Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: För lågt vacuum i Cadillac stroker

Standard För lågt vacuum i Cadillac stroker

Hej alla. Ny i forumet. Har lite problem med att ställa in min nyss startade cadillac 535.

Till en början råkade jag utför det klassiska problemet med att spjällen på Quadrajeten står för mycket öppna för att tomgångskretsen skall vara inkopplad. Har till viss del åtgärdats med höjd tändning och större bypasskanaler. Jag misstänker dock att jag har för lågt vacuum. Förgasaren är fixad av Kent och jag har en känsla av att han har anpassat den på rätt sätt efter de data som jag gav honom.

Motorn är en cadillac 535 med 10.3 i kompressionförhållande. Rullkam med 237 grader i duration och 112 LSA. Advanced 4 grader. Insugventil stänger 47 grader efter nedre dödpunkt.
    Tändning ställd på 18 grader.

Jag får ca 10 hg i vacuum vid tomgång och 900 varv och tycker att det är lite dåligt när motorn är så pass stor.
    Kollat upp kammen och den sitter rätt. Kompressionprov ger ca 170 psi (Kunde vara lite mer tycker jag)

Är det någon här som har några synpunkter kring detta? Eller är 10 hg vad jag kan förvänta mig. För lite kompression?`(Förhållande).

Tacksam om någon kan ge några tips.

Hälsningar Erik

Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Prova o söka på vacuum och din kamaxel
    för att se om du hittar några uppgifter på nätet.
    Har du nå artikelnr på kammen?

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Min synpunkt är att en så stor motor med en såpass relativt liten (nåja) kam borde kunna ge mer vakum än så.
    Har du tillgång till ytterligare vakummätare att använda som refererens? Mätare är ju inte alltid att lita på att de är korrekt kalibrerade.
    Bortsett från att siffran som sådan tycks en smula låg,är det någon särskild anledning till att du tycker att vakumet är för lågt? Mvh

Standard

Citat Ursprungligen postat av Feffe Visa inlägg
    Prova o söka på vacuum och din kamaxel
    för att se om du hittar några uppgifter på nätet.
    Har du nå artikelnr på kammen?
    Kammen är en Erson kam som tagits fram för MTS (Maximum torque specialites). Dom har tyvärr inte svarat mig på mail. Har inte hittat något på nätet om just den kammen, bara jämfört med motsvarande tex cheva.

Kammen heter Erson 9/15/11 vad nu det betyder

Standard

Citat Ursprungligen postat av Duster340 Visa inlägg
    Min synpunkt är att en så stor motor med en såpass relativt liten (nåja) kam borde kunna ge mer vakum än så.
    Har du tillgång till ytterligare vakummätare att använda som refererens? Mätare är ju inte alltid att lita på att de är korrekt kalibrerade.
    Bortsett från att siffran som sådan tycks en smula låg,är det någon särskild anledning till att du tycker att vakumet är för lågt? Mvh
    Jag har kollat med 2 mätare, visar samma. I övrigt finns det väl ingen annan anledning till att jag tycker vacuumet är lågt. Motorn verkar gå bra och jag har precis fått till tomgången på Quadrajeten. Kanske är det bara att acceptera för att det blir vad det blir.

Tack för kommentar

Erik

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •