Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Urladdat batteri Chrysler 300-64

Reg.datum
    Nov 2017

Standard Urladdat batteri Chrysler 300-64

Hej! Körde ut min Crysler med 440 motor i till garaget häromdagen, batteriet var friskt när jag startade, fick nöta lite på startmotorn. Körde sen 3 mil och ampmätaren visade på bra laddning. Var där dan efter och hade 6 volt kvar i batteriet, stendött alltså. Vad fan kan dra ur batteriet så pass på ett dygn? Dom ökända kontaktstyckena är borta så det är inte dom. Mvh. Jimmy

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killer Visa inlägg
    Hej! Körde ut min Crysler med 440 motor i till garaget häromdagen, batteriet var friskt när jag startade, fick nöta lite på startmotorn. Körde sen 3 mil och ampmätaren visade på bra laddning. Var där dan efter och hade 6 volt kvar i batteriet, stendött alltså. Vad fan kan dra ur batteriet så pass på ett dygn? Dom ökända kontaktstyckena är borta så det är inte dom. Mvh. Jimmy
    Hej! Kan svara på mitt egna inlägg här. Jag har strömbrytare efter tändningslåset som bryter strömmen till tändspolen, den hade jag glömt i på läge så bilen har alltså stått med ström fram till spolen i ett dygn, så klantigt så man skulle ha ett käftslag. Spolen skadades så klart men jag kan tillägga att jag fick fram ganska normala ohm värden på den fast den var körd, 1.8 ohm på primär och 7000 ohm på sekundär samt att jag hade gnista mellan spole och tändkabel men inte mellan tändkabel och stift, lurigt med andra ord, spolen kan vara körd fast ge ifrån sig bra värden ändå. Spolen bytt och motorn hoppade igång direkt.

Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Nyfiken bara, varför strömbrytare efter tändningslåset?

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av Feffe Visa inlägg
    Nyfiken bara, varför strömbrytare efter tändningslåset?
    Ärligt talat vet jag inte, det är inte jag som kopplat in det utan det satt när jag köpte bilen men jag tror att dom velat att det ska fungera som en startspärr typ för den sitter lite skymd under liksom och startmotorn snurrar precis som vanligt även om du har knappen på off men startar då alltså inte för krämen till spolen är bruten. Det är det enda jag kan tänka mig.

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av Killer Visa inlägg
    Ärligt talat vet jag inte, det är inte jag som kopplat in det utan det satt när jag köpte bilen men jag tror att dom velat att det ska fungera som en startspärr typ för den sitter lite skymd under liksom och startmotorn snurrar precis som vanligt även om du har knappen på off men startar då alltså inte för krämen till spolen är bruten. Det är det enda jag kan tänka mig.
    Låter inte helt orimligt,ytterligare en tanke är att det kanske har varit någon form av problem tidigare med att det gått någon tjyvström som hållit igång tändningen vid oönskade tillfällen vilket kan vara värt att hålla ögonen på

Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Om det är tänkt som stöldskydd så borde det inte ha legat spänning på till spolen via strömbrytaren
    när tändningsnyckeln var urtagen från tändningslåset. Kan det vara något knas med tändningslåset som
    gjort att man ”tjuvkopplat” kabeln till tändspolen?

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Citat Ursprungligen postat av Duster340 Visa inlägg
    Låter inte helt orimligt,ytterligare en tanke är att det kanske har varit någon form av problem tidigare med att det gått någon tjyvström som hållit igång tändningen vid oönskade tillfällen vilket kan vara värt att hålla ögonen på
    Hej! Ja absolut, jag fattar inte vitsen med knappen heller. Nu är det även ett annat fenomen, jag bytte tändspole och förkopplingsmotstånd, nu går inte motorn att stänga av via knappen utan bara med nyckeln. Det spelar heller ingen roll när jag startar längre om knappen är på eller av, den startar i båda lägena men med tändningen av så är det bara ström fram till spolen i på läget på knappen precis som förut. Helskumt vad kan detta bero på, nya spolen eller nya motståndet? Det är det enda jag rört.

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Om det är tänkt som stöldskydd så borde det inte ha legat spänning på till spolen via strömbrytaren
    när tändningsnyckeln var urtagen från tändningslåset. Kan det vara något knas med tändningslåset som
    gjort att man ”tjuvkopplat” kabeln till tändspolen?
    Hej! Nej det är lite konstigt med den där knappen, det är mycket möjligt att tändningslåset knasat. Du ser vad jag svarat i inlägget under här, nu helt plötsligt efter byte av spole och motstånd så är knappen helt överflödig, ingen skillnad alls på motorgången när jag knäpper på och av knappen under gång, innan så dog motorn om jag tryckte av på knappen men inte nu, går även att starta på off läget vilket inte heller gick innan. Det ända som fortfarande är lika är att vid tändningen avslagen så har jag bara ström fram till spolen vid på läget på knappen. Jag provade under gång på tomgång att mäta ström fram till spolen med olika lägen på knappen och vid off så hade jag 7-8 volt samt vid on på knappen så hade jag 10-11 volt men ingen skillnad på gången alltså, jag är ingen hejare på bil el så någon kanske kan förklara för mig vad det är för fenomen som inträffat här. Mycket tacksam för ide'er!

Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Ska ju vara så att med tändningslåset i startläget ska man ha 12V på
    spolen medan i tändningsläget ca: 7V. Om det varit något fel på tändningslåset som gjort att man inte
    fått spänning till spolen i startläget kanske man ordnat detta med strömbrytaren.
    Men du har bytt motståndet, det kan ha inverkan på det hela. Det gamla kan vara rökt.
    Testa att byta tillbaka för att se om funktionen åter blir som från början

Reg.datum
    Nov 2017

Standard

Ska ju vara så att med tändningslåset i startläget ska man ha 12V på
    spolen medan i tändningsläget ca: 7V. Om det varit något fel på tändningslåset som gjort att man inte
    fått spänning till spolen i startläget kanske man ordnat detta med strömbrytaren.
    Men du har bytt motståndet, det kan ha inverkan på det hela. Det gamla kan vara rökt.
    Testa att byta tillbaka för att se om funktionen åter blir som från början
    Tack för ditt svar! Ja jag ska testa att byta tillbaka. Det enda jag gjort är att byta spolen samt tillhörande motstånd så det måste nästan ha med det att göra. Enda anledningen till knappen jag kan se är just att dom haft problem med kräm till spolen via tändningslåset som vad jag förstår är kopplat direkt till motståndet som även ska gås förbi på nåt vänster vid själva startögonblicket, att det då varit nåt knas med den förbigången så man då kopplat nån direktström via knappen till spolen men varför har man då kunnat döda motorn med knappen. Ja jag bara spånade iväg lite här men det skulle vara kul att brings lite klarhet i detta fenomen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •