Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Asbest i äldre "jänkare" (Nojja)

Reg.datum
    Apr 2017

Standard Asbest i äldre "jänkare" (Nojja)

Har en Oldsmobile från 1967 och jag går i tankarna att genomföra en rullande renovering på denna. Bilen är relativt oskruvad och framvagnsdetaljer, bromsar och sådant är original och det är här problemet kommer. Original från 67 innebär en massa asbest. Jag vill verkligen inte vara i närheten av denna mineral och nu på tur står bromsarna som säkerligen inte är bytt då bilen under många år stått i en lada. Hood Linen, det vill säga mattan under motorhuven är sannolikt inte heller bytt och består säkert av en del asbest. Går därför i tankarna att låta en verkstad göra jobbet när det gäller bromsar och sådant som kan innehålla asbest för att på så sätt eliminera detaljer som innehåller detta ämne.

Ni rutinerade här inne har sannolikt stött på detta, hur har ni gjort och hur hade ni agerat i mitt fall? Jag mekar mycket, men är livrädd för asbest, framförallt nu när jag blivit farsa. Vill liksom inte släppa in asbesten i huset.

En annan tanke är att köra sommaren ut och sälja bilen, för att sedan köpa någon som är någorlunda renoverad i bland annat bromssystem etc.

Jag kanske "nojjar" för mycket, men hur hade ni gjort?

Reg.datum
    May 2010

Standard

Använd andningsskydd, så slipper du vara rädd.
    //Bengt

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Du övernojjar. Så länge du inte river runt i det så är det ofarligt. När du håller på med det så det dammar kan du använda ett bra munskydd. Betvivlar för övrigt att det är originalbromsarna monterade än idag.
    BB Nova -68
    Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52
    RUNNER UP NORD VS SYD 2004
    VINNARE VALHALLA CUP 2006
    RUNNER UP STOCKHOLM CUP 2006
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2012
    VINNARE ESKILSTUNA SHOOTOUT GATDÄCK 2013
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2014

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen