Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ska man efterdra efter 5 eller 10 mil vad gäller?

Reg.datum
    Apr 2017

Thumbs down Ska man efterdra efter 5 eller 10 mil vad gäller?

Läste https://www.abswheels.se/blog/varfor...-vid-hjulbyte/ men blev lite fundersam då det står att man ska byta efter 10mil. Killen på kontoret sa "ja du kan efterdra bultarna efter 5mil" har dock för mig att man ska göra det efter 10 kilometer? åkte iväg och stannade på mcdonalds ca 5km bort och jag behövde inte efterdra något. nu googlade jag lite och hittar en massa jäkla svar på det här. Till och med ovan har företaget skrivit 10 mil me ändå sagt 5 på plats fattar noll....

jag har ännu inte dragit åt bultarna efter 5mil, testade precis och det behövdes inte. allt satt på sin plats. tydligen inget måste http://www.vibilagare.se/bilfragan/b...ra-hjulmuttrar

så här blev resultatet iaf vad tycker ni?

Namn:  DSC02031.jpg
Visningar: 66
Storlek:  129,6 KB

Tacksam för svar, jag vet att det är jävligt många som vill ha svar!

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Jag har haft 25? bilar under 25 år och alltid bytt hjul själv. Har aldrig efterdragit hjul någonsin. Jag drar dock lite för hårt och slarvar inte.
    Har av däckfirmor fått lära mig att man bör känna på bult/muttrar efter några mil.
    Det är en extra säkerhetsåtgärd för att vara säker att hjulen hamnat rätt och utan något i kläm och att alla bult/muttrar verkligen drogs åt som de ska i första skedet.
    BB Nova -68
    Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52
    RUNNER UP NORD VS SYD 2004
    VINNARE VALHALLA CUP 2006
    RUNNER UP STOCKHOLM CUP 2006
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2012
    VINNARE ESKILSTUNA SHOOTOUT GATDÄCK 2013
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2014

Reg.datum
    Feb 2004

Standard

Använder alltid momentnyckel när jag drar åt muttrarna på aluminium hjul på alla mina bilar, använder 90 ft lb (~120Nm).

Tror inte jag någonsin har efterdragit någon mutter och har inte heller tappat hjul, sen igen så vore det väl bra att kolla... På min Rääserbil kollar jag alltid hjulmuttrarna innan en tävling, ibland även under tävlingen..

/Tom

Reg.datum
    Jun 2014

Standard

Gissar på att det där är däcksbytarfirmornas/verkstädernas sätt att slå ifrån sig ansvar för eventuellt trötta mutterpistoler/oengagerad personal.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •