"I live my life a quarter of a mile at a time.."
Här e lite historik om vad som var och komma ska...
Köpte min svarta bil den 20 Maj 2003. Kollade först in en Ford Mustang 70 Mach 1, men kände att jag inte ville bli ägare till en "dussin" bil... Snubblade över Chargern och blev helt ställd -Den bilen ska jag ha!!!... En summa pengar bytte plånbok och den svarta bilen blev min :twisted:
Nåväl.. Sommaren 2003-2004 kom och gick. Motorn i min Charger var inget att hurra för, en trött och orkeslös 400cids "smogger" motor.. Således var bilen tyvärr mer "Show than Go".. Men med tiden växte hornen fram och under sen sommaren 2004 började mörka planer smidas.. Charger skulle bli en Cheva/Ford dräpare... Planerna växte fram och blev verklighet...
En preppad 440 motor inhandlades och Jari Konola fick jobbet att se till att den levererade... Och efter några timmar fast spänd i en dyno bänk leverade 440;n med råge.. och jag pratar inte om några små Ford ponnysar här inte, utan riktiga Mopar Ardenner hästar :twisted: Ni som förväntade er att se en Blower sticka upp genom huven får nog vänta en stund till.. Nån jäkla gräns får man ju dra hur Hollywood man vill vara... Och -Nej.. Min Charger kommer inte att stiga upp på bakhjulen som i filmen, vars namn jag anser vara en svordom och vilket gjorde att jag vägrar se några fler Hollywood "Street Race" filmer.. Måtte den svarta Charger in filmen "Rest in Peace"...
Nåväl.. En grym motor gör inte bilen nödvändigtvis snabb, utan resten av bilen ska ju fungera som en helhet med motorn. Detta ledde till att Mopars egen Chassie bok blev lusläst ett x-antal gånger.. Planer för optimal prestanda presenterades och godkändes av de högre makterna...
Chassiet fick sig en genomgång, hjulupphängning, fjädring, bakaxel, etc.. fick sig en ordentlig omgång till det bättre...
En massa saker i bilen är förbättrade under vintern.. Så om "Deadlinen" håller, så ska premiären vara i Valborg.. Bilen ska köras in för att fixa bort ev. problem som säkert uppstår, efter ett så här stort modifierings projekt.. Första racet blir 28 Maj 2005, plats Tullinge Raceway...
/Tommen