Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Bygga på en dodge 318" motor

Reg.datum
    Mar 2012

Standard Bygga på en dodge 318" motor

Hej

Har kommit över en 318 från (ja tror) en dodge Aspen -77

https://www.amsracing.net/search?type=product&q=318
    Har hittat denna sidan med lite delar men är osäker vilket kit som jag ska beställa och vad skillnaden är mellan dom. Undrar speciellt vad "EX" som står efter 318 betyder?

Ska inte bygga ihop något annat än en snäll gatmotor med låg budget att sätta i något kul. Inget race eller dyl.

Hade tänkt försöka hitta några 340/360 järn toppar i vinter och efter det beställa insug och kam axel och ev headders.

Är min första mopar motor så känner mig osäker om detta projekt bara är pengar i sjön (tänker mest på att det är en smog motor som behöver i princip ALLT nytt)
    Tycker och delarna från sidan jag länkade till åvan verkar lite väl billiga!

Vad tycker ni mopar folk? Hjälp en pontiac åkare är bredda sina vyer 😉

Mvh Stellan
    Pontiac LeMans 2d HT -66

Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Samma princip gäller för en Mopar motor liksom en Pontiac... Eftersom du skriver det är en "smoger" motor så höj komp. och kolla efter en något vassare kam. Om du bara ska använda motorn i en cruising bil varför inte använda de toppar som sitter på motorn? En 318 borde inte kräva så mycket jobb eller exotiska prylar för att komma upp till 300Hk...

/Tom

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

EX står troligen för excluding eller except.

Klart det går att få lite mer mos i en 318 om man vill det.
    318s första stora "problem" är dess avsaknad av kompression,de där paketen innebär med största sannolikhet någon form av standard kolvar och då blir inte kompressionen bättre,ett problem som förvärras med toppar med ännu större förbränningsrum,finns kolvalternativ som löser problemet men minns inte producenten annat alternativ vore magnumtopar,dessa har om jag minns rätt mindre förbränningsrum(dock inte hundra på hur mycket det hjälper) och bättre portar,men kräver å andra sidan ett annat insug,andra lyftare,stötstänger,vipparmar och som grädde på moset är det tydligen vanligt att de är spruckna i sätena.
    Häng inte upp dig så mycket på det här med "smogmotor"

Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Här är en artikel från Mopar Muscle Mag om hur du får ut 400 hk
    ur en 318. Lusläste inte hela artikeln men de ville att det skulle bli en bolt on motor
    i största möjliga utsträckning.
    http://www.hotrod.com/articles/mopp-...-engine-build/

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •