
2003-11-20, 20:32
Inte biltemas...iaf.

Känn på viktskillnaden på 2 lika ström/timmar starka batterier så känner ni skillnad på biltemas och ett kvalite batteri..

Pianoman
2003-11-24, 22:31
Kan man ha ihjäl ett Optima?
Mitt hittades i ett soprum. Sattes i laddaren och fungerar som klockan. Drog igång polarens Commodore trots -10 grader och knappt 11 volt på mätaren. Optima får min röst i alla fall.

Jakan Jaevul
2003-11-25, 09:06
Nu när lönen e här så blir det Optima som ska inhandlas.
Ja, man kan döda Optima om man laddar ur dom ordentligt..vilket mitt blev =/ har man det bara ståendes så håller den laddning i typ 1 år eller så utan ta skada.

MoPar66
2003-12-07, 09:28
nåt annat bra tips på batteri förutom optima?

cyclone_gt
2003-12-07, 11:55
kasta aldrig bort ett "urladdat" optima batteri... utan försök alltid att ladda upp det med optimas egen laddare om ni känner någon som har en sån... dom laddar tydligen på ett annat "sätt" en dom traditionella laddarna...

jag fick lära mig det av en mekaniker hos Henrik Roos viper team och dom har en ganska god kontakt med optima....och enligt vad han sa så går det inte att döda ett sånt batteri... bara ladda med rätt laddare...

det finns säkert replikor på dessa laddare men jag har inte forskat nå djupare i ämnet.... nån som kanske vet :?: :?: :?:

383
2004-01-17, 15:48
Maxxima 900 kanske? ett sådant har jag och det har funkat förträffligt i 4år men jag tar alltid bort polen på vintern och det är ju en sommarbil det sitter i så hur det funkar i en året runt bil med en massa extrautrusning vet jag inte.

wowbagger
2004-01-17, 16:56
Om man köper ett dyrt batteri,tycker jag att man ska ha en laddare som e bra,inte något analogt rassel från Biltema.Köp en CTEK.. :D

383
2004-01-17, 17:12
Jajamen en sådan har jag också(den minsta) och det kan jag säga att det är den bästa laddaren jag någonsin använt!!!
Alla mina bilpolare gick och köpte sådana inom ett år efter att dom kom ut på marknaden och ingen har ångrat det köpet.

vigg
2004-01-18, 00:59
Peronligen tror jag att optima har "egna" laddare för att få sälja lite mer...annars skulle du behöva en speciell laddare i bilen också.Optima går att döda med upprepade djupurladdningar..även om de tål det bättre än många andra.

Mattias_H
2009-01-13, 17:45
gammal tråd men slipper kanske att mitt första inlägg blir ett "sök först" :D
Är optima fortfarande det som gäller? måste ha nytt batteri till en aspen...
Vill ha ett prisvärt batteri som tål att laddas ur.

Ingo
2009-01-13, 20:20
Inget startbatteri tål att laddas ur.
Optima har aldrig varit bästa alternativet om risken finns för urladdning.
Vad som är bra med optima är att man har en rejäls starteffekt när bilen ska startas,men glömmer man på lyset så är ett optima lika dött som ett vanligt batteri,och jävligare att ladda upp,då det tar emot ström sämre än vanliga batterier.
Möjligt vis att passiviseringen i batteriet blir mindre än ett konventionellt.
är det risk för urladdning,och det är en sommar bil,fungerar ett fritidsbatteri utmärkt.
har inte samma kallstarteffekt,men har rätt mycket kräm och tål djupurladdningar.
men köp så billigt som möjligt,och håll efter vattennivån i batteriet.

87gt50
2009-01-14, 08:18
Optima lever på gamla meriter. Det var ett j-ligt bra batteri för kanske 10 år sedan, men efter det att 2 st gett upp för mig på racebilen, som jag kör med laddande generator, så har jag gett upp dem och kör nu istället med Odyssey. Knappast billiga, men lätta och betydligt bättre. Vill man ha det bästa i deep cycle batterier så kolla vad bilstereotomtarna använder, de brukar ha rätt bra koll, och vad jag hört så är det Odyssey som gäller.

Jag är för övrigt inte den enda som haft problem med att nya Optima packat ihopa för dem. MSD-boxarna som generellt används är rätt krävande, och det märks direkt med misständningar m.m när batterierna inte hänger med. Mycket irriterande när man torskar elimineringsrundor pga att bilen börjar misstända... Dessutom är det mycket möjligt att Fuel injected bilar är känsligare...

mvh

Jocke