Hej! Jag är lite fundersam över tändningen på min 440, jag bytte kamdrivning under vintern men har inte rört tändningen något. Jag kollade nu för skoj skull vad den stod på och den står på ungefär 30 grader föd. Jag tycker det verkar högt mot vad dom original ska stå. Jag vet inte vad det är för kam som sitter i men känns som dom gjort något åt smogen(440 -77). Motorn går bra, svarar bra, lättstartad både varm och kall. Kan tilläggas att vakuum regleringen inte verkar funka, ingen skillnad på gången om jag lossar slangen och kan inte se att det rör sig något i fördelaren när jag suger i slangen. 30 grader alltså på tomgång och varvar jag lite så vikterna slår ut fullt så är tändningen på runt 50 grader, tycker det borde vara lite för hög tändning men motorn går jättefint och slår inte tillbaka vid start heller eller något sånt. Kollade även att nollan stämde på damperns märktejp( bytt damper). Beror det på en annan kam eller vad är det som gör att den kan stå så pass högt? Provade att vrida ner tändningen mot 15-12 grader som sägs vara original men då dör nästan motorn och går väldigt illa, så alltså bäst där den stod på ungefär 30 grader. Tankar och ideer här tas tacksamt emot. Mvh.Jimmy