Sidan 1 av 65 1231151 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 646

Ämne: X-Project Dodge Charger...

Standard X-Project Dodge Charger...

"I live my life a quarter of a mile at a time.."

Här e lite historik om vad som var och komma ska...

Köpte min svarta bil den 20 Maj 2003. Kollade först in en Ford Mustang 70 Mach 1, men kände att jag inte ville bli ägare till en "dussin" bil... Snubblade över Chargern och blev helt ställd -Den bilen ska jag ha!!!... En summa pengar bytte plånbok och den svarta bilen blev min :twisted:

Nåväl.. Sommaren 2003-2004 kom och gick. Motorn i min Charger var inget att hurra för, en trött och orkeslös 400cids "smogger" motor.. Således var bilen tyvärr mer "Show than Go".. Men med tiden växte hornen fram och under sen sommaren 2004 började mörka planer smidas.. Charger skulle bli en Cheva/Ford dräpare... Planerna växte fram och blev verklighet...

En preppad 440 motor inhandlades och Jari Konola fick jobbet att se till att den levererade... Och efter några timmar fast spänd i en dyno bänk leverade 440;n med råge.. och jag pratar inte om några små Ford ponnysar här inte, utan riktiga Mopar Ardenner hästar :twisted: Ni som förväntade er att se en Blower sticka upp genom huven får nog vänta en stund till.. Nån jäkla gräns får man ju dra hur Hollywood man vill vara... Och -Nej.. Min Charger kommer inte att stiga upp på bakhjulen som i filmen, vars namn jag anser vara en svordom och vilket gjorde att jag vägrar se några fler Hollywood "Street Race" filmer.. Måtte den svarta Charger in filmen "Rest in Peace"...

Nåväl.. En grym motor gör inte bilen nödvändigtvis snabb, utan resten av bilen ska ju fungera som en helhet med motorn. Detta ledde till att Mopars egen Chassie bok blev lusläst ett x-antal gånger.. Planer för optimal prestanda presenterades och godkändes av de högre makterna...

Chassiet fick sig en genomgång, hjulupphängning, fjädring, bakaxel, etc.. fick sig en ordentlig omgång till det bättre...

En massa saker i bilen är förbättrade under vintern.. Så om "Deadlinen" håller, så ska premiären vara i Valborg.. Bilen ska köras in för att fixa bort ev. problem som säkert uppstår, efter ett så här stort modifierings projekt.. Första racet blir 28 Maj 2005, plats Tullinge Raceway...

/Tommen
    1970 Dodge Charger 500
    /"I would rather push a Mopar down the road, than drive a Ford or a Chevy!"\

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Man blir riktigt sugen ju! Modellen är skitfrän!
    Vad är det för ett mörkt golv du har i garaget? Stampat jordgolv?
    Min egen tips-sajt. --> http://www.v8volvo.se/mekartips/

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nisse Hult
    Ska du inhandla en Charger så passa på nu, årsmodellerna 68-70 blir bara dyrare, och 71-72 stiger i pris de med...

Nejdå, inget jordgolv, utan ett skitigt betong golv. Bilderna blir oxå lite mörkare av någon orsak när jag linkar dem från hemsidan...

/Tommen
    1970 Dodge Charger 500

Reg.datum
    Jan 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av MeFirstCharger70
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Hult
    Ska du inhandla en Charger så passa på nu, årsmodellerna 68-70 blir bara dyrare, och 71-72 stiger i pris de med...

Nejdå, inget jordgolv, utan ett skitigt betong golv. Bilderna blir oxå lite mörkare av någon orsak när jag linkar dem från hemsidan...

/Tommen
    Håller på och letar jag med.. Polarna är över till Anaheim och han fick i uppgift att hålla ett öga på ev objekt där..
    Dock så råder ju lite muskelbilstrend "over there"..

Hittar han inget där så har jag iaf en "back up" här hemma i Sverige.. men då får jag ju räkna med att punga upp med lite mer..

Jag har dock redan från början riktat in mig på tredje generationen.. Gillar de lite mjukare linjerna.. även fast motoreffekten avtog efter -71..

Standard

Jag vet inte om "brist" på bilar är problemet.. Problemet är priserna. Speciellt Mopar bilarna mellan 68-70 är ju fän i mig helt astronomiska, ett tomt rostigt skal kostar ju hur mycke som helst.. Nåväl, vi lever i tider då marknaden tillhör den som säljer, speciellt Mopar bilarna. Min bil är inte den finaste, men det skule kräva en ganska fet plånbok av en eventuell köpare, men hur som helst anser jag nog att priserna på vissa bilar är skrattretande...

Hmm, säger väl emot mig själv här, men till saken tillhör att jag själv satt ut ett 6 siffrigt tal med pengar för att renovera min bil under denna vinter, trots det är den inte i närheten av att vara färdig. Det kommer att ta ett X-antal kronor till för att min Charger ska stå klar. När den sen står klar, så kommer jag troligen att njuta av den en sommar och sedan säljer jag den, börjar med ett nytt projekt. Den som är intresserad kan börja spara ihop pengar redan i dag, för bilen kommer inte att vara billig den dag den blir till salu....

Det finns egentligen hur många potentiella bilar som helst, men frågan är om en ev. köpare har pengar att sätta på bordet.

Om ex. Charger 71-74 så ska man nog vara snabb, priserna på dessa bilar stiger oxå varje dag.. Vad gäller dessa 71-74 motorer, problemet är inte att motorerna är dåliga, problemet är den låga kompressionen, höj kompet från 8.5:1 till 10.7:1 så har en ex. 71;a 440 i stort lika många hästar som en 440 från 68-70... En ny motor kom oxå 71, nämligen 400 cids motorn, bygg en stroker av den motorn och du har en motor som heter duga...

/Tommen
    1970 Dodge Charger 500

Standard

Måste säga du har bland de snyggaste bilarna jag vet. Utan tvekan min drömbil. Får man fråga vad du köpte den för?

Standard

Liten uppdatering 26/4... Pga problem med leveranser från andra sidan Atlanten så kommer inte bilen att bli klar till Valborg Tids schemat är just nu helt åt helv..te.. Får se om bilen ens står klar till första tävlingen på Tullinge 28/5.. Projektet känns lite tungt just nu, trots att mållinjen närmar sig...

Höll på hela förra lördagen med att koppla in MSD boxen och kolla över elsystemet som ser för jävligt ut.. Jag är faktist aningen rädd att elsystemet kommer att ställa till jävelskap, jag har de senaste nätterna haft mardrömmar om elhärvan under instrument bredan... Håppas bara på att inget börjar brinna...

Inväntar delar från Usa. Nya fälgar Weld Alumastar, sprängkåpa till lådan, TTi headers + avgassystem med X-pipe och Ultra Flow dämpare, och lite andra små saker...

Köpte nya däck, efter många om och men så blev det M/T ET Street Radialer 295/65R15. Kommer att köpa riktiga slicks senare...

Borde oxå få iväg den nya kardanen för att den ska kortas av och ballanseras.. Men eftersom jag inte har fått sprängkåpan till lådan, kan jag inte lyfta upp lådan än. Motorn kan jag inte heller sätta i, eftersom jag inte har mina headers. Detta gör att jag inte kan mäta rätt vinkel och långd på den nya kardanen innan motor och låda är på plats..

Sen när allt detta är på plats ska framvagnen ställas in + en massa andra saker, vilket oxå lär ta sin tid.. Sist men inte minst ska ju allt lira ordentligt innan Tullinge.. Håppas på att jag får ordning på allt innan den 28/5...

Mvh. Tommen

Ps. Ni som sett och kommer ihåg min Charger från förra sommaren, Six-Pack huven kommer nog inte att bli målad inom någon snar framtid, så ni får stå ut med den!!! Ds.

1970 Dodge Charger 500

Standard

Fick hjärn släpp här i helgen och det hände en massa i garaget...

1970 Dodge Charger 500

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Glad i hågen trodde jag att det börja dra ihop sig för provstart..och nu har jag kanske krökt ventiltallrik/stötstång...

Hoppas det går bättre för dig..ser fram emot att få se din in action..och kanske ett matchrace om vi får ihop det och din inte e sjukt pigg :wink:
    mvh.
    BB Nova -68
    Tack, RIMEK AB, Johanneshovs plåtslageri AB, GULF Sverige samt BRILLKO Engineering

396" NA Bracket/gatbil
    1.55
    7.31
    11.52
    RUNNER UP NORD VS SYD 2004
    VINNARE VALHALLA CUP 2006
    RUNNER UP STOCKHOLM CUP 2006
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2012
    VINNARE ESKILSTUNA SHOOTOUT GATDÄCK 2013
    VINNARE PISTONHEAD OPEN CUP 2014

Standard

Just nu kan jag inte göra mer innan jag får mina delar från Usa. Håppas att leveransen kommer den här veckan, kommer den inte, så lär jag nog inte köra på Tullinge 28/5, utan premiären blir först följande gång.. Skulle det hända så suger det till 12.000rpm :cry:

-Matchrace :twisted: Låter kul... -Får jag handikapp start???

Trist att höra om dina motor bekymmer, håppas det löser sig snabbt och smärtfritt...

/Tommen
    1970 Dodge Charger 500

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •