Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Svängningsdämpare

Reg.datum
    Nov 2017

Standard Svängningsdämpare

Hej! Har lite noja på svängningsdämparen av typen bullet nose alltså gjuten vev på min 440, remskivan som sitter monterad utanpå svängningsdämparen vobblar lite men inte själva svängningsdämparen och jag kan inte känna något glapp eller rörelse på själva svängningsdämparen heller. Hur märker man om dom är dåliga? Motorn går jämnt och fint och varm på tomgång näst intill vibrationsfritt. Enda vibrationer jag känt i bilen är lite precis i dragläge om man säger och vid typ 80-90 km/h men det har jag fått för mig är hjulen. Troligen remskivan som är skev/ur centrum eller?

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killer Visa inlägg
    Hej! Har lite noja på svängningsdämparen av typen bullet nose alltså gjuten vev på min 440, remskivan som sitter monterad utanpå svängningsdämparen vobblar lite men inte själva svängningsdämparen och jag kan inte känna något glapp eller rörelse på själva svängningsdämparen heller. Hur märker man om dom är dåliga? Motorn går jämnt och fint och varm på tomgång näst intill vibrationsfritt. Enda vibrationer jag känt i bilen är lite precis i dragläge om man säger och vid typ 80-90 km/h men det har jag fått för mig är hjulen. Troligen remskivan som är skev/ur centrum eller?

Hej! Hittade en sida där dom beskriver att man kan kontrollera dämparen genom att dra ett streck från ytterringen till mitten och starta och köra motorn en stund, stänga av och kolla om linjen fortfarande livar. Nu sitter det ju en remskiva utanpå men måste ju funka att dra ett streck från dämparen till remskivan för den är ju fäst på damperns mitten och hänger ju inte ihop med ytterringen. Tror inte det är något fel med själva svängningsdämparen men remskivan utanpå den vobblar lite så känner lite oro ändå. Verkar ju inte vara det lättaste att hitta en ny heller.

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killer Visa inlägg

En sån här är det som sitter på, bullet nose för externt balanserade gjutna vevar, verkar inte finnas att köpa heller och så vitt jag kan se finns det inget gummi emellan att inspektera heller

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Bild på min egna.

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Hej! Man ser gummit in mot motorn. Det verkar ha åkt ut lite olika runt om men dämparen verkar stum och ytterringen går inte att rubba med handkraft iallafall. Är det någon som kan svara på om det är någon fara med detta eller om det bara är att köra vidare, det verkar vara få som har erfarenheter av just detta. Jag är mycket tacksam för delade erfarenheter och svar. Den här dämparen verkar ju inte vara möjlig att få tag på ens och det är ju mindre kul om det visar sig att man måste byta.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •